Paimion parantola -säätiön ja Grafian juhlavuosien kunniaksi järjestetyssä julistekilpailussa tulkittiin Aino ja Alvar Aallon näkemystä ihmisen suhteesta ympäristöönsä, arkkitehtuuriin ja muotoiluun. Kysyimme julistekilpailussa palkituilta suunnittelijoilta, mikä Aaltojen suunnitteluperinnössä heitä erityisesti inspiroi.
Anna Meck: ”Holistic Healing”
Jaettu 1. sija
Julisteesi kuvastaa eritoten valoa ja lämpöä. Tulkinta tuntuu hyvin osuvalta, kun vierailee Paimion parantolassa. Olitko päässyt käymään parantolassa ennen julisteesi suunnitteluun ryhtymistä?
”Olin käynyt Suomessa aiemmin, mutten valitettavasti sillä kertaa ehtinyt käymään Paimion parantolassa. Kävin silloin kuitenkin Aaltojen kotitalossa Munkkiniemessä Helsingissä, ja olin erityisen vaikuttunut valosta ja hienovaraisesta lämmöstä tiloissa. Nämä vahvat vaikutelmat, sekä tietenkin lukuisat kuvat ja julkaisut Paimion parantolasta, toimivat inspiraationa julisteelleni. Näyttelyn avajaisissa olin todella helpottunut nähdessäni, että ideani väreistä ja tunnelmasta sopi rakennuksen miljööseen niin hyvin.”
Työskentelet itse suunnittelijana ja kumppanisi toimii arkkitehtina. Mitä teille luovana pariskuntana merkitsee Aino ja Alvar Aallon suunnitteluperintö?
”Aaltojen perintö on tietenkin hyvin vaikuttava kokonaisuudessaan. Niin työssä kuin sen ulkopuolisessa kumppanuudessakin on todella rikastuttavaa, jos voi vaihtaa ajatuksia liittyen tiettyihin luoviin ongelmiin ja aiheisiin, sekä tukea toista. Varsinkin silloin, kun työnkuvat täydentävät toisiaan niin hyvin. Siinäkin mielessä mielestäni on erityisen tärkeää, että Aino Aallon rooli Aaltojen yhteisessä työssä tuodaan kunnolla esiin ja se saa ansaitsemaansa arvostusta.”
Kerro vielä tulevista suunnitelmistasi!
”Sain suoritettua maisteriopintoni valmiiksi Münchenissa kesän lopulla. Tällä hetkellä työstän erästä kirjaprojektia, joka julkaistaan syksyllä 2023. Kirjan nimi on ”Wohnhochhaus” ja se on arkkitehtoninen kokoelma, jonka ovat kuratoineet kaksi arkkitehtia. Sen jälkeen aion muuttaa Milanoon työskentelemään graafisena suunnittelijana.”
• Anna Meckin Holistic Healing -juliste >
Petri Henriksson: ”Aalto Variation I”
Jaettu 1. sija
Julisteesi yksi kulma on ilmentää inhimillistä epätäydellisyyttä. Kuinka vaikeaksi tai helpoksi koet graafisen suunnittelijan työssäsi päästää irti, ja jättää tilaa jollekin sattumanvaraiselle, josta ehkä usein syntyy se jokin ”epätäydellisyys”?
”Itseoppiminen tai tietynlainen amatöörimäinen lähestymistapa ovat yleensä hyviä lähtökohtia, joita käytän hyväkseni, jos haluan irtautua rutiininomaisesta tekemisestä. Teen usein asioita, joita en osaa kovinkaan hyvin. Saatan esimerkiksi maalata liian isolla pensselillä tai liian nopeasti, ja vaikka käyttää huonolaatuista skanneria tai mobiilikameraa raakakuvitusten digitalisoinnissa. Se latistaa kuvat hyvällä tavalla.”
Miten lähdit hahmottelemaan ideaa julistettasi varten ja miten paljon luonnokset muuttuivat?
”Yleensä aloitan suunnitteluprosessin hahmottelemalla kuvaa päässäni ja joskus raapustan sen myös paperille. Toteutusvaiheessa yritän olla miettimättä liikaa. Teen yleensä useita nopeita vedoksia yhdellä kertaa, toistan samoja kuvioita uudelleen ja uudelleen, ja sitten aloitan kappaleiden sovittamisen yhteen. Tietty arvaamattomuus ja vauhti ovat hyväksi. Jos vaan luottaa prosessiin, se tuottaa yleensä hyvän lopputuloksen.
