Normann Copenhagenin toimitusjohtaja Poul Madsenin kodin ikkunoista avautuu näkymä Kööpenhaminan järvialueelle. Taidetta täynnä olevan kodin sisustus on ajaton ja ennakkoluuloton, aivan kuten hänen johtamansa muotoilubrändikin. Design Stories haastatteli Madsenia, ja saimme kuulla hänen ajatuksiaan vastuullisuudesta, matkustamisesta sekä niistä pienistä yksityiskohdista, jotka tekevät asunnosta kodin.
Hei Poul! Aloitetaan työstäsi Normann Copenhagenilla. Miltä tavallinen työpäiväsi näyttää, ja miten työnkuvasi on muuttunut yrityksen alkuajoista?
”Hei! Voisi sanoa, että työni on muuttunut dramaattisesti. Kun aloitimme, Jan Andersen ja minä hoidimme kaiken itse. Joten olemme kyllä tehneet kaikkea mahdollista. Nyt työni on täysin erilaista, mutta pidän kuitenkin kokonaiskuvan hallussa.
Nautin siitä, kun pääsen tapaamaan ja opin ymmärtämään asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme. Monilla aloilla henkilökohtaiset suhteet mahdollistavat sen, että asioita voi kehittää yhdessä. Mielestäni se on tärkeää ja hauskaa. Nautin tästä eniten työssäni – kun tapaan ihmisiä ja näen, miten asiat hoituvat.
Eniten minua kiehtoo matkustaminen, oli kyse sitten lyhyistä tai pitkistä työmatkoista. Esimerkiksi projektiasiakkaiden kohdalla se tarkoittaa tapaamisia paikallisten arkkitehtien kanssa, tapahtumien järjestämistä ja läsnäoloa. Jokainen markkina on erilainen, joten matkoilla oppii aina jotain uutta – olipa se tietoa, uusia näkökulmia tai jotain, mikä voidaan muuttaa liiketoiminnaksi. Se on tärkeää – ja samalla kaikkein hauskinta.”
Perustit Normann Copenhagenin yhdessä Jan Andersenin kanssa vuonna 1999. Miltä yrityksen tulevaisuus näyttää, ja miten se istuu osaksi tanskalaisen muotoilun perintöä?
”Emme halua tai edes yritä kiistää sitä tosiasiaa, että olemme tanskalainen yritys, ja sen huomaa monista tuotteistamme. Olemme kuitenkin ihan alusta asti päättäneet olla kansainvälinen brändi, ja vientiä on noin 80 maahan.
Joten meillä on vanhvat juuret tanskalaisessa muotoilussa, mutta uskon, että monet tuotteistamme menevät perinteisen tanskalaisen estetiikan ohi. Tällä hetkellä keskitymme vastuullisuuteen – ja tämä määrittää myös Normann Copenhagenin toimintaa lähivuosina. Tämä johtuu useammasta syystä. Meidän täytyy ja pitää olla mukana tässä kehityksessä, mutta se on myös hyvää liiketoimintaa: tätä useimmat asiakkaistamme haluavat.
Tämä on tullut selväksi jo parissa tuoreessa tuotelanseerauksessa. Esimerkiksi Bit-jakkara ja Mat-tuoli olivat molemmat valtavia menestyksiä saman tien. Se on erikoista. Normaalisti tavallisella tuotteella voi kestää kolme, neljä tai viisikin vuotta ennen kuin se otetaan käyttöön laajemmin. Bit on tehty kierrätysmateriaaleista ja Mat tuotettu paikallisesti kestävistä materiaaleista – ja ne lähtivät heti lentoon. Se on jännittävää. Me työskentelemme nyt entistä enemmän vastuullisuuden parissa. Ja tämä ei koske pelkästään meitä – uskon, tässä on koko muotoilualan tulevaisuus.”
