Kööpenhamina antoi kesäkuussa parastaan, kun aurinko paistoi ja kesäinen lämpö helli kaupungilla messuvieraita. Kolmen päivän ajan showroomien, myymälöiden, gallerioiden ja sisäpihojen ovet olivat avoinna kaikille muotoilusta kiinnostuneille. Finnish Design Shopin tiimi oli tietysti paikalla – katso 10 suosikkiamme 3 Days of Designin tarjonnasta!
HAY
Modernin tanskalaisen designin jättiläinen, HAY, oli sisustanut HAY Houseen vakuuttavan uutuuskattauksen messukävijöiden ihasteltavaksi. Värikkäiden uutuuksien joukosta erottuivat erityisesti brittiläisen John Treen minimalistinen Apex-valaisinsarja sekä Muller Van Severenin suunnittelemat Arcs-sarjan peilit ja tarjoilukärry. Saimme lepuuttaa jalkojamme myös Andreas Bergsakerin mukavassa Chisel-nojatuolissa, joita oli iloksemme ripoteltu sinne tänne.
Myös supersuosittu AAC-tuolisarja, eli tutummin About A Chairit, oli päivitetty uusiin väreihin. Mikä ilahduttavinta, vuosien kehitystyön ansiosta tuolien istuinosa valmistetaan jatkossa kokonaan kierrätysmuovista ja puuosat FSC-sertifioidusta puusta. AAC-sarjan tuoleille on myönnetty myös EU Ecolabel. Näistä ja muista HAYn uutuuksista kuulemme varmasti lisää, kunhan ne saapuvat verkkokauppaamme. Emme malta odottaa!
”Brändeistä HAY oli minusta vahvin kaikkine uutuuksineen ja kohtuuhintaisine tuotteineen. Uutuudet kattoivat useamman tuotekategorian: pyjamia, kynttilöitä, valaisimia ja huonekaluja... koko repertuaari siis. Uusien kierrätetysmuovisten About A Chairien värit olivat myös kivoja!”
Ville Syrjänen, Senior Buyer
&Tradition
Verner Pantonin klassikkoja, arkistojen aarteita, ihan uutta kosmetiikkaa, Jaime Hayónin installaatio ja laajentunut showroom – näistä elementeistä koostui &Traditionin Under One Roof -niminen näyttely. Brändin inspiroiva showroom kattaa nyt koko talon Kronprinsessegade 4:ssa, ja ihasteltavaa riitti huoneesta ja kerroksesta toiseen. Näyttelyssä suosikkejamme olivat katsaus arkistoihin, joista brändi ammentaa inspiraatiota, sekä aivan uusi Mnemonic-sarjan käsisaippua, jonka mietoon tuoksuun ihastuimme.
• Kaikki &Traditionin tuotteet >
Vaarnii
Kotimainen Vaarnii esitteli mäntykalusteista ja -valaisimista koostuvaa mallistoaan Le Tableau -gallerian tiloissa. Olemme iloisia Vaarniin kasvusta, ja erityisesti siitä, että muhkeat ja veistokselliset kalusteet erottuivat selvästi kaikesta messujen tarjonnasta sekä herättivät ansaittua ihastusta.
Uutuuksia olivat Fredrik Paulsenin suunnittelema 001-jakkara sekä Hans-Agne Jakobssonin 1004 Hans -seinävalaisin ja 1005 Hans -kattovalaisin. Arvostuksesta kielii sekin, että Artekin toimitusjohtaja Marianne Goebl liittyi mukaan Vaarniin johtoryhmään. Hyvä Vaarnii!
”Vaarniin näyttely oli todella onnistunut! Uudet plafondit vastaavat kysyntään – 60–70-luvun asunnot, joihin valaisinten ulkonäkökin sopii, ovat usein aika matalia huonekorkeudeltaan. Tosi hienot ja kaupalliset uutuustuotteet.”