Tämän kilpailujulisteen tein melko intuitiivisesti eräänä aamuna työhuoneellani Oslossa. Aamukahviani odotellessa maalasin viivoja ja revin paperista muotoja, joita olin kehitellyt mielessäni. Minulla oli aika selkeä kuva siitä, mitä lähdin hakemaan, mutta maalatessa idea muotoutuikin mielenkiintoisella tavalla omaan suuntaansa.”
Kertoisitko omasta suhteestasi Aaltoihin. Miten koet, että heidän perintönsä on vaikuttanut visuaalisiin ihanteisiisi
”Hyvä kysymys! Vaikea sanoa, mistä vaikutteet alun perin tulevat, mutta ehkä arvostan tietynlaista helppoutta itsekin. Melko niukoilla ja yksinkertaisilla aineksilla voi saada aikaan mielenkiintoista jälkeä.”
Mitä lähitulevaisuuteesi Oslossa kuuluu?
”Loppukesä ja syksy ovat menneet aika lailla taidekirjoja tehdessä. Loppusuoralla on muun muassa eräs jo jonkin aikaa työn alla ollut monografia norjalaissaamelaiselle taiteilijalle, Joar Nangolle. Metsään ja vuorillekin olisi vielä tarkoitus lähteä samoilemaan, kunhan vaan työt ensin valmistuvat.”
• Petri Henrikssonin Aalto Variation I -juliste >
Rosa Aamunkoi: ”Take a Seat”
3. sija
Värien ja muotojen ansiosta on hyvin selkeää, että julisteesi sijoittuu juuri Paimion parantolaan. Millaisissa muissa tiloissa voisit nähdä sen?
”Aaltojen muotoilu edustaa monella tapaa vahvasti omaa aikaansa, vaikka ajattomuus liitetäänkin osaksi heidän brändiään. Tässä työssä lähelle meneminen oli tapa tuoda nonfiguratiivista ulottuvuutta Aaltojen taiteeseen ja saada se siten sidottua helpommin tähän aikaan. Toivon, että sen vuoksi juliste sopisi monipuolisesti myös modernimpiin tiloihin ja sisustuksiin.”
Töissäsi olet inspiroitunut ennen kaikkea väreistä. Onko sinulla erityistä Aaltoihin liittyvää värimuistoa?
”Olen aina pitänyt Aaltojen lasiesineissään käyttämistä väreistä, niistä tulee mieleen erilaiset luonnossa esiintyvät elementit. Rakastan koboltinsinistä väriä, jonka Aallot ovat valinneet ainakin yhdeksi Savoy-vaasin väreistä. Minulle tuo väri tuo mieleen sinisen hetken viimeiset minuutit lumisessa maisemassa.”
Asut ja työskentelet nykyään New Yorkissa. Kerro, mitä sinne kuuluu!
”Työskentelen täällä muun muassa freelance-graafikkona Applelle. Tällä hetkellä New Yorkin museoissa on vaikka mitä hienoja näyttelyjä, jotka pitäisi päästä näkemään. Omalla listallani ensimmäisenä ovat Sarah Szen installaatiot Guggenheimissa.”
• Rosa Aamunkoin Take a Seat -juliste >
Jolanda Kerttuli: ”Shapes of Happiness”
Kunniamaininta
Mistä sai alkunsa julisteesi idea luoda Aaltojen muotoilemien esineiden pohjalta erilaisia hahmoja?
”Erilaiset hahmot ja persoonat niiden takana ovat aina kiehtoneet minua. Pelkän kuvan taakse saa rakennettua paljon näkymätöntä tarinaa, joka inspiroi katsojaa myös hahmon ulkonäössä ja siinä, millaisen tunnetilan hahmo välittää.
