Serbian alppimaisemat, Mustanmeren risteily ja Romanian vanhin kaupunki. Mondon toimitus kokosi Itä-Euroopan vähän tunnettuja kohteita, joihin kannattaa tutustua, kun matkailun aika jälleen koittaa.
1. Mostar, Bosnia-Hertsegovina
Upeasta sillastaan tunnettu ja sillan vahdeista nimensäkin saanut Mostar on Bosnia-Hertsegovinan pikku helmi. Ottomaanien valtakunnan aikana kasvanut kaupunki siirtyi 1800-luvulla Itävalta-Unkarin alaisuuteen, ja se yhdistää lumoavasti islamilaista ja eurooppalaista traditiota.
Mostarin 1500-luvulta peräisin oleva silta pommitettiin Jugoslavian sodassa, mutta se rakennettiin uudelleen. Silta on Unescon suojelukohde ja Bosnian yhtenäisyyden symboli. Kävijää ilahduttavat Mostarissa myös hammam-museo ja lukuisat tunnelmalliset pikkuravintolat. Pääkaupunki Sarajevosta pääsee tänne junalla parissa tunnissa upeaa reittiä. Bussi tuo Kroatin Dubrovnikista perille neljässä tunnissa.
2. Mustameri, risteily
Välimeren risteilyt ovat monelle jo tuttuja, mutta Mustaamerta on harvempi kiertänyt. Meren ympärillä on kuusi maata, joiden historia ulottuu antiikin aikoihin saakka. Eri mittaiset risteilyt kattavat tavallisesti Bulgarian, Romanian ja Turkin, usein lisäksi Georgian.
Välimeren risteilyjä vähemmän ruuhkaiset matkat tarjoavat vähintään yhtä upeita maisemia ja vierailupaikkoja. Risteilyjä tehdään huhti–marraskuussa, yleensä viikon tai kahden mittaisina, ja niitä lähtee monista kaupungeista, kuten Istanbulista. Myös Ateenasta seilataan Mustallemerelle. Turkkilaisella tai venäläisellä aluksella risteily voi olla hyvin edullinen.
3. Tšernobyl, Ukraina
Hylättyjen paikkojen ystävien ykköskohteita Itä-Euroopassa ovat Tšernobyl ja sen läheinen aavekaupunki Pripjat. Ne ovat viime aikoina saaneet laajempaa mainetta HBO:n suositun Chernobyl-sarjan myötä, mutta alueelle on tehty turistikierroksia jo yli viidentoista vuoden ajan.
Räjähtänyttä ydinvoimalaa peittävä sarkofagi, alueen autiot kadut ja talot sekä etenkin Pripjatin koulu ja huvipuisto ovat koskettavia näkyjä, vuoden 1986 tragedian inhimillisistä puolista. Useat firmat järjestävät käyntejä alueelle. Niitä tehdään pääasiassa Ukrainan pääkaupungista Kiovasta, johon on Suomesta suorakin lentoyhteys.
Tšernobylin-retkillä on mukana opas ja säteilymittari, joten reissu on turvallinen, vaikka voimalan lähialue on muuten suljettua suojavyöhykettä.
4. Orheiul Vechi, Moldova
Moldova on matkailumaana vähän tunnettu, mutta Itä-Euroopan pikkuvaltiosta löytyy niin koettavaa kuin vanhantyylistä charmia. Maan parhaiten vaalittu salaisuus on Orheiul Vechin laaja historiallinen alue. Siellä on ollut pysyvää asutusta jo neoliittisella kaudella 5000 vuotta ennen ajanlaskun alkua, ja seudulla on useita arkeologisesti arvokkaita kohteita.
Moldovan parhaiten vaalittu salaisuus on Orheiul Vechin laaja historiallinen alue.
Vaikuttavin näky on 1300-luvulla perustettu ortodoksiluostari, jonka kammioista osa on kaivettu kalkkikivikallioon. Rinteen yllä kohoaa uudempi luostari, jossa asuu yhä munkkeja. Orheiul Vechi sijaitsee 50 kilometrin päässä Moldovan pääkaupunki Chișinăusta, josta pääsee helpoimmin tälle alueelle kiertoajelulla.
