Milanon designviikolla näkyi paitsi uusia innovaatioita myös japanilaista estetiikkaa ja perinteisin käsityömenetelmin toteutettuja huonekaluja. Fuorisalonen tapahtumat löytyivät eri puolilta Milanon historiallista keskustaa – tutustu Finnish Design Shopin tiimin suosikkiuutuuksiin ja -näyttelyihin!
&Tradition – The Preview
Tanskalainen &Tradition antoi Milanossa esimakua tulevasta mallistostaan. Finnish Design Shopin tiimin suosikiksi nousi Jaime Hayónin sympaattinen Setago-pöytävalaisin, joka oli esillä kolmessa eri väriyhdistelmässä. Valaisin on johdoton, himmennettävä ja vapaasti liikuteltava, ja se sopii myös ulkokäyttöön. Nimensä se on saanut espanjan kielen sanasta seta, joka tarkoittaa sientä.
Esillä oli myös Hayónin Elefy-tuolikokoelma – pidimme erityisesti sen verhoilluista vaihtoehdoista. &Tradition on ottanut mallistoonsa klassikoita Hvidt & Mølgaard-suunnittelijakaksikolta, ja tuotteet esiteltiin The Preview -näyttelyssä. Kalusteet ovat tulossa tuotantoon myöhemmin.
Marimekko-koti oli sisustettu kevään ja kesän kodinmalliston tuotteilla ja Artekin klassikkohuonekaluilla.
Marimekko-koti
Marimekko loi kodinomaisen tilan yhteistyössä Artekin kanssa aivan Milanon ytimeen. Tunnelmallinen kaksio oli sisustettu Marimekon kevään ja kesän kodinmalliston tuotteilla ja Artekin klassikkohuonekaluilla ja -valaisimilla. Myös 10 vuotta täyttävä Oiva-astiasarja oli kattauksissa esillä. Marimekko esitteli Milanossa uudenlaista, kokonaisvaltaista ostotapaa, jossa paitsi esillä olevat yksittäiset tuotteet myös huoneiden sisustuskokonaisuudet on mahdollista tilata verkkokaupasta.
Artek – FIN/JPN-ystävyyskokoelma
Artek esitteli Milanon keskustassa uuden FIN/JPN-ystävyyskokoelman tuotteet sisustusarkkitehti Linda Bergrothin suunnittelemassa tilassa. Suomen ja Japanin 100-vuotisten diplomaattisuhteiden kunniaksi koottu mallisto yhdistää maiden perinteisen käsityötaidon kummankin kulttuurin nykymuotoiluun ja klassikoihin.
Pidimme erityisesti suomalais-korealaisen COMPANYn Suomen salat -keramiikkaesineistä, jotka kertovat vuodenaikoihin liittyviä tarinoita suomalaisesta kulttuurista. Ihastelimme myös Akira Minagawan kauniisti taitettua Pieces of Aalto -kirjaa sekä Alvar Aallon kalusteita, joita värittivät Jo Nagasakan ColoRing-tekniikalla toteutetut puupinnat. Hillitty japanilainen estetiikka oli yksi tämän vuoden Milanon messujen päätrendeistä, ja sitä näkyi useamman valmistajan mallistossa.
Norjalaisten nuorten muotoilijoiden näyttely JOIN oli yksi Milanon messujen kohokohdista.
JOIN by Norwegian Presence
Norjalaisten nuorten muotoilijoiden näyttely JOIN Zona Tortonalla oli yksi Milanon messujen kohokohdista. Taitavasti tuotetun JOIN-näyttelyn kuratoinnista vastasi norjalais-italialainen duo Kråkvik&D’Orazio eli Jannicke Kråkvik ja Alessandro D’Orazio. Näyttely levittäytyi kolmeen tilaan, ja niiden suunnittelusta vastasivat Kristine Bjaadal ja Hallgeir Homstvedt.
