Finnish Design Shopin 20-vuotisjuhlavuoden kunniaksi lanseerattu PELATA pieces on kokoelma huippusuunnittelijoiden luomia puisia pelejä ja soittimia, jotka kutsuvat ystävät yhteen. Istuimme alas TAF Studion, Anderssen & Vollin, Studio Tolvasen ja Kaksikon kanssa kuulemaan heidän mietteitään mallistosta!
TÄNÄ SYKSYNÄ tulee 20 vuotta siitä, kun Finnish Design Shop postitti ensimmäiset pohjoismaisen onnellisuuden palaset maailmalle. PELATA on mehevä kirsikka synttärikakun päällä – Finnish Design Shopin ensimmäinen oma mallisto, joka unelmoitiin todeksi yhdessä palkittujen muotoilustudioiden, Studio Kaksikon, Anderssen & Vollin, Studio Tolvasen ja TAF Studion kanssa.
PELATA piecesin missio on yksinkertainen: sarjan puiset pelit ja soittimet on suunniteltu tekemään arjesta hitusen hitaampaa ja huomattavasti hauskempaa. Suomessa valmistetut veistokselliset tuotteet löytävät paikkansa myös sisustuselementteinä. Pelit ja soittimet ovat nyt tilattavissa Finnish Design Shopin verkkokaupassa – poimi suosikkisi omaksi iloksi tai lahjaksi.
Studio Kaksikko: Huippa
Moi Salla ja Wesley! Studio Kaksikko oli mukana luomassa PELATA piecesiä aivan alusta asti. Kertoisitteko, kuinka päädyitte yhteistyöhön Finnish Design Shopin kanssa?
”Tutustuimme Finnish Design Shopiin vuonna 2016, kun suunnittelimme puisen Perch-jakkaran FDS Awards -kilpailuun ja voitimme kisan. Kilpailu toimi aikanaan alkusysäyksenä urallemme ja olemme sittemmin toivoneet tilaisuutta päästä uudestaan tekemään yhteistyötä. Vuonna 2023 lähestyimmekin Finnish Design Shopia hieman toisenlaisella projekti-idealla, mutta päädyimme työstämään yhdessä ajatusta Finnish Design Shopin ensimmäisestä omasta mallistosta.”
”On ollut virkistävää pohtia, mikä toisi iloa kuluttajille – yleensä muotoilu keskittyy paljon puhtaammin käytännön asioihin.”
Olette olleet tiiviisti luomassa PELATA piecesiä ja brändiä sen ympärillä. Mitkä ovat projektin kohokohtia?
”PELATA eroaa paljonkin muista töistämme, sillä brändin keskiössä ovat pelit ja soittimet puhtaasti funktionaalisten esineiden sijaan. On ollut virkistävää pohtia, mikä toisi iloa kuluttajille ja mikä olisi omiaan luomaan linkkejä Finnish Design Shopin 20-vuotisjuhlavuoden riemukkaaseen tunnelmaan – yleensä muotoilu keskittyy niin paljon puhtaammin käytännön asioihin, kuten ergonomiaan.
Pyrimme työskentelemään yritysten kanssa, jotka panostavat vastuullisuuteen ja tässä nostammekin hattua Finnish Design Shopille. Erityisesti paikallisesti tuotetut tuotteet ovat sydäntämme lähellä, sillä lähituotanto paitsi varmistaa arvokkaan käsityötaidon säilymisen Suomessa myös vähentää ympäristökuormitusta. Olemmekin todella ylpeitä siitä, että kaikki PELATA-tuotteet valmistetaan Suomessa – oma pelimme, Huippa, on myös tehty suomalaisesta koivusta.
Huippa, se kuulostaa hauskalta! Kertoisitteko lisää suunnittelemastanne pelistä?
”Huippa on tuore tulkinta rakastetusta renkaanheittopelistä, joka oli yksi Sallan lapsuudensuosikeista. Tuttua siinä on myöskin sen kiintoisa, kokoon taittuva rakenne – tosin siihen ammensimme inspiraatiota haitarimallisesta naulakosta! Halusimme luoda yhdessä pelattavan pelin, joka sopisi kaikille, mutta jonka vaikeusastetta pystyisi myös säätämään ja tuomaan otteluun lisäjännitystä.
Meille oli tärkeää, että suunnittelemamme peli olisi helppo vain ottaa esille ja aloittaa pelaaminen. Meitä ilahduttaakin erityisen paljon myös se, että Huippaa pystyy pelaamaan sekä ulkona että sisällä, sillä heitettävät renkaat on tehty pehmeästä juuttiköydestä – ainakin Suomen kesä kun on aivan liian lyhyt siihen, että ehtisi kehittyä todelliseksi Huippa-mestariksi!”
Anderssen & Voll: Sokkelo, Krroc ja Bic-Bac-Boc
Moikka Torbjørn ja Espen! Suunnittelitte PELATA-kokoelmaan peräti kolme tuotetta – labyrinttipeli Sokkelon ja soittimet nimeltään Krroc ja Bic-Bac-Boc. Kertoisitteko hiukan suunnittelutyöstä näiden tuotteiden takana?
