Rotterdamissa asuva Berry Dijkstra keräilee ja kuratoi designia sekä loihtii asetelmia, jotka haastavat taiteen ja muotoilun välille vedettyjä rajoja. FDS Influencer Awards -kilpailussa Rising Star -tittelillä palkittu Dijkstra kertoi Design Storiesille iloa huokuvasta lähestymistavastaan designiin: muoto seuraa hauskuutta.
Hei Berry, ja onnittelut voitostasi koko Finnish Design Shopin tiimin puolesta! Miltä sinusta tuntui kuulla ilouutiset huhtikuussa?
”Olin valtavan innoissani jo päästyäni kilpailun shortlistalle, mutta koetin pitää intoni kurissa, sillä mukana oli rutkasti kiinnostavia tekijöitä. Olen enemmän kuin otettu voitosta, varsinkin koska palkinnonsaajan päätti designalan ammattilaisista ja asiantuntijoista koostuva raati.”
Voisitko kertoa hieman taustastasi?
”Olen Rotterdamissa asuva keräilijä, kuraattori ja asetelmien parissa työskentelevä taiteilija. Kiinnostukseni designia kohtaan sai alkunsa, kun aloin metsästää aarteita jokaisen löytämäni kirpputorin ja käytetyn tavaran kaupan uumenista. Vaikka en tuolloin tiennyt paljoa muotoilusta, taidokkaat luomukset oli helppo tunnistaa niiden estetiikan, materiaalien ja muodon perusteella. Kartutin tietoa tutkimalla alaa ja aloin hiljalleen keräillä suurempikokoisia designtuotteita, etenkin tunnetuilta alankomaalaisilta tekijöiltä, kuten Cees Braakman, Wim Rietveld ja W. H. Gispen.
Tunnen olevani etuoikeutettu asuessani Alankomaissa ja varsinkin Rotterdamissa, jossa tapahtuu huikean paljon designin saralla. Eindhoven sijaitsee aivan lähistöllä, ja Design Academy Eindhovenista valmistuvien tekijöiden taso on päätähuimaava – varsinainen kultakaivos jokaiselle keräilijälle ja kuraattorille.”
Miten olet päätynyt luomaan asetelmia ja jakamaan niitä seuraajiesi kanssa? Entä millainen vaikutus sosiaalisella medialla on ollut uraasi?
”Koen, että käännöskohta koitti kolme vuotta sitten, kun sommittelin Pastoe-kalustekokoelmaani kuvauksia varten. Tuolloin suhtauduin huonekaluihin funktionaalisuus edellä, joten olin sijoitellut ne ympäri asuntoa. Sain kuitenkin idean kokeilla pinota hyllyjä kiehtovan kokonaisuuden toivossa. Kuvausten jälkeen valokuvaaja tarjosi apuaan, jotta voisimme siirtää tavarat takaisin paikoillaan, mutta tiesin, ettei paluuta entiseen enää olisi. Siitä lähtien olen leikkinyt kalusteilla sekä kehittänyt tyyliäni pinoamalla, keräilemällä ja pitämällä hauskaa. Kehityskulkuani voi seurata Instagram-tililläni, sillä julkaisen kuvan jokaisesta asetelmasta.
Sosiaalisella medialla on ollut valtava vaikutus uraani. Ensimmäinen soolonäyttelyni yhteistyössä Pim Topin kanssa, ehdokkuus FDS Influencer Awards -kilpailussa sekä kaikki verkko- ja printtijulkaisut ovat olleet Instagram-portfolioni ansiota. Olen erittäin kiitollinen siitä.”
Mihin lupaavan tulokkaan polku vie seuraavaksi? Mitä haaveita haluaisit toteuttaa?
”En ikinä suunnittele asioita – kysy vaikka poikaystävältäni! Koetan elää hetkessä ja sama pätee Instagram-tiliini. Työskentelen vain inspiraation iskiessä ja toistaiseksi se on toiminut hyvin. Unelmani on asua vähintään nelikerroksisessa talossa, joka toimii lisäksi taiteilijaresidenssinä, galleriana ja paikkana, jossa voit yöpyä tai järjestää kokouksen. Kyseessä olisi tila, jossa design, taide ja niiden parissa eläminen kohtaavat toisensa. Kenties olen sittenkin suunnitellut jotain...”
”Pidän kitkan tunnusta, jota koetan myös sisällyttää asetelmiini yhdistämällä esineitä, jotka eivät ole helposti sopusoinnussa.”
Palkintoraati summasi perusteluissaan, että työsi tuntuu intuitiiviselta. Kuinka itse kuvailisit luovaa prosessiasi?