”Tällä hetkellä keskitymme vastuullisuuteen – ja tämä määrittää myös Normann Copenhagenin toimintaa lähivuosina. Meidän täytyy ja pitää olla mukana tässä kehityksessä, mutta se on myös hyvää liiketoimintaa.”

Kotisi Kööpenhaminassa on upea! Miten löysitte tämän kodin, ja mikä siinä ihastutti eniten?
”Olemme asuneet täällä nyt noin yhdeksän vuotta. Kun aloimme etsiä uutta kotia, halusimme vähän isomman asunnon. Katselimme välittäjien kanssa ensin perinteisiä kööpenhaminalaisasuntoja. Sitten pääsimme käymään tässä asunnossa, josta on näkymät järville. Valo täällä on aivan mieletön, koska edessä ei ole rakennuksia. Tässä ei ollut perinteistä pohjaratkaisua, joka myös vetosi meihin.
Sijainti Østerbrossa on täydellinen. Willemoesgade sivukatuineen ovat kivaa aluetta. Tämä on itse asiassa yksi harvoista mukulakivikaduista, jota ei ole vielä päällystettu asfaltilla. Ja sitten täytyy mainita myös arkkitehtuuri. Suurin osa tämän alueen rakennuksista on peräisin 1800-luvun lopulta, mukaan lukien tämä, joka on rakennettu noin vuonna 1890. Ja mikä parasta, kadun toisella puolella on kaksonen, sillä talon julkisivu on peilikuva meidän talostamme. Mielestäni talomme on yksi Østerbron kauneimmin koristelluista rakennuksista – käsityönä tehdyt yksityiskohdat ovat upeita.”



Kotisi on täynnä taidetta. Millä perustella valitset teokset?
”Valitsemme aina teoksia, jotka sopivat sisustukseen. Olemme kuitenkin keränneet jo niin paljon taidetta, että kaikki teokset eivät mahdu esille, ja se on vähän sääli. Taiteesta on tullut todella tärkeä asia meille, ja teoksia voi onneksi vaihdella.
Se tunne, kun näen teoksen ja tiedän, että haluan sen – se ei koskaan muutu. Vaistoan heti, kun joku teos koskettaa minua. Kuvailisin sitä rakastumiseksi: tapaat jonkun erityisen ja kiihko on sen mukainen.
Kun olemme taideostoksilla, niin mietimme aina ensin, mihin sijoitamme teoksen kotonamme. Usein paikalla on jo joku teos, joten päädymme kierrättämään kokoelmaa. Se on osa hupia.
En seuraa ketään tiettyä taiteilijaa. Meillä on taidetta sekä tanskalaisilta että muualta kotoisin olevilta taiteilijoilta, aloittelevilta ja tunnetuilta, edullista ja kallista. Lähestyn taiteen keräämistä oikeastaan samalla tavoin kuin designia Normann Copenhagenilla. Jotkut yritykset tekevät töitä ainoastaan tunnettujen muotoilijoiden kanssa, mutta meillä pääosassa on aina ollut idea ja design itsessään – ei väliä onko muotoilija nuori, vanha, koulutettu vai itseoppinut.
Näin kerään taidettakin. Tottakai galleriat ja näyttelyt vaikuttavat siihen, ketkä tekijät tulevat tutummaksi, mutta en nimeäisi nyt yhtään tiettyä taiteilijaa.”
Kodin sisustus tekee selväksi, että Madsen rakastaa taidetta. ”Se tunne, kun näen teoksen ja tiedän, että haluan sen – se ei koskaan muutu. Kuvailisin sitä rakastumiseksi.”
Mitä mielestäsi tekee talosta tai asunnosta kodin?
”Mikä saa kodin tuntumaan kodilta? Hyvä kysymys. Sanoisin, että tietysti ihmiset. Ei oikeastaan ole väliä missä ja minkälainen koti on, kunhan perhe ja rakkaat ihmiset ovat lähellä. Tärkeintä on olla yhdessä. Mutta tottakai, jos on mahdollista rakentaa fyysinen tila, joka korostaa sitä iloa, niin se on tietysti hienoa.