”Norjassa ei ole samanlaista muotoiluperinnettä kuin muissa Skandinavian maissa, joten norjalaisten lähestymistapa designiin on usein rennompi ja leikkisämpi”, Jannicke Kråkvik sanoo. Mukana oli prototyyppejä ja tuotteita 21 suunnittelijalta ja taiteilijalta. Finnish Design Shopin suosikkeja olivat Elementan valmistamat Klorofyll-ruukut ja Silent-kaappi sekä Noidoi Designin Spenn-valaisin. Myös Join-näyttelyn oheismateriaali, kuten esitteet ja valokuvat, oli hienosti toteutettu.
Magis showroom – Plato
Italialaisen Magisin keskustan showroomilla oli pääosassa Jasper Morrisonin Plato-alumiinituoli. Esillepanon oli suunnitellut Note Design Studio, jonka kanssa Magis on tehnyt pitkään yhteistyötä. Sisä- ja ulkokäyttöön soveltuva Plato on kevyt sekä materiaalinsa että ilmavan muotokielensä puolesta ja saatavilla useassa värissä.
Perfect Darkness
Perfect Darkness -näyttely oli tanskalaisen luovan johtajan Josephine Akvama Hoffmeyerin ja italialaisen arkkitehdin Elisa Ossinon yhteistyön tulos. Huoneisto Milanon keskustan Via Solferinolla oli kalustettu Menun, Framan ja House of Finn Juhlin huonekaluilla sekä Astepin valaisimilla.
Pääosassa asunnossa olivat tanskalaisen designin lisäksi taitava värien käyttö ja kaakelipinnat, joita Ossino oli käyttänyt ennakkoluulottomasti jokaisessa huoneessa.
Muuto vastasi A Space for Being -näyttelyn erityylisten tilojen oivaltavasta sisustuksesta.
Google Design Studio ja Muuto – A Space for Being
Google Design Studion ja Muuton A Space for Being -näyttelyssä tutkittiin modernin teknologian keinoin, miten muun muassa huonekalut, sisustus, taide, tuoksut ja valaistus vaikuttavat näyttelyvieraisiin. Jokainen kävijä sai rannekkeen, jolla mitattiin reaaliaikaista reagointia ärsykkeisiin.
Tilojen oivaltavasta sisustuksesta vastasi Muuto, jonka huonekalut ja valaisimet olivat esillä Carhartt WIP - ja Slam Jam -vaatemerkkien yhdessä perustaman näyttelytilan, Spazio Maiocchin, eri tyyliin sisustetuissa huoneissa.
Formations by Tarkett
Formations by Tarkett -näyttelyn pääosassa oli Note Design Studion suunnittelema iQ Surface -lattiamateriaali. Circolo Filologico Milanesen pääsaliin oli rakennettu näyttävä installaatio 24 erikokoisesta iQ Surfacella päällystetystä pylväästä, joiden päällä tasapainotteli erivärisiä palloja, kuutioita ja lieriöitä.
Normann Copenhagen
20 vuoden ikään ehtinyt Normann Copenhagen esitteli uutuuksiaan Superstudion yhteisnäyttelyssä, jossa kävi viikon aikana 80 000 designin ystävää. Trooppisella väripaletilla hehkuva Normann Copenhagenin osasto oli luotu brasilialaisen taiteilijan ja maisema-arkkitehdin Roberto Burle Marxin inspiroimana. Tanskalaisbrändin uutuuksiin lukeutuivat muun muassa Pad-lepotuoli, Silo-rahit ja uusilla malleilla täydentynyt My Chair -tuolisarja.
Karimoku New Standard – Home & Garden
Japanilainen Karimoku New Standard oli sisustanut Milanon keskustaan asunnon, jossa uutuudet esiteltiin kodinomaisessa tilassa ja sisäpihan puutarhassa. 10 vuotta täyttävä brändi tunnetaan erityisesti puukalusteistaan, joita ovat suunnitelleet muun muassa Scholten & Baijings, Geckeler Michels ja Christian Haas.
