Keraamikko Karin Widnäs pitää materiaalin tunnusta ja upottaa kätensä saveen rakentaakseen mielikuvansa todeksi. Haaveillessaan hän uskaltaa unelmoida suuria, ja monesti nuo haaveet ovatkin tulleet todeksi, kuten Firskarsiin rakennettu studiokoti tai sen viereen tehty KWUM-keramiikkamuseo.
FISKARSIN KYLÄ korkeine tammineen ja tunnelmallisine rakennuksineen viehätti Karin Widnäsiä heti ensi vierailulla. Tuolloin oli 1990-luvun alku ja jotkut ystävistä olivat jo muuttaneet kauniiseen, vanhaan ruukkikylään, josta kehitettiin ainutlaatuista taiteilijoiden ja käsityöläisten kyläyhteisöä.
Vanhat tyhjilleen jääneet rakennukset olivat saaneet uudet käyttäjät, jotka kunnostivat niitä sekä työtiloiksi, verstaiksi että kodeikseen. Widnäsin unelmissa oli kuitenkin tontti, jolle voisi rakennuttaa oman talon.
”Halusin löytää tontin, jolle saatoin rakentaa sekä studion että kodin, koska halusin soveltaa rakennuksessa suunnittelemaani ja valmistamaani keramiikkaa suuremmassa mittakaavassa. Pian ystäväni kertoikin myynnissä olevasta tontista, jonka Pohjan kunta omisti. Tontin hyvä sijainti ja energia viehättivät minua”, Karin Widnäs kertoo.
Hän esittelee suunnittelemaansa toivomusrasiaa, johon sujautetaan toivelappunen ja poltetaan se. Näin Karinkin teki, ja tuhkasta nousivat studiokoti sekä vuonna 2019 avautunut KWUM-keramiikkamuseo.
Professori Tuomo Siitonen oli mieleinen ja osaava arkkitehti toteuttamaan Karinin toiveet. Rakennusprojekti oli monella tapaa hedelmällinen, ja yhteistyö arkkitehdin ja keraamikon välillä oli luovaa ilotulitusta, jonka lopputulos tyydytti molempien toiveita.
Keraamisten pintojen yhdistäminen arkkitehtuuriin kiehtoi Widnäsiä jo ennen omaa rakennusprojektia ja oli oikeastaan yksi tärkeä syy uuden talon rakentamiselle. Widnäsin käsin lyömät keraamiset laatat tuovatkin voimakkaan persoonallisen ilmeen sisustukseen ja arkkitehtuuriin.
Karin Widnäs käyttää keraamisten laattojen valmistuksessa vuosituhantista perinnettä yhdistäen niihin modernia suunnittelua.
Valo leikkii auringon kierron mukaan alakerran seinien sadoilla uniikkilaatoilla, muodostaen alati uusia varjokuvia tilaan. Myös eteisen terrakotan sävyinen lattia on käsinlyötyjen laattojen peittämä.
Puusta rakennetun talon selkeä arkkitehtuuri jatkuu sisätiloissa, jotka hämmästyttävät tilavuudellaan ja rauhalla. Säteilevä valo ryöppyää seinänkokoisista ikkunoista. Tässä talossa sisä- ja ulkotilat todella yhtyvät. Rakennuksessa on kaksi kerrosta ja neliöitä yhteensä 350.
Kodin arkkitehtuuri ja esillä oleva taide koskettavat ja synnyttävät yhteyden tilaan.
Kodin taidokkaat puupinnat ovat fiskarsilaisten hienopuuseppien käsialaa, kuten myös ovet, ikkunat ja toiseen kerrokseen vievät portaat sekä eteisen seinäpanelointi. Talo on arkkitehtuurin, valon, esteettisen sisustamisen ja taidekeramiikan pyhättö.
”Tarvitaan päämäärätietoisuutta ja uskallusta ajatella suuresti ja kulkea rauhallisin askelin kohti tavoitteitaan”, Karin kertoo.
Karin Widnäsillä on laaja kokoelma kansainvälisten ja kotimaisten keraamikkojen taidetta aina 1960-luvulta tähän päivään. Alakerran portaitten juuressa on Fiskarsissa asuvan ja työskentelevän keraamikko Erna Aaltosen ruukku, jonka hiljaisuutta henkivässä muotoilussa on samaa tunnelmaa kuin japanilaisessa ja korealaisessa keramiikassa.
Yläkertaan sijoitetut uniikkiteokset, Suku Parkin veistos Parivaljakko ja Markku Kososen veistosmainen Paju-tuoli sekä Riitta Talonpojan keraaminen kulho ovat vain hyppysellinen valtavasta kokoelmasta, jota Karin vaihtelevasti tuo sisustukseen.
Taide ja yksittäiskappaleet tuovat tilaan ainutkertaisia kohtaamisia. Ne korottavat kodin visuaalisuuden arjen yläpuolelle ja luovat puitteet nautittavaan jokapäiväiseen elämään. Karin Widnäsin kodin ilmapiiri ruokkii luovuutta ja avaa ovia uusiin esteettisiin kokeiluihin.
Inspiroidu tyylistä
Katso myös:
• Asun Homes Vol 4 -bookazine >
Teksti: Liti Wendelin Kuvat: Martti Järvi
Juttu on julkaistu alun perin Asun-lehden numerossa 36 ja englanninkielisenä Asun Homes -teossarjan osassa 4.