Tanskalainen designbrändi GUBI palauttaa suomalaismuotoilija Paavo Tynellin valaisimia tuotantoon ja vie niitä rohkeasti maailmalle. GUBIn ja Tynellin yhteisestä matkasta kertoo Gubin brändijohtaja Marie Kristine Schmidt.
TANSKALAINEN Jacob Gubi Olsen on intohimoinen Paavo Tynellin (1890–1973) muotoilun ihailija, joka on vuosikaudet kerännyt suosikkinsa vintagevalaisimia. Jacob Gubi Olsen myös sattuu johtamaan vanhempiensa Bjarke ja Lisbeth Olsenin vuonna 1967 perustamaa yritystä, joka sekä tuottaa ja kehittää modernia huonekalumuotoilua että etsii vintagea, joka vain odottaa uutta tulemistaan ja pääsemistään tuotantoon.
GUBIn pääkonttori ja näyttelytila sijaitsevat Kööpenhaminassa Nordhavnin entisellä telakka- ja teollisuusalueella. Yrityksen ja Tynellin yhteisestä matkasta kertoo GUBIn brändijohtaja Marie Kristine Schmidt.
• Lue myös: Paavo Tynellin klassikkovalaisimet heräävät eloon GUBIn uudessa kokoelmassa >
Hei Marie Kristine! Miten GUBI päätyi aloittamaan Paavo Tynellin valaisinten palauttamisen maailmankartalle?
”Alkuperäiset Tynell-valaisimet ovat nykyään korkean hintatason vuoksi tavallisten kuluttajien ulottumattomissa. Jacob halusi mahdollistaa näiden valaisimien tarinan jatkumisen. Lähestyimme siksi Paavo Tynellin perikuntaa, ja ensimmäinen yhteistyönä valmistettu valaisin, riippuvalaisin 1965, lanseerattiin vuonna 2018 Milanossa, Palazzo Serbellonissa.
Tällä hetkellä uustuotannossa on yhdeksän valaisinta Paavo Tynellin useita satoja malleja käsittävästä tuotannosta. Tynellin perheessä tapahtuu väistämättä ennen pitkää sukupolvenvaihdos, ja me pidämme huolen siitä, että heidän sukutarinansa jatkuu.”
”Jos nyt asettaa alkuperäisen Tynell-valaisimen ja GUBIn version vierekkäin, erona on vain patina.”
Oliko uustuotannon aloittaminen haastavaa?
”Tuotekehitysvaihe kesti todella pitkään. Valaisimien luominen vei huomattavan määrän aikaa niiden vaatiman korkeatasoisen käsityötaidon vuoksi. Suoritimme yksityiskohtaisen tutkimuksen alkuperäismalleista ja ryhdyimme laajaan kokeiluprosessiin valmistuslaitteiden ja -materiaalien parissa.
Analysoimalla jokaisen yksityiskohdan jokaisesta kappaleesta Tynellin arkistossa pystyimme löytämään ratkaisuja ja hallitsemaan uudelleen metallin työstöä ja käsityötekniikoita, jotka ovat tarpeen alkuperäisten suunnitelmien henkiin herättämiseksi. Yhtenä haasteena oli myös löytää käsityöläisiä, joilla riittää asiantuntemusta Tynellin suunnittelun toteuttamiseen samaan tapaan kuin aikanaan Taidossa. Mutta jos nyt asettaa alkuperäisen Tynell-valaisimen ja GUBIn version vierekkäin, erona on vain patina.”
• Lue myös: Paavo Tynell loi taiteellista valoa >
Mistä voitte olla varmoja, ettei löytämiänne vintagekappaleita ole muunneltu ajan kuluessa?
”Ajoittain on mahdotonta hankkia vanhoja valaisimia tarkempaan tutkimukseen, mutta etsimme niitä siitä huolimatta jatkuvasti. Kappaleita ilmaantuu myyntiin sieltä täältä, sillä Tynellin valaisimia myytiin aikoinaan ympäri maailmaa hänen 1950-luvulla tekemänsä Amerikan-läpimurron ansiosta.