Typologie – The wine bottle and the cork stopper
Collections Typologien ja Anniina Koivun yhdessä kuratoima näyttely keskittyi kahteen tuttuun ja samalla huomaamattomaan esineeseen: viinipulloon ja korkkiin. Näyttelyssä syvennyttiin molempien esineiden historiaan ja valmistusmenetelmiin. Lasinen viinipullo on yksi vanhimmista teollisesti valmistetuista tuotteista – sen sarjatuotanto on alkanut samppanjan myötä jo 1600-luvulla.
”Viinipulloon ja korkkiin voi kiteyttää teollisen muotoilun historian. Ne ovat esimerkkejä sarjatuotannon ja standardisoinnin kehittymisestä, ja niistä voi huomata miten säilyttäminen ja kuljettaminen määrittelevät esineen muotoa, kokoa sekä käyttöä. Muotoilu on järkevää, loogista ja sopusointuista ilman tarpeettomia lisäyksiä. Viinipullon ja korkin kauneus on niiden suunnittelemattomuudessa”, Anniina Koivu toteaa.
Amerikkalaisen Paul McCobbin linjakkaita kalusteita ja valaisimia on jälleen saatavilla.
Paul McCobb
Amerikkalaisen Paul McCobbin (1917–1969) uudelleen tuotantoon otetut valaisimet ja kalusteet esiteltiin Milanon keskustassa yksityisasunnossa, jonne oli tuotu myös McCobbin vintagekalusteita. Samassa yhteydessä lanseerattiin McCobbin työhön keskittyvä kirja. Amerikassa 50- ja 60-luvuilla erittäin suosittu McCobb kuoli 52-vuotiaana, ja hän jäi varsinkin ulkomailla aikalaistensa Charles ja Ray Eamesin varjoon. Nyt linjakkaita kalusteita on muun muassa Fritz Hansenin ja Karakterin valikoimissa.
Made By Choice – Kolho
Suomalainen Made by Choice lanseerasi Milanossa amerikkalaisen taiteilijan Matthew Day Jacksonin suunnitteleman Kolho-kalustekokoelman. Sen tuolien istuimissa ja pöytien pinnassa on Jacksonin suunnittelemaa ja Formican valmistamaa Kuu-laminaattia, jonka kuviossa voi nähdä kuun pinnanmuotoja. Malliston veistokselliset kalusteet tehdään alusta loppuun Halikossa.
Nilufar Depot – FAR
Milanon designviikko näkyi myös tunnetussa Nilufar Depot -taidegalleriassa, jossa oli esillä kaksi kokonaisuutta: FAR ja New Sculptural Presence. FAR-näyttelyssä oli töitä 10 taiteilijalta, kun taas New Sculptural Presence koostui kolmen taiteilijan teoksista, jotka oli kuratoinut Libby Sellers. Näyttelyarkkitehtuurista vastasi Studio Urquiola.
Salvatori – Lost Stones
Italialainen luonnonkiviin erikoistunut yritys Salvatori esitteli showroomillaan Lost Stones -pöytäkokoelman, jonka on suunnitellut arkkitehti Piero Lissoni. Kokoelma koostuu pöydistä, joiden vanhat kivitasot löydettiin vuonna 1946 perustetun Salvatorin varastosta. Haljenneet tasot on korjattu japanilaisella kintsugi-menetelmällä, jota käytetään yleensä keramiikan korjaamiseen: pöytien halkeamat ja säröt on paikattu kullalla.
Kiinnostavinta on harvinaisten kivitasojen historia: terrakotanvärinen kivi on louhittu samasta paikasta kuin Pariisin Notre Damen kivet, metsänvihreä taas on Mies van der Rohen suosikkeja, joita hän käytti Barcelona-paviljongissa ja New Yorkin Seagram Building -pilvenpiirtäjässä. Mustaa kiveä taas on käytetty muun muassa Vatikaanin Pietarinkirkossa.
Katso myös:
• Salone del Mobile 2019 – Milanon huonekalumessujen parhaat >
• Artek juhlistaa Milanossa Suomen ja Japanin satavuotista ystävyyttä >
Teksti: Mikko Vaija Kuvat: Valmistajat