”Labyrintti on vanha klassikkopeli, mutta uuden CNC-teknologian myötä meille avautui mahdollisuus visioida sen muoto ja rakenne uudesta näkökulmasta. Inspiraatiota ammensimme luonnon maisemista, kuten laaksoista, hiekkadyyneistä ja aalloista, ja mallinsimme kumpuilevan maiseman, joka määrittää teräspallon kulkureitin. Halusimme myös luoda selkeämmän, sujuvamman yhteyden katseen ja käden koordinaatiolle – Sokkelon pyöreän muodon ja kaarevan pohjan ansiosta pelin ratkaisu on kirjaimellisesti pelaajan omissa käsissä.
Krrocin ja Bic-Bac-Bocin myötä tutkiskelimme eri puulajien sointia – erityisesti Bic-Bac-Bocin kohdalla myös puunsyiden suunta oli tärkeässä roolissa äänen kannalta. Molemmille soittimille haluttiin myös vahvat persoonat: Krroc muistuttaa meidän mielestämme krokotiilia ja Bic-Bac-Bocista muodostui vähitellen järvessä lymyävä peikko, joka väijyy upoksissa vain silmät vedenpinnan yläpuolella kiiluen.”
Miten PELATA eroaa muista projekteista, joissa olette olleet mukana?
”Muotoilu on lähtökohtaisesti hauskaa, ja tässä projektissa todella pääsimme muotoilemaan huvin vuoksi. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun pääsimme suunnittelemaan pelejä tai soittimia. Rakastamme sitä, että koko PELATA-projekti perustuu Oxfordin yliopiston onnellisuusraporttiin, jonka mukaan suomalaiset ovat maailman onnellisin kansa jo seitsemättä vuotta peräkkäin. Mikä sen selittää? Onko se sauna? Onko se ruisleipä? Vai kenties vodka?”
Mitkä ovat teidän lempipelinne? Millaisia muistoja niihin liittyy?
Espen: ”Kasvoin useamman sisaruksen kanssa ja pöytätennis oli lapsuudessamme merkittävä peli. Isäni, joka oli arkkitehti, suunnitteli alkujaan uuteen taloomme sisäuima-altaan ja me sisarukset odotimme sitä innolla. Suuri betonimonttu näytti lupaavalta, mutta lopulta altaan ylläpitäminen oli valtavan kallista ja montun päälle laitettiin lattia. Siitä lähtien kutsuimme aina huonetta ’altaaksi’ ja onnistuimme hämmentämään kyläilijöitä kutsumalla heidät pelaaman pingistä ’altaaseen’. Meistä ei koskaan tullut kovin taitavia vesilajeissa, mutta opimme lyömään kunnon takakierteen.”
Torbjørn: ”Minua kiinnostivat kaikki pallo- ja kenttäpelit, erityisesti sulkapallo. Isäni opetti paikallisessa yläkoulussa ja joka viikonloppu menimme naapurin lasten kanssa hänen koululleen pelaamaan liikuntasaliin. Muistan väkevästi, kun olin noin viiden vanha ja astuin sisään tuohon valtavaan ’katedraaliin’ – lähdin välittömästi juoksemaan täysin päättömästi ympäriinsä.”
TAF Studio: Prikka
Hei Gabriella ja Mattias! PELATA pieces juhlistaa 20-vuotiasta Finnish Design Shopia. Millaisia muistoja ja tarinoita teille on kertynyt Finnish Design Shopista vuosien varrelta?
”Ensinnäkin, onnea 20-vuotias Finnish Design Shop! Finnish Design Shop on huikea yritys, ja olemme jo pitkään pitäneet sen huolella kuratoitua valikoimaa laadun merkkipaluuna – selaamme sitä säännöllisesti myös pysyäksemme kärryillä siitä, mitä muotoilun maailmassa tapahtuu.
Muistamme hyvin Finnish Design Shopin alkuvaiheet ja sen, miten edistykselliseltä tuntui toimia pääasiassa verkossa. Uskommekin, että yrityksen menestyksen taustalla on nopea reagoiminen ja uteliaisuus kokeilla jotakin uutta – Finnish Design Shop on usein ensimmäinen, joka on meihin yhteydessä, kun jokin uusi projekti näkee päivänvalon.”
”Valitsimme backgammonin tuotteemme konseptiksi, sillä meillä on siitä äärimmäisen romanttinen kuva. Kuvittele lämpimät, hitaat ja vähän laiskatkin päivät Välimerellisissä maisemissa.”
TAF Studio suunnitteli PELATA-sarjaan Prikka-nimisen backgammonpelilaudan, joka toimii myös tarjottimena. Mikä on Prikan tarina?