Näihin vanhoihin yksilöihin on usein vaihdettu osia, ja me olemme erittäin tarkkoja siitä, että tuomme markkinoille puhtaasti alkuperäisen kaltaisia tuotteita. Löydetyn valaisimen uudelleenkehittämistä ei edistetä, ellei Tynellin mittavasta arkistosta löydy todistusaineistoa alkuperäisestä, muuntelemattomasta tuotteesta.”
”Olemme erittäin tarkkoja siitä, että tuomme markkinoille puhtaasti alkuperäisen kaltaisia tuotteita.”
Olette kuitenkin käyttäneet 9602-lattiavalaisimen varjostimessa bambua, joka ei kuulunut Tynellin materiaalivalikoimaan.
”Totta! GUBIn tuoreimmassa kokoelmassa nähdään varjostimia, joissa on Tynellin käyttämien haapalamellien tai jopa rukiin olkien sijasta bambua, koska se on kestävämpää ja nopeasti uusiutuvaa. Lisäksi Tynell 9602 Special Edition -valaisimessa on pariisilaisen Maison Pierre Freyn Le jardin du palais -puuvillakankaasta tehty varjostin. Alun perin Tynell suunnitteli valaisimen Hotelli Aulankoon vuonna 1935.”
Missä päin maailmaa on kiinnostuttu eniten Paavo Tynellin valaisimien uustuotannosta?
”Myymme Tynelliä runsaasti Pohjois-Amerikkaan, erityisesti New Yorkiin, Austiniin, Los Angelesiin ja Miamiin. Myynti Suomeen on myös osoittautunut ilahduttavan vilkkaaksi.”
Miten Tynell sopii GUBIn muuhun valikoimaan?
”Kuten kaikissa tuotteissa menemme myös Paavo Tynellin valaisimissa tarina edellä mutta kerrottuna siten, että katse on suunnattu tulevaan. Ei pidä olla nostalginen, vaikka ammentaakin menneisyydestä. Meille on ollut myös tärkeää esitellä kohderyhmällemme julkisia tiloja, joihin Tynell on alun perin suunnitellut valaisimia, jotta hänen tuotantoaan ymmärrettäisiin paremmin. Ihmiset eivät halua, että heille vain puhutaan, vaan he haluavat päästä osaksi tarinaasi. Ja jotta he kiinnostuvat tarinastasi, sinun tulee olla kiinnostunut heidän tarinastaan. Eli kyse on vuoropuhelusta, jota haluamme käydä kuluttajien kanssa.”
”Meille on ollut myös tärkeää esitellä kohderyhmällemme julkisia tiloja, joihin Tynell on alun perin suunnitellut valaisimia, jotta hänen tuotantoaan ymmärrettäisiin paremmin.”
Minkälaisista ihmisistä GUBI-yhteisö koostuu?
”GUBIn asiakkaat ovat todella kiinnostuneita muotoilusta. Kuten muotoilu, myös heidän kotinsa ovat jatkuvassa muutoksessa. Sanoisin, että näiden ihmisten kodit ovat vain 60-prosenttisesti valmiita ja loput 40 prosenttia odottaa uusia ideoita ja tuotteita. Tällaisia ihmisiä on ympäri maailmaa Shanghaista New Yorkiin.
Olemme onnistuneet luomaan brändin, joka kiinnostaa sekä meitä että asiakkaitamme ja jossa meillä kaikilla on hyvä olla. Instagramissa meillä on 800 000 tyylitietoista seuraajaa, joiden kuvia jaamme mielellämme sosiaalisessa mediassa. Tämä vuorovaikutus lisää yhteisöllisyyttä entisestään. Lopulta kaikki on kiinni siitä, kuinka kuratoit mallistosi. Ole uskollinen omalle tyylillesi ja asioille, jotka sinua inspiroivat.”