Veera Salo, Buyer
ferm LIVING
Vastuullisuus on nyt tapetilla – sen on huomannut myös ferm LIVING, joka toi näyttelyssään paraatipaikalle muutaman suosikkituotteensa jalanjäljen hyvinkin läpinäkyvästi ja rehellisesti. Arvostimme tätä sekä brändin kunnianhimoisia tavoitteita entistä vastuullisempaan tuotantoon. Oli showroomilla tietysti myös uutuuksiakin!
Design Storiesin tiimi ihastui mäntyrunkoiseen Edre-sohvaan, jonka päädyissä oli kirjahyllyt (nerokasta!), pehmeää valoa luovaan Poem-seinä- ja kattovalaisimeen ja lempeästi pyöristettyyn Feve-sohvapöytään. Showroomilla ja muualla Kööpenhaminassa näkyi paljon hieman erivärisistä kangaspaloista ommeltuja läpinäkyviä verhoja, joista ennustamme seuraavaa sisustushittiä.
• Kaikki ferm LIVINGin tuotteet >
Nikari ja Woodnotes
Tiedätkö, mikä on lapidarium? Meille selvisi, että The Lapidarium of Kings on kuninkaallinen veistosmuseo, tai ehkä oikeammin kivisten muistomerkkien säilytyspaikka. Veistosvarasto sijaitsee 400 vuotta vanhassa panimossa, joka 3 Days of Designin aikana avasi ovensa ja toimi uniikkina näyttelypaikkana useammalle brändille. Mukana olivat myös kotimaiset Nikari ja Woodnotes yhteisosastollaan. Huomio kiinnittyi ensin valtaviin veistoksiin, mutta kyllä kaunis ja ajaton suomalainen muotoilukin erottui joukosta. Esillä oli keväällä Milanossa esiteltyjä uutuuksia, kuten Joanna Laajiston Centenniale-sohvapöytä.
• Kaikki Nikarin tuotteet >
• Kaikki Woodnotesin tuotteet >
”Kööpenhaminasta jäivät mieleen iloisuus, rentous ja värit. Tarkasti mietityt kokonaisuudet erottuivat edukseen, ja myös pienemmät näyttelyt ilahduttivat. Yksi kauneimmista oli Yoonede, jossa oli mukana Antrei Hartikaisen lasiteoksia.”
Mikko Vaija, Editor in Chief
Audo Copenhagen
Tanskalaisbrändit MENU ja by Lassen fuusioituivat hiljattain saman katon alle: Audo House toimii kirjaimellisesti kotina molemmille brändeille, jotka tunnetaan nyt nimellä Audo Copenhagen. Esillä ei ollut niinkään uutuuksia, vaan nyt keskityttiin ansaitusti juhlimaan uutta nimeä ja brändiä. Audo House oli tietenkin sisustettu brändin tuotteilla ja aiempi myymälätila oli jaoteltu pienempiin, kodinomaisiin tiloihin, jonne huonekalut ja valaisimet istuivat erinomaisesti. Ennustamme Audo Copenhagenille valoisaa tulevaisuutta, siispä onnea!
• Kaikki Audo Copenhagenin tuotteet >
Frama
Koko Finnish Design Shopin tiimi hurmaantui Framan tarkoin kuratoidusta Il Mercato -näyttelystä ja kauden uutuuksista. Il Mercato -konsepti juhlisti ruokakulttuurin alullepanevaa voimaa, joka inspiroi ja yhdistää ihmisiä eri aloilta. ”Keittiö voi olla paikka hoivaamiselle ja välittämiselle, kun ruoka valmistetaan rakkaudella ja yksityiskohtiin kiinnitetään huomiota. Il Mercato -näyttely tuo esille intohimomme paikallisia tuotteita kohtaan ja muistuttaa myös yhteenkuuluvuuden tunteesta”, kertoo Framan perustaja Niels Strøyer Christophersen.