Tein inspiraatioretken Paimion parantolaan ennen julisteen suunnittelua. Aloin nähdä heti hahmoja ja kasvoja rakennuksen muodoissa ja huonekaluissa. Ylänurkan kalan muoto löytyy heti parantolan ulko-oven katoksesta ja alanurkan keltahousuinen hahmo on napattu parantolan vastaanottotiskin muodosta ja sen päällä olevasta valaisimesta. Sininen Golden Bell -valaisimen siluetti päätyi puhelinta käyttävän hahmon muodoksi. Puhelin näkyi visiittini aikana monen vierailijan kädessä, ja tällä hahmolla halusin tuoda julisteeseen mukaan myös nykypäivän, jossa on tapana katsella maailmaa näytön kautta.”
Julisteestasi pystyy tunnistamaan Aallon designklassikoita. Minkälainen on oma suhteesi Aalto-klassikoihin?
”Olen vasta aikuisiällä hankkinut omaan kotiini Aallon suunnittelemia huonekaluja sekä uutena että kierrätettyinä. Arvostan Aaltojen muotokielen yksinkertaisuutta, ajattomuutta sekä käytännöllisyyttä. Niitä on myös helppo yhdistellä muuhun sisustukseen.”
Asut Turussa ja Paimion parantola on varmasti yksi lähiseudun kiinnostavimpia matkailukohteita. Mitä muita suosituksia antaisit Turkuun?
”Keskustassa parasta on tietysti jokirannan lisäksi pienet kivijalkakahvilat, kauppahalli, kirpputorit, hyvät leipomot ja Turun taidemuseo. Ruissalo on kiva kohde, sillä se on melko lähellä kaupunkia ja siellä pääsee nauttimaan luonnosta ja merellisestä tunnelmasta. Turun keskustasta pääsee myös nopeasti bussilla tai autolla Naantaliin, josta löytyy kompakti ja viehättävä vanha kaupunki. Loppuun mainitsen vielä Taattisten tilan Merimaskussa ja lukuisat luontopolut niin Turussa kuin sen naapurikunnissa.”
• Jolanda Kerttulin Shapes of Happiness -juliste >
Linda Linko: ”Beyond Function”
Kunniamaininta
Sinulla on pitkä kokemus muun muassa julisteiden suunnittelusta. Mihin suuntaan toivoisit vieväsi julistesuunnittelua oman työsi ja esimerkkisi avulla?
”Minua kiinnostaa julistesuunnittelussa yhteisöllisyys sekä kerrontatavan mahdollisuudet. Suunnittelija voi itse vaikuttaa millä sävyllä kommunikoi katsojan kanssa. Itseäni kiehtovat hiljaiset signaalit kirkuvan viestin sijaan. Yhteisöllisyydellä tarkoitan taas sitä, että juliste mediana on tarkoitettu kaikille. Se on kaikkien omaisuutta. Toisaalta taitavasti suunniteltu juliste voi tavoittaa ja puhutella uudenlaisia ihmisryhmiä – sellaisia, joita ei olla vielä ehkä edes määritelty. Juliste siis yhdistää meitä. Julistesuunnittelu on myös viimeisiä graafisen suunnittelun taiteellisia muotoja. Haluaisin esimerkilläni pitää tätä perinnettä yllä, kiinni tässä päivässä.”
Vaikka julisteestasi pystyy osoittamaan tuttuja elementtejä, kokonaisuuden hahmottaminen ja sen avautuminen katsojalleen ottaa aikansa. Miten kuvailisit julistettasi esimerkiksi sellaiselle, jonka täytyisi ymmärtää se näkemättä sitä?
”Julisteeni lähtökohta on ilon kokemus. Sen voi ajatella olevan kollaasimainen muisto Paimion parantolan arkkitehtuurisista yksityiskohdista ja tunnelmista. Elementit ovat muistin varassa piirrettyjä ja maalattuja, ja lopputulos on iloinen ja värikäs. Olen pyrkinyt siihen, että juliste voisi olla yhtä hyvin 1930-luvulla kuin 2020-luvulla suunniteltu.”
Mitä tunteita herätti vierailusi Paimion parantolassa ja julisteesi näkeminen ympäristössä, jonka pohjalta työ oli suunniteltu?
”Kävin Paimion parantolassa jo ennen kuin koko kilpailu oli julkistettu, ja olin erittäin vaikuttunut näkemästäni ja kokemastani. Myös se, että isoäitini vietti parantolassa ison siivun nuoruudestaan, vaikutti kokemukseeni. Asia, ja sen merkitys, konkretisoitui mielessäni oikeastaan ensimmäistä kertaa.