Miten sen kukin sitten tekee? Se on henkilökohtainen asia, enkä haluaisi jakaa neuvoja. Jokainen tietää itse, mistä onnellisuus kumpuaa kun saapuu kotiin. Joillekin se on fyysiset esineet, toiselle sijainti, valo tai vaikka kodin koko.
Katsoin hiljattain ohjelman, jossa pääosassa oli Alaskan erämaassa asuva mies. Pakkasta oli 47 astetta, ja hän rakensi pientä mökkiä, ehkä 4 x 5 metriä kanttiinsa. Ja mies oli niin iloinen, koska hän oli asunut aiemmin yksinkertaisessa hökkelissä. Hänen ilonsa oikein tuntui. Ymmärsin häntä täydellisesti – hän oli vapaa ja vailla velvollisuuksia.
Koti merkitsee jokaiselle eri asioita, ja kyse on oikeiden puitteiden luomisesta. Yleensä tiedämme, mitä ne ovat, vaikka olosuhteet eivät aina mahdollistaisikaan niiden toteuttamista.
Olen aina löytänyt keinon saada tilan tuntumaan kodilta, olipa se opiskeluaikojen asuntolahuone Herningissä, kerrossänky armeijassa tai suurempi asunto. Sitä sopeutuu ja tekee tilasta toimivan. Ja vain sillä on merkitystä.”


Mitä Normann Copenhagenin tuotteita sinulla on kotona? Onko joku niistä ehdoton suosikkisi?
”Meillä on kaksi Rope-sohvaa, jotka ovat kovassa käytössä olevan olohuoneen keskipisteitä. Rope on aivan upea sohva paitsi visuaalisesti myös toiminnallisesti. Se on mukava löhöilyyn ja istuskeluun.
Keittiössä meillä on verhoiltuja Burra-tuoleja. Käytämme niitäkin paljon, oli sitten arki tai vieraita kylässä. Kaikki rakastavat niitä, koska niissä voi istua mukavasti ihan koko illan. Mutta jos pitää valita vain yksi suosikki, niin se on Rope-sohva.”
Mitkä trendit tai muutokset muotoilualalla kiehtovat tällä hetkellä erityisesti?
”Mielestäni vastuullisuus on tietysti isoin trendi tällä hetkellä. Ja kuten jo sanoinkin, tämä on todella kiehtovaa. Ajatus materiaalin löytämisestä – ja ihanteellisesti myös tuotantoprosessista, joka on lähellä itse materiaalia – on kiehtova. Teemme näin juuri hampun ja kierrätysmuovien kanssa Italiassa. Näin voimme luoda tuotteita, joiden hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi kuin perinteisillä tuotteilla tai valmistusmenetelmillä. Se on inspiroivaa ja saa minut pohtimaan, mitä materiaaleja ja tuotantotapoja voisimme vielä hyödyntää.
Monet suunnittelijat testaavat uusia materiaaleja, mutta usein ne jäävät konseptuaalisiksi kokeiluiksi eikä tuotteita voi valmistaa massatuotantona tai ne eivät kestä käyttöä. Näin kerran tuolin, joka oli tehty kahvinporoista. Sen saattoi melkein nähdä murenevan heti, kun siihen istui. Siksi osa tätä prosessia on löytää oikeat kumppanit ja tuotantomenetelmät, joilla ideat voidaan toteuttaa käytännössä.