Myymälään oli tuotu paikallisten ruoantuottajien laadukkaita raaka-aineita, ja ne esiteltiin galleriamaiseen tapaan. Mitään raaka-aine ei mene kuulemma näyttelyn myötä hukkaan, vaan kaikki porkkanat, juustot, sienet sun muut syödään pois. Framan kokonaisvaltainen, ajaton ja innovatiivinen maailma ihastutti, ja tuoteuutuuksista mieleemme jäi muun muassa kaunis, alumiininen Rivet-tuoli.
”Suosikkejani olivat &Tradition, Audo Copenhagen ja Frama. Elämyksellisyys ja brändien kokonaisvaltainen lähestymistapa vakuuttivat. Tämä kolmikko oli luonut huolellisella kuratoinnilla ihan omannäköisensä maailmat.”
Elena Palomo, Creative Content Marketing Specialist
Tekla x Artek
Kodintekstiileihin keskittyvän Teklan uudessa Kööpenhaminan myymälässä oli esillä Alvar Aallon klassikoita Artek 2nd Cyclen valikoimasta. Mukana oli myös Artekin uutuusjakkara Kontrasti, joka juhlistaa 60-jakkaran 90-vuotista taivalta. Teklalla iloittiin yhteistyöstä, sillä modernismiin liittyvä käytännöllisyys, Artekin ajattomuus ja Aaltojen muotoilu toimivat heille inspiraation lähteenä.
• Kaikki Teklan tuotteet >
• Kaikki Artekin tuotteet >
Normann Copenhagen
Jos määrällä on väliä, niin Normann Copenhagen vei tällä kertaa voiton: brändi lanseerasi peräti yli 30 uutuustuotetta 3 Days of Designin aikana! Tuotteet esiteltiin Hotel Normann -näyttelyssä, joka levittäytyi brändin showroomin ja pääkonttorin tiloihin aivan Strøgetin vieressä. ”Hotel Normann korostaa brändifilosofiaamme, Connecting People and Spaces, ja pyrkii havainnollistamaan, miten laaja kokoelmamme, mukaan lukien uutuudet ja klassikot, tekee juuri näin”, kuvailee Jan Andersen, Normann Copenhagenin toimitusjohtaja.
”Hotellin” aulaan ja huoneisiin oli tuotu uutuuksia ja tutumpia designsuosikkeja, ja jokainen tila kertoi omaa tarinaansa. Sisäpihalla saattoi nauttia virvokkeita ja hypistellä samalla Simon Legaldin uusia Vig-ulkokalusteita. Valtavasta uutuusmäärästä suosikeiksemme nousivat Vekst-valaisimet, Notch-mäntysänky ja Dit-sivupöydät. Hotel Normann -näyttelyyn ehtii tutustua Kööpenhaminassa syksyyn 2023 asti.
• Kaikki Normann Copenhagenin tuotteet >
”Brändit painottivat yhä enemmän kestävyyttä, materiaalivalintoja ja elinkaariajattelua. Rakastan värejä, joten oli ilo huomata laaja kirjo hurmaavia sävyjä showroomeilla. Mieleeni jäivät Nuuran, Raawiin ja Framan upeat esillepanot.”
Sarianna Määttänen, eCommerce Merchandising Specialist
GUBI
GUBI esitteli valtavalla Nordhavnin showroomillaan klassikoita ja muutamia uutuuksia, joista suurin osa nähtiin keväällä Milanossa. Pääpaino oli tällä kertaa ulkokalusteissa, joita oli tuotu ulos Orientkajin rantaan teollisuustyyliseen ympäristöön – kontrasti oli kiehtova. Muista tuotteista mieleemme jäivät muun muassa uusi kannettava Multi-Lite-pöytävalaisin ja GamFratesin elegantti Vanity-peilikokoelma.
Katso myös:
• Uutuudet Finnish Design Shopissa >
Teksti: Mikko Vaija Etusivun kuvat: Rasmus Hjortshøj ja HAY