Päätös osallistumisesta kilpailuun oli itsestään selvä, ja mielikuva julisteesta syntyi oikeastaan saman tien. Olen erittäin tyytyväinen, että visioni välittyi myös tuomareille, sekä otettu, että julisteeni pääsi esille Paimion huikeisiin puitteisiin.”
Mistä asioista olet ollut innostunut viime aikoina työrintamalla?
”Syyskuussa minulla oli näyttely BUD Helsingissä. Työt ovat taas jotain hieman uutta, sillä olen viime aikoina ollut kiinnostunut hiilestä. Hiilelläkin voi maalata! Olen myös osallistumassa Art Verona 2023:een, jossa työni tulee olemaan esillä.”
• Linda Linkon Beyond Function -juliste >
Tuukka Tujula: ”Raitis Ilma”
Kunniamaininta
Mitä ajatuksia sinulla heräsi, kun luit julistekilpailun tehtävänannon?
”Innostuin kilpailuun osallistumisesta heti alkuun. Aaltojen työ herättää aina kunnioitusta ja olin perehtynyt Paimion parantolaankin, mutten koskaan vieraillut siellä. Taustatyöksi oli parantolaan tutustuttava entistäkin syvemmin. Toki tähän suunnittelun mestariteokseen liittyen työhön suhtautuu vakavuudella ja jonkin verran jännitykselläkin. Työstin useita julisteita rinnan. Niissä oli lähtökohtina erilaisia ajatuksia ja yksityiskohtia parantolasta. Useampia myös lähetin kisaan.”
Paimion parantolan lisäksi, mitä muita Aaltojen suunnittelemia rakennuksia suosittelisit retkikohteiksi? Mitkä ovat itsellesi erityisen merkityksellisiä?
”Aaltojen suunnittelemassa Säynätsalon kunnantalossa vierailimme viime kesänä. Se teki vaikutuksen ja voin suositella kohdetta lämpimästi. Kolmen Ristin kirkko Imatralla taitaa edelleen olla se, joka on vahvimmin jäänyt mieleen, ja se taitaa olla myös ensimmäinen Aalto-rakennus, jossa olen ikinä vieraillut.”
Työskentelet laaja-alaisesti muotoilukentällä muun muassa graafisena suunnittelijana. Mitä muita projekteja sinulla on tällä hetkellä työn alla?
”Minun ja viiden muun suunnittelijan ryhmänäyttely, Puhdetyö Exhibition III, oli syyskuussa esillä osana Helsinki Design Weekiä. Lisäksi työskentelen parhaillaan mielenkiintoisen projektin parissa, jossa teen graafista suunnittelua erästä kotimaista tv-sarjaa varten.”
• Tuukka Tujulan Raitis Ilma -juliste >
Spirit of Paimio -konferenssi
PAIMION PARANTOLA -SÄÄTIÖN ensimmäinen Spirit of Paimio -konferenssi järjestetään maanantaina 16.10.2023 Paimion parantolassa. Tapahtuma tuo yhteen vaikuttajia arkkitehtuurin, median, tieteen, tutkimuksen, teknologian, kulttuurin sekä liike-elämän alueilta ja rakentaa Aallon ajattelun hengessä välittävämpää ja kestävämpää yhteiskuntaa.
Konferenssin keynote-puheenvuorot esittävät arkkitehti Lyndon Neri (Neri&Hu), taiteellinen johtaja Hans-Ulrich Obrist (Serpentine Galleries), arkkitehti Juhani Pallasmaa, toimitusjohtaja Beatrice Galilee (The World Around), toimitusjohtaja Susanna Pettersson (Suomen Kulttuurirahasto), johtaja Otto Lowe (Factum Foundation), luova johtaja Nicolay Boyadjiev (Rearc) ja designer Sofia Pia Belenky (Space Caviar) sekä kuraattori Joseph Grima (Paimion parantola Instituutti).
• Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu: Spirit of Paimio -konferenssi >
Katso myös:
• Kaikki Paimion parantola 90 -julisteet >
Teksti: Jenna Kiuru Kuvat: Jenna Kiuru ja Tuomas Pajuniemi