Seuraava haaste on varmistaa, ettei vastuullinen tuote ole kalliimpi kuin perinteisesti valmistetut tuotteet. Esimerkiksi Mat-tuoli ei olisi menestynyt, jos sen hinta olisi ollut kaksinkertainen verrattuna tavalliseen muovi- tai puutuoliin. On äärimmäisen tärkeää, että hinta on mahdollisimman lähellä perinteisiä vaihtoehtoja. Tämän huomaa myös ruokakaupoissa: jos valittavana on luomutuote ja jokin muu vaihtoehto, luomu on usein kaksinkertaisesti kalliimpi, vaikka se ei välttämättä edes maistu yhtä hyvältä kuin esimerkiksi Espanjassa kasvihuoneessa viljelty tuote. Siksi hinnalla on valtava merkitys.”



Onko sinulla jotain harrastuksia designin ja töiden ohella?
”Käymme lähes joka viikonloppu näyttelyssä, museossa tai jossain vastaavassa. Rakastan myös matkustella perheeni kanssa, joten aina kun on mahdollista, käymme jossain reissussa. Jos kuitenkin pitäisi mainita joku harrastus, niin sanoisin ehkä taide sekä uusien asioiden kokeminen ja löytäminen. Taide on iso osa tekemistämme myös matkoilla.
Liikun myös säännöllisesti. Meillä on kuntosali kellarissa, ja yritän pysyä mahdollisimman hyvässä kunnossa. Muuten vietän vapaa-aikaani kuten useimmat: ystävien ja perheen kanssa, musiikkia kuunnellen ja hyvästä tunnelmasta nauttien. Musiikki on iso osa elämääni, ja makuni on aika monipuolinen, se vaihtelee heavy metalista jazziin.”
”Olen kokenut sekä huippuhetkiä että haastavia aikoja. Niistä olen oppinut, että aivan kuten elämässäkin, vaikeista tilanteista selviää, kun on valmis näkemään hieman enemmän vaivaa.”
Mitä olet oppinut matkallasi Normann Copenhagenin parissa?
”Saan inspiraatiota matkustamisesta, tai ehkä pikemminkin siitä, että matkoilta tuo aina mukanaan jotain. Se ei ole pelkästään tietoa tai ymmärrystä markkinoista, vaan uusien asioiden näkemistä, erilaisia ajattelutapoja, tapoja järjestää ja suunnitella. Luulen, että saan eniten inspiraatiota juuri siitä, että pääsen näkemään muita maita, kulttuureja ja ihmisiä.
En tiedä, onko tämä varsinaisesti liiketoimintaan liittyvää, mutta kyse on lopulta siitä, että on saanut olla osa jotakin 25 vuoden ajan. Olen kokenut sekä huippuhetkiä että haastavia aikoja. Niistä olen oppinut, että aivan kuten elämässäkin, vaikeista tilanteista selviää, kun on valmis näkemään hieman enemmän vaivaa. Olipa kyseessä talouskriisi tai jokin muu vaikea ajanjakso, oppii luottamaan siihen, että asiat lopulta paranevat. En tiedä, onko se jotain, mitä varsinaisesti oppii, mutta se on eräänlainen ymmärrys elämän luonnollisesta rytmistä. Se ajatus inspiroi minua ja pitää minut liikkeessä.”
Poul Madsenin TOP 3 -suosikit:
- 1. Museo: ”Sanoisin Louvre, ellei sen koko ja jonot olisivat niin valtavia. Joten vastaan tähän Metropolitan Museum of Art New Yorkissa.”
- 2. Tuoksu: ”Kaikki mausteiset tuoksut kiinnostavat. Kun valitsen uuden hajuveden, se on yleensä syvä, savuinen ja mausteinen.”
- 3. Elokuva: ”Tämä onkin hankala valinta, koska hyviä elokuvia on niin paljon. Sanon kuitenkin Pulp Fiction tai mikä tahansa Quentin Tarantinon elokuva. Myös ensimmäinen Kummisetä on hyvä... ja moni muukin, heh!”
Suosikkeja Normann Copenhagenilta
Katso myös:
• Normann Copenhagenin kaikki tuotteet >
Teksti: Mikko Vaija Kuvat: Johanna Lehtinen Tuotanto ja stailaus: Maria Chiara Antonin