”Valitsimme backgammonin tuotteemme konseptiksi, sillä meillä on siitä äärimmäisen romanttinen kuva. Lämpimät, hitaat ja vähän laiskatkin päivät Välimerellisissä maisemissa. Hurmaavasti harmaantuneet ja erittäin päivittyneet kyläläiset kauniine naururyppyineen pelaamassa backgammonia ja nauttimassa kylmiä juomia oliivipuun varjossa. Pelilauta on valmistettu tuoksuvasta puusta ja koristeltu kauniilla, graafisella kuviolla.
Backgammon on melkein kuin shakki, mutta pelin luonne on lempeämpi – menestyäkseen tulee olla strateginen ja nokkela, mutta myös noppaonni vaikuttaa, joten ei tarvitse tuntea itseään hölmöksi hävitessään.
Aina ei kuitenkaan vaan huvita pelata tai sitten siihen ei ole aikaa – vaikka peliin heittäytyminen onkin lopulta aina hauskaa. Pohdimme asiaa paljon ja halusimme sisällyttää peliimme myös puhtaasti toiminnallisen aspektin, jotain mikä ei liity mitenkään pelaamiseen. Alusta asti visiomme oli, että Prikka voisi toimia myös tarjottimena tai tarjoilualustana. Laudan muotoilu ja kuviointi on toki suunniteltu toimimaan myös pelatessa, mutta samalla sen muotokieli on abstrakti ja pelkistetty – asioita, joita arvostamme hyvässä tarjottimessa. Halusimme valita tuotteeseen pitkäikäisen luonnonmateriaalin, ja päädyimme massiivipyökkiin.
Mainitsitte, että halusitte luoda pitkäikäisen tuotteen. Millainen merkitys vastuullisuudella on muotoilufilosofiassanne?
”Vastuullisuuden teemat ovat keskeisessä asemassa kaikessa mitä teemme. Sekä me että asiakkaamme pyrimme käyttämään kaikkein kestävimpiä materiaaleja, tarkoin suunniteltuja pakkauksia, tehokkaita kuljetusmenetelmiä ja varmistamaan, että tuotteet ovat myös helposti kierrätettävissä.
Uskomme kuitenkin, että tärkeintä on pystyä muuttamaan ajattelutapoja ja kulutuskäyttäytymistä – vastuullisesti tuotetut tuotteet maksavat enemmän, mutta laadukkailla tuotteilla on pidempi elinkaari, jopa useita elämiä! Laadun käsitettä pitäisi opettaa jo koulussa, jotta tuleville sukupolville olisi selvää, miksi halpojen kopioiden hankkiminen on niin haitallista kuin se on. Harras toiveemme on, että Prikka siirtyy eteenpäin sukupolvelta toiselle ja sitä käytetään monin eri tavoin vielä vuosikymmenien päästäkin.”
Studio Tolvanen: Metsäpallo
Heippa Mika ja Julie! Te suunnittelitte PELATA-kokoelmaan keilailupeli Metsäpallon. Mistä idea peliin lähti?
”Julie on amerikkalainen, ja huomasi pian suomaisessa puutarhakulttuurissa erikoisuuden: suomalaiset suorastaan palvovat mäntyjään. Kuuset ja koivut saa huoletta kaataa pihapiiristä, kaikki sanovat, mutta säästäkää männyt! Kun Finnish Design Shop pyysi meitä suunnittelemaan pelin, toimi tuo hauska havainto kipinänä.
Millaisia vaiheita suunnitteluprosessiin liittyi?
”Metsäpallo on ensimmäinen peli, jonka olemme koskaan suunnitelleet. Tosin viime aikoina olemme tehneet taide-esineitä, ja Metsäpallossa on paljon samaa. Halusimme luoda veistoksellisen ja leikkisän pelin, jonka teemana ovat suomalaiset puut. Suunnitteluprosessi lähti liikkeelle siitä, että meidän oli löydettävä intuitiivisesti ymmärrettävät muodot kullekin puulajille: koivuille, kuusille ja männyille. Halusimme jokaiselle puulajille oman persoonansa, mutta lisäksi puiden tulee seistä tukevasti nurmikolla ja toisaalta kaatua tyylikkäästi. Meille oli myös tärkeää, miltä puisen pallon ja keilojen yhteentörmäys kuulostaa – Julie pelasi lapsena perheineen krokettia ja toisiinsa kopsahtavien pallojen ääni tuo yhä elävästi mieleen nuo ilontäyteiset kesäpäivät.”
Mitä toivotte Metsäpallon antavan ihmisille?
”Pelin koko ajatus on pitää hauskaa yhdessä ja nauttia ystävien ja läheisten seurasta. Meille on tärkeää suunnitella laadukkaita tuotteita, joita rakastetaan ja arvostetaan ja joista riittää iloa pitkäksi aikaa. Metsäpallo on puinen ulkopeli, joten väistämättäkin kolhuja ja nirhamia tulee – ne kuitenkin ovat muistoja hauskoista hetkistä ja tekevät pelistä entistäkin persoonallisemman.”
Katso myös:
• www.pelatapieces.com >
• PELATA pieces Finnish Design Shopissa >
• Kaikki Finnish Design Shopin tuotteet >
Teksti: Mira Ahola Kuvat: Juho Huttunen ja Mikael Niemi