100-vuotisjuhliaan viettävä Alessi hemmottelee designin ystäviä kiinnostavilla erikoisjulkaisuilla: Richard Sapperin espressopannu 9090 ja Aldo Rossin La conica -pannu nähdään Alessi 100 Values Collectionissa ennen julkaisemattomina originaaliversioina.
LAADUKKAAT JA PERSOONALLISET MUTTERIPANNUT ovat kuuluneet italialaisbrändi Alessin tunnetuimpiin tuotteisiin jo vuosikymmenten ajan. Ne ovat tärkeässä osassa myös Alessin 100-vuotista taivalta juhlistavassa Alessi 100 Values Collection -kokoelmassa.
Vuosien 2021 ja 2022 julkaistava kokoelma koostuu yhteensä 12 erilaisesta projektista, joista jokainen kuvaa yhtä Alessin keskeisistä arvoista. Kokoelman kuudennessa osassa esitellään ennen julkaisemattomat versiot kahdesta ikonisesta ja ilmeikkäästä mutteripannusta: Richard Sapperin suunnittelemasta espressopannu 9090:sta sekä Aldo Rossin La conica -pannusta. Kuudes osa kantaa nimeä Research Lab.
“Pidän Alessia teollisena tutkimuslaboratoriona, joka on omistautunut jatkuvaan sovitteluun luovien mahdollisuuksien äärettömyyden sekä yleisön tarpeiden, tai pikemminkin unelmien, välillä. Sadat oman aikansa innostavimpiin kuuluneet suunnittelijat ovat työskennelleet kanssamme. Heidän töitään on dokumentoitu ja säilötty museoomme.
Kaksi erityisen kiinnostavaa esimerkkiä Alessin tästä puolesta ovat kahvipannut – Richard Sapperin 9090 ja Aldo Rossin La conica – joista esittelemme nyt kaksi aiemmin julkaisematonta ’laboratorioversiota’ arkistojemme kätköistä”, Alessin johtaja Alberto Alessi taustoittaa.
9090 manico forato -espressopannu pukeutuu punaiseen
Richard Sapperin suunnittelema, vuonna 1978 ilmestynyt espressopannu 9090 on paitsi ensimmäinen Alessin tuotevalikoimaan otettu mutteripannu myös brändin ensimmäinen Compasso d’Oro -muotoilupalkinnon voittanut sekä New Yorkin MoMA:n pysyvään kokoelmaan päässyt esine.
Juhlakokoelmassa esiteltävällä 9090 manico forato -pannulla on alkuperäinen mutta aiemmin julkaisematon oranssinpunainen kahva, jonka sisäpuolta koristaa lämmön jakautumista parantava reikärivistö. Normaalisti värejä vain niukasti käyttänyt Sapper hyödynsi punaista väriä monissa tuotteissaan: punaisen avulla hän korosti etenkin tuotteiden liikkuvia osia ja liitoskohtia. Niin myös 9090-pannussa, jonka teräksiseen kahvaan on liitetty kekseliäs suljinmekanismi.
”Tahdoin antaa tälle laitteelle ominaisuuksia, joita muilla vastaavilla ei ole, esimerkiksi mahdollisuuden avata ja pestä se yhdellä kädellä. Tahdoin myös hyödyntää lämpöä paremmin, minkä vuoksi pannu levenee alaosasta. En halunnut suunnitella muovista kahvaa, sillä ennemmin tai myöhemmin niillä on tapana kärsiä palovaurioita, jolloin koko keitin täytyy heittää pois. Lisäksi tahdoin suunnitella laitteen, joka ei näyttäisi kahvinkeittimeltä… Tällainen espressopannu ei ole kahvinkeitin, se on pieni höyrykone!” Sapper kuvaili aikoinaan.
Saksassa syntynyt ja 1950-luvulla Milanoon kotiutunut Sapper tunnetaan paitsi Alessin keittiötuotteiden myös monien teknisten laitteiden, esimerkiksi Lenovon ThinkPad-tietokoneiden suunnittelijana. Sapper voitti uransa aikana peräti 11 Compasso d'Oro -palkintoa.
La conica manico lungo ammentaa arkkitehtuurista
Arkkitehti Aldo Rossin suunnittelema, alun perin vuonna 1983 julkaistu La conica ei sekään ole ulkomuodoltaan aivan tyypillisin mutteripannu. Erilaisilla geometrisilla muodoilla leikittelevä pannu on saanut nimensä kartiomaisen kantensa mukaan. Muutoin teräksiseen pannuun on liitetty erityisen hyvin lämpöä johtava kuparinen pohja.
Juhlakokoelmassa julkaistava malli on itse asiassa La conican ensimmäinen versio, sillä vuonna 1983 ilmestynyttä espressopannua muunneltiin ennen julkaisua massatuotannon vaatimuksiin sopivaksi. Uuden La conica manico lungo -pannun tunnistaa nupin ja kahvan taivaansinisestä väristä sekä kahvan suorasta muodosta, joka jäljittelee vanhoja italialaisia cuccume-pannuja.
Aldo Rossin arkkitehtitausta näkyy vahvasti La conican muotokielessä – pannu on kuin kapea kartiokattoinen talo pienoiskoossa. Aikansa merkittävimpiin italialaisarkkitehteihin kuulunut Rossi tunnetaan juuri geometrisiin perusmuotoihin sekä abstraktioon ja pelkistämiseen perustuvasta tyylistään. Rossi oli myös ensimmäinen italialaisarkkitehti, joka voitti arvostetun Pritzker-arkkitehtipalkinnon.
Katso myös:
• Alessi 100 Values Collection >
Teksti: Nora Uotila Kuvat: Alessi