”He ovat osuneet naulan kantaan! Suunnittelun tai hahmottelun sijaan alan saman tien rakentaa asetelmaa. Toisinaan mielessäni siintää jokin pääosaa esittävä väri tai materiaali, mutta yleensä alan vain järjestellä esineitä. Jahka tärkeät elementit ovat löytäneet paikkansa, hienosäätö voi viedä runsaasti aikaa.
Asuinkaupunkini henki on selkeästi havaittavissa, sillä lähestyn asetelmia arkkitehtuurin tapaan. Rotterdam kärsi pommituksista toisessa maailmansodassa ja nykyään, 81 vuotta myöhemmin, keskusta näyttää oudolta sekoitukselta erilaisia rakennuksia. Usein se tuntuu Photoshopissa luodulta kollaasilta – kummalta ja sen myötä kiinnostavalta. Pidän kitkan tunnusta, jota koetan myös sisällyttää asetelmiini yhdistämällä esineitä, jotka eivät ole helposti sopusoinnussa.”
Kuvistasi löytyy laaja valikoima keräämiäsi esineitä, jotka on aseteltu painovoimaa uhmaten. Miten teet kiinnostavia löytöjä ja mikä niissä vetää sinua puoleensa?
”Hankintojen tekeminen on helppoa, mutta oman maun ja näkökulman kehittäminen vie aikaa. Neuvoni on lukea, katsoa elokuvia sekä vierailla näyttelyissä, gallerioissa ja designliikkeissä. Kuten Diana Vreeland on sanonut, silmän on matkustettava. Instagram on varsinainen inspiraation aarreaitta, sillä voit alkaa seuraamaan suunnittelijoita, kuraattoreita ja liikkeitä joka puolelta maailmaa kirjaimellisesti sekunnissa. Kerryttämäsi tieto auttaa erottamaan aidon tuotteen jäljitelmästä, tunnistamaan trendejä ja pohtimaan, mistä ne ovat saaneet alkunsa. Kun keräät ympärillesi esineitä, jotka saavat aikaan onnen tunteen, ne ovat rinnallasi ikuisesti.”
Rakennatko asetelmat itse vai ovatko ne yhteistyön tulosta? Olemme kiinnostuneita työstäsi, jota kilpailun raati kuvaili taiteen luomiseksi designista.
”Työskentelen kotona yksin, joko täydessä hiljaisuudessa tai kovaäänisen musiikin siivittämänä – välimuotoa ei ole. Työskentely tarjoaa liikuntaa, sillä kivi- ja marmoripylväät ovat erittäin painavia. Olen kehittänyt muutamia konsteja avukseni: siirrän suurempia esineitä viltin avulla ja käytän marmorikuutiota porrasjakkarana.
Monien mielestä työni sijaitsee taiteen ja designin välimaastossa, mutta kutsun sitä itse mieluiten ei-binääriseksi. Työni liippaa läheltä monta eri kategoriaa ilman, että se istuu täysin yhteenkään niistä. Vaikka näen raadin kommentin kohteliaisuutena, koen sen sisältävän eronteon – aivan kuin taide ja design olisivat kaksi eri asiaa. En usko rajauksiin, kuten mies ja nainen tai taide ja muotoilu, sillä ne tuntuvat painostavilta ja vanhanaikaisilta. Kaksinapaiset käsitteet on luotu aikoja sitten, oletettavasti vanhojen, valkoisten, heteroseksuaalisten ja yläluokkaisten miesten toimesta. Koen, että on aika luopua kyseisestä ajattelutavasta. Siinä mielessä erontekoja kyseenalaistava työni sopii täydellisesti aikaan, jossa elämme.”
Asetelmistasi huokuva ilo on kiistaton asia, ja puhut hyödyntäväsi lähestymistapaa, jossa muoto kohtaa hauskuuden. Kuinka mottosi näkyy käytännössä?
”Kun pinoan ja käännän kalusteita, palautan ne takaisin muodon äärelle. Funktionaalisesta esineestä tulee muoto, jolloin huomio keskittyy sen linjoihin, materiaaliin ja estetiikkaan. Elämme maailmassa, joka pyörii tehokkuuden ja toiminnallisuuden ympärillä. Minusta on vapauttavaa luoda asetelmia, joilla ei ole mitään tekemistä esineen funktion kanssa. Kauneus, sommittelu ja materiaalit – muulla ei ole minulle väliä. Kyseessä on tapani juhlistaa designia: muoto kohtaa hauskuuden.”
Katso myös:
• Berry Dijkstra Instagramissa >
• Kaikki FDS Influencer Awards -kilpailun voittajat >
Teksti: Eero Nurmi Kuvat: Berry Dijkstra ja Kaatje Verschoren