• Lue myös: Paavo Tynellin valaisimia voi bongata yllättävistäkin paikoista >
Toimit myös vaatebrändi By Malene Birgerin hallituksessa. Millaisia yhtäläisyyksiä näet muodin ja muotoilun välillä?
”Trendit ovat merkittävässä roolissa siinä, miten pukeudumme, elämme ja sisustamme, ja se tekee aiheesta erittäin kiinnostavan. Me ammennamme inspiraatiota muotimaailmasta ja sen sykleistä. Designbrändeillä on paljon opittavaa siitä, miten muotimaailma toimii ja kuinka pitää seuraajansa kiinnostuneina. Vaikka emme ole yritys, joka päivittää huonekalumallistojaan puolen vuoden välein, voimme uudistaa ja kertoa ajankohtaisia tarinoita tuotteistamme säännöllisesti. Meidän ei pidä nukahtaa vaan pysyä jatkuvasti ajan hermolla, seurata maailman tapahtumia ja trendejä sekä reagoida niihin.
Tietyt tuotteet nousevat hetkessä valtavaan suosioon ja hiipuvat yhtä nopeasti. Koska trendit kulkevat sykleissä, sama tuote saattaa palata uudelleen suosioon myöhemmin. Näin trendin sykli muodostaa täyden ympyrän. Toisaalta on tuotteita, jotka muodostavat malliston selkärangan. Näiden suosio kasvaa vähitellen, ja ne pysyvät suosituimpien joukossa pitkään ilman hypetystä. Molemmat ovat yrityksen menestyksen kannalta tärkeitä.”
”Meidän ei pidä nukahtaa vaan pysyä jatkuvasti ajan hermolla, seurata maailman tapahtumia ja trendejä sekä reagoida niihin.”
Kerro jokin hyvä esimerkki!
”Erinomainen esimerkki äkillisesti suuren suosion saavuttaneesta tuotteesta on ranskalaisen Pierre Paulinin 1970-luvulla suunnittelema Pacha-tuoli, joka muistuttaa muodoltaan pilvenhattaraa. Tuotteen kysyntä moninkertaistui pandemian jälkimainingeissa, kun kuluttajat kaipasivat joustavuutta ja keveyttä arkeensa.”
Millaisten suunnittelijoiden työ kiinnostaa teitä?
”GUBIn tuotteet ovat keskenään hyvin erilaisia, ja jokaisella on oma vahva tarinansa. Käytämme suunnittelijoita, joille kerromme tarpeemme avoimesti ilman, että hengitämme heidän niskaansa suunnitteluprosessin aikana.
Olemme muun muassa tehneet pitkään yhteistyötä GamFratesi-suunnittelijaparin kanssa. Olemme kasvaneet ja kehittyneet yhdessä. He ovat sisäistäneet ajattelutapamme ja luoneet meille tärkeitä tuotteita, kuten Epic-kivipöytämme, Violin-tuolin ja Beetle-tuolin, joka on myydyin tuotteemme. Beetle-tuoli kuuluu tuotekategoriaan, joka ei ole koskaan saavuttanut suurta hypeä, mutta sen myynti nousee tasaisesti.
Toinen tapa laajentaa mallistoa on käyttää vanhoja arkistoja hyväksi, tutkia niitä ja tuoda uudelleen tuotantoon huonekaluja ja valaisimia. Näistä Paavo Tynellin mallisto on meillä tuotemäärältään suurin. Toiseksi suurimmat ovat Greta M. Grossmanin ja Mathieu Matégotin mallistot.”
”Yhden suomalaisen menestys auttaa muita suomalaisia menestymään. Joten puhaltakaa mieluiten yhteen hiileen!”
Tuleeko mieleesi Paavo Tynellin lisäksi suomalaisia brändejä, jotka voisivat saavuttaa maailmanlaajuista menestystä GUBIn kanssa?
”Pidämme toki jatkuvasti silmämme ja korvamme auki. Olen työskennellyt