5. Constanța, Romania
Romanian vanhimpana pidetty kaupunki, Mustanmeren rannan Constanța tarjoaa monenlaista nähtävää. On esimerkiksi antiikin ajan muistoja – Rooman keisarikunnassa paikka tunnettiin Tomisina, ja tänne karkotettiin runoilija Ovidius. Löytyy niin ottomaanien valtakauden merkkejä kuin Euroopan iloisen 1920-luvun jälkiä. Niistä upea osoitus on jugendtyylinen, nykyisin autio kasino rantabulevardin päässä.
Heti Constanțan pohjoispuolella Mamaian kynnäällä sijaitsevat Romanian parhaat hiekkarannat, ja vielä pohjoisempaa Romanian, Moldovan ja Ukrainan kolmoisrajan läheltä löytyy Tonavan suisto luonnonihmeineen. Constanțaan pääsee parissa tunnissa junalla Bukarestista, ja se on myös Mustanmeren risteilyjen pysähdyspaikka.
6. Veliko Tărnovo, Bulgaria
Bulgariaa pidetään usein itäeurooppalaisen betoninharmaana maana, mutta keskiaikaisen Bulgarian kuningaskunnan entinen pääkaupunki Veliko Tărnovo tarjoaa toisenlaisen kokemuksen.
Jantrajoen vehmaassa laaksossa sijaitseva 80 000 asukkaan kaupunki tekee vaikutuksen rinteelle ripotelluilla värikkäillä taloillaan, monipuolisella arkkitehtuurillaan ja kapeilla mukulakivikaduillaan. Erityisen kaunis on Gurko-katu, jolta aukeaa myös näkymä muualle keskustaan. Kukkulalla kohoaa kaupungin vanhin osa, 1100-luvulla rakennettu ja yhä näyttävä Tsarevetsin linnoitus.
Veliko Tărnovo sijaitsee parinsadan kilometrin päässä pääkaupunki Sofiasta ja Varnan kultahietikoilta. Sinne on myös hyvät bussiyhteydet Romanian Bukarestista, jonne pääsee lentämällä suoraan Helsingistä.
7. Kaunas, Liettua
”It’s Kaunastic!” mainostaa itseään vuoden 2022 Euroopan pääkaupungiksi valittu Kaunas, Liettuan toiseksi suurin kaupunki. Eikä mainosta turhaan. Harvassa Itä-Euroopan paikassa keskiaikainen perintö, sosialismin painolasti ja moderni kaupunkikulttuuri yhdistyvät yhtä innostavasti.
Harvassa Itä-Euroopan paikassa keskiaikainen perintö, sosialismin painolasti ja moderni kaupunkikulttuuri yhdistyvät yhtä innostavasti.
Jos tämän vuosisadan 20-luvulta pitäisi valita kaupunki, joka tuo mieleen viime vuosisadan 20-luvun, olisi Kaunas kärkijoukoissa. Vanhojen kirkkojen ja linnoitusten ohella kaupungissa on hauska bongata piruihin erikoistunut museo, oletettavasti maailman ainoa lajissaan.
Kaunas on myös Liettuan katutaideskenen keskeinen kaupunki. Vilnasta on perille puolentoista tunnin junamatka, ja Tallinnasta pääsee kaupunkiin kymmenessä tunnissa päivä- tai yöbussilla.
8. Taran kansallispuisto, Serbia
Alpit yhdistetään yleensä Sveitsiin tai Italiaan, mutta niiden itäpäässä Dineaarisilla alpeilla, vuorijono jatkuu Balkanille asti. Serbian länsilaidalla sijaitsevassa Taran kansallispuistossa pääsee kipuamaan näitä rinteitä.
Korkein huippu on yli 1500 metrissä, joten Taran maisemat eivät ole aivan yhtä jylhiä kuin varsinaisilla Alpeilla, mutta ne tarjoavat silti paljon koettavaa. Vuorten lumimaisemien, vehmaiden solien ja synkkien luolien lisäksi puistossa sijaitsee ortodoksiluostari. Taran-retkien lähtöpaikoille Bajina Bastaan ja Kremnaan pääsee helpoiten autolla Serbian Belgradista tai lähempää Bosnian Sarajevosta
Teksti: Ville-Juhani Sutinen Kuvat: Getty Images
Juttu on julkaistu alun perin Mondon numerossa 4/20.