Finnish Design Shopin tilausten pakkausmateriaalit on valittu tarkoin päästöjä minimoiden ja kokonaiskuvaa katsoen. Ekologisempien vaihtoehtojen etsiminen on jatkuva projekti, ja vastuullisempia ratkaisuja löytyy yksi paketti kerrallaan.
FINNISH DESIGN SHOP toimittaa tilauksia yli 180 maahan ympäri maailman monien kuljetuskumppaneiden välityksellä. Luonnollisesti tavoitteenamme on, että jokainen varastolta lähtevä lähetys saapuu perille vahingoittumattomana – oli tilausmaa sitten Suomi tai Singapore. Pakkaamme sen takia tuotteet hyvin, ja myös uusia ratkaisuja ja ekologisempia materiaaleja kokeillaan jatkuvasti.
Asiakaspalvelu vastaa -palstalla nostetaan esiin suosittuja kysymyksiä, ja parhaimmillaan vastauksista on apua sekä inspiraatiota muillekin. Kysymyksiin vastaa Miina Lindblad Finnish Design Shopin asiakaspalvelusta.
1. Miksi tilaukseni mukana tuli niin paljon pakkausmateriaalia?
”Pakkausmateriaalit pyritään aina valitsemaan niin, että tuotteet tulevat ehjinä vastaanottajalle ja mahdollisimman vähillä päästöillä. Ikävin tilanne on, jos tuote hajoaa kuljetuksessa ja joudumme lähettämään sen uudelleen. Tämän takia suojaamme tuotteet mahdollisimman hyvin, ja pakkausmateriaalien määrä voi äkkiseltään vaikuttaa ylimitoitetulta. Logistiikan ammattilaiset kehittävät koko ajan toimintaamme eri kumppanien kanssa, jotta löytäisimme parhaat mahdolliset tavat toimittaa tilaus vaikkapa toiselle puolelle maailmaa.
Kuljetusala on itsessään merkittävä päästöjen lähde ja siksi jokainen hyvin pakattu tilaus tarkoittaa vähemmän kuljetuksia. Varastollamme on käynnissä laajamittainen pakkausmateriaaleihin liittyvä projekti, jossa korvataan materiaaleja ekologisemmilla vaihtoehdoilla. Esimerkiksi teipin käyttöä on vähennetty reilusti ja muovisia täytteitä on korvattu paperisilla. Tämä helpottaa myös paketin vastaanottajan kierrätystehtävää.”
• Uutuudet Finnish Design Shopissa >
2. Miten pakkaan palautettavan tuotteen?
”Palautuva tilaus tulisi pakata mahdollisimman hyvin ja laittaa matkaan sellaisena kuin olet sen saanutkin. Jokainen varastoltamme lähtevä tilaus on pakattu kestämään koko matka ehjänä perille, ja näin ollen sen tulisi olla yhtä hyvin pakattu myös lähtiessä takaisin. Alkuperäinen tuotepakkaus käyttöohjeineen ja suojineen pitää aina palauttaa, eikä siihen saa liimata lähetyskirjoja tai kirjoittaa osoitteita. Jos alkuperäinen kuljetuslaatikko on jo ehditty hävittää, tulisi vastaava hankkia tilalle. Palauttaminen on tällä hetkellä asiakkaillemme maksutonta ja on kaikkien edun mukaista, että tuotteet palautuvat ehjinä ja alkuperäisessä kunnossa meille takaisin.
3.Miksi tilaamani tuote on koottava itse?
”Osa valmistajista pyrkii niin sanottuihin ”flat-packeihin” eli tuotteen toimitukseen litteässä paketissa aina, kun se on mahdollista. Mitä pienempi kuljetuspakkaus, sitä pienemmät päästöt. Pienempi paketti säästää ennen kaikkea luontoa. Artek on ollut tässä ruuvattavine L-jalkoineen edelläkävijä jo 90 vuotta.
Kattavat kokoamisohjeet löytyvät tuotepakkauksesta ja valmistajan verkkosivuilta. Tarvittaessa voit kääntyä osaavan asiakaspalvelumme puoleen. Emme pääse paikan päälle ruuvaamaan, mutta teemme kaikkemme, että uusi designaarteesi tulee koottua oikein.”
• Finnish Design Shopin asiakaspalvelu >
Miina Lindblad toimii designmyyjänä Finnish Design Shopin asiakaspalvelutiimissä. Hän remontoi parhaillaan lähes satavuotiasta taloa, jonka sisustuksessa yhdistyy mutkattomasti uusi ja vanha. Miinan uusin designaarre on Vitran krominen Wire Chair, joka istuu täydellisesti vanhojen hirsien luomaan tunnelmaan.
Apunasi designhankinnoissa:
• Finnish Design Shopin asiakaspalvelu >
Teksti: Miina Lindblad Kuvitus: Evi Rinkinen