Tiedätkö, mitä yhteistä on Alvar Aallolla ja skeittauksella? Jyväskylän Aalto2-museon kesänäyttely The Pool tutkii, miten valtava vaikutus Aallon 1930-luvulla suunnittelemalla Villa Mairean uima-altaalla on ollut kansainväliseen skeittikulttuuriin aina Suomesta Kaliforniaan.
JYVÄSKYLÄN Aalto2-museokeskuksen uutuusnäyttely The Pool – pool-skeittauksen lähtökohtia tarkastelee skeittauksen, kaupunkikulttuurin ja arkkitehtuurin rajapintoja yllättävistä suomalaislähtöisistä kulmista.
Näyttelykokonaisuudessa pääsee tutustumaan kolmeen rullalautailuaiheiseen näyttelyyn, joiden yhdistävänä tekijänä toimii Alvar Aallon suunnittelema epäsymmetrinen uima-allas. Lisäksi esillä on Jyväskylän vahvaa rap- ja hip hop -kulttuuria valottava näyttely Pääkaupunki – Sämplejä JKL-räpin historiasta.
Aalloilta asfaltille – skeittikulttuurin ja arkkitehtuurin leikkauspisteitä
Suunnitellessaan Villa Mairean uima-allasta 1930-luvun lopulla Alvar Aalto tuskin tuli aavistaneeksi, miten kauaskantoisia vaikutuksia tällä munuaisenmuotoisella altaalla tulisi olemaan – noormarkkulaisen huvilan uima-allas tulisi inspiroimaan Kaliforniassa seuraavien vuosikymmenten aikana syntyvää rullalautailukulttuuria ja päätymään lopulta pool-skeittauksen symboliksi.
Aalloilta asfaltille -näyttely luotaa skeittauksen ja Aallon arkkitehtuurin suhdetta aina skeittikulttuuriin alkumetreiltä lähtien ja kurkistaa samalla sen estetiikkaan muun muassa musiikin, lehtien, filmien, muodin ja skeittilautagrafiikoiden avulla.
Lizzie Armanto: Colors
Villa Mairean inspiroimilla altailla on ollut vaikutus myös yhdysvaltalais-suomalaisen skeittarin Lizzie Armannon elämään. Suomea olympialaisissakin edustanut Aalto-fani Armanto esittelee Colors-näyttelyssään omia suosikkipaikkojaan sekä lempilautojaan.
Näyttely painottaa skeittauksen värikkäitä itseilmaisun mahdollisuuksia sekä moninaista, suvaitsevaa yhteisöä. Armanto näkeekin, että skeittauksen ytimessä on kilpailun sijaan itseilmaisu.
Concrete Currents – Arto Saaren valokuvia
Arto Saaren valokuvanäyttely Concrete Currents vangitsee skeittauksen ja katukulttuurin ainutlaatuisen energian. Saaren ura on kulkenut 1990-luvun Seinäjoen kaduilta Kalifornian skeittirampeille, ja 2000-luvun alkupuolella hän nousi yhdeksi maailman tunnetuimmista ammattiskeittaajista.
Nykyisin valokuvaukseen keskittyneen Saaren kuvissa voi aistia paitsi skeittauksen äärimmäisen keskittyneen tunnelatauksen myös katukulttuurin synnyttämät vapauden ja kapinallisuuden kokemukset kaikessa inhimillisyydessään.
Toimitus: Nora Uotila Kuvat: Martti Kapanen / Alvar Aalto -säätiö, Arto Saari ja Aalto2-museokeskus