Vastuullisuuskriteeristö Product Sustainability Frameworkin myötä jokainen Finnish Design Shopin verkkokaupasta löytyvä tuote tulee saamaan vastuullisuudesta kertovan arvosanan. Tässä jutussa kuulemme, miksi muotoilualalla on todellinen tarve selkeälle, läpinäkyvään tietoon perustuvalle vastuullisuustyökalulle.
KESTÄVYYDESTÄ JA VASTUULLISUUDESTA puhutaan muotoilualalla vuosi vuodelta enemmän, mutta samalla kauniiden sanojen ja hyvien aikeiden rinnalle on alettu vaatia lisää konkreettisia tekoja ja kovia faktoja. Vaatimusten takaa löytyy sekä tiedostavia kuluttajia että muotoilun ja sisustuksen parissa työskenteleviä ammattilaisia.
Finnish Design Shopin vastaus vaatimuksiin on pitkään ja kunnianhimoisesti kehitetty Product Sustainability Framework (PSF). Kyseessä on kokonaisvaltainen vastuullisuuden arviointityökalu, jonka avulla kaikki Finnish Design Shopin verkkokaupasta löytyvät tuotteet tulevat saamaan oman vastuullisuusarvosanansa. Mistä ajatus projektiin lähti, ja miksi muotoilumaailmassa on tarve tämänkaltaiselle työkalulle? Kysytäänpä viitekehyksen suunnittelijoilta.
Osto- ja tuotepäällikkö Hanna Mäkelä:
”Product Sustainability Frameworkin ideointi ja suunnittelu lähti käyntiin jo parisen vuotta sitten osana vastuullisuusstrategiaamme, jota olemme työstäneet pitkään monella eri saralla. Idea tuli toimitusjohtajaltamme Teemu Kiiskeltä, kun olimme huomanneet, että vastuullisuutta käsitellään muotoilualalla usein aika suppeasta näkökulmasta. Tarkoituksena on tuoda vastuullisuuden jokainen osa-alue mukaan tarkasteluun ja ohjata siten niin tavarantoimittajien, yrityksemme ostajien kuin kuluttajienkin toimintaa kohti kestävämpiä valintoja.
”Toivomme, että viitekehityksen avulla saamme herätettyä alan toimijoita pohtimaan toimintaansa laajemmin.”
Olemme suunnitelleet designtuotteiden valmistajille suunnatun vastuullisuusaiheisen kyselyn ja luoneet asteikon, jonka perusteella jokainen vastaaja saa tuotteilleen vastuullisuusarvosanan. Toivomme, että viitekehityksen avulla saamme herätettyä alan toimijoita pohtimaan toimintaansa laajemmin – toisaalta voimme myös nostaa esiin niitä suunnannäyttäjäbrändejä, joilla vastuullisuus on jo otettu huomioon kaikessa toiminnassa. Erityisesti ammattilaispiireissä vastuullisuus on jo tärkeä osa materiaali- ja tuotevalintoja, ja viitekehyksen myötä niin ammattilaisten kuin kuluttajienkin on aiempaa helpompi löytää vastuullisemmat vaihtoehdot verkkokaupastamme.
Itselleni tämä projekti on ollut valtavan mielenkiintoinen ja opettavainen. Sen myötä olen oppinut ajattelemaan vastuullisuutta paljon aiempaa laajemmin. Uusia brändejä ja mallistoja valitessa vastuullisuusnäkökulma on nyt entistä vahvemmin läsnä joka päivä.”
Vastuullisuuskoordinaattori Aino Hieta:
”Product Sustainability Frameworkin avulla voimme tarjota asiakkaillemme läpinäkyvää vastuullisuustietoa helposti ymmärrettävässä muodossa. Jokainen tuote verkkokaupassamme saa vastuullisuusarvosanan, joka tekee erilaisten designtuotteiden vastuullisuuden vertailusta helppoa – lisäksi kerromme tuotetiedoissa yksityiskohtaisemmin, mitä vastuullisuuskriteerejä tuote on täyttänyt. Tuotteita pystyy jatkossa filtteröimään ja järjestämään vastuullisuusarvosanan mukaan.
”Tuotteita pystyy jatkossa filtteröimään ja järjestämään vastuullisuusarvosanan mukaan.”
Product Sustainability Framework on ainutlaatuinen projekti muotoilualalla, sillä siinä arvioidaan vastuullisuutta tuotetasolla yritystason sijaan. Projektin haaste on ollut se, miten rakentaa tuotekohtainen vastuullisuuden viitekehys, joka huomioi kaiken kokoiset ja erilaisia tuotteita valmistavat yritykset. Koska viitekehys on tuotekohtainen, pitää siihen pystyä vastaamaan niin verhoiltujen huonekalujen kuin vaikkapa keramiikkatuotteiden osalta. Toinen haaste on vastuullisuustiedon kerääminen yrityksiltä: vaikka asia koetaan äärimmäisen tärkeäksi, vie huolellinen vastaaminen viitekehyksen kysymyksiin aikaa.
Valmistajat ovat ottaneet viitekehyksen hyvin vastaan, ja sekä pienet että isot brändit ovat lähteneet ilolla mukaan tavoittelemaan yhteistä päämäärää eli kestävämpää designalaa. Viitekehys on rakennettu niin, että se ei suosi vain tietynkokoisia tai tietynlaisia brändejä, vaan kaikenlaiset brändit voivat pärjätä kyselyssä hyvin. Kysymyksissä käsitellään vastuullisuutta laaja-alaisesti useilla eri osa-alueilla ja korostetaan ennen kaikkea yrityksen vastuullisia tekoja.”
Faktoja: Product Sustainability Framework (PSF)
- Finnish Design Shopin kehittämä designtuotteiden kokonaisvaltainen vastuullisuuskriteeristö.
- Suunniteltu ja toteutettu yhdessä kiertotalouskysymyksiin erikoistuneen asiantuntijaorganisaatio Ethican kanssa.
- Tuotteiden vastuullisuutta on kartoitettu valmistajilta kerätyn datan avulla, jossa vastuullisuutta tarkastellaan systemaattisesti useilla eri osa-alueilla aina ympäristö- ja ilmastovaikutuksista kiertotalouteen ja sosiaaliseen vastuuseen.
- Projekti alkoi vuonna 2021, ja datan kerääminen valmistajilta aloitettiin keväällä 2023. Tuotteiden vastuullisuusarvosanat julkaistaan Finnish Design Shopin verkkokaupassa syksyllä 2023 Helsinki Design Weekin aikaan.
- Product Sustainability Framework on osa Finnish Design Shopin vastuullisuusstrategiaa.
Katso myös:
• Tutustu Product Sustainability Frameworkiin >
• Finnish Design Shopin vastuullisuusstrategia >
Teksti: Nora Uotila Kuvat: Timo Villanen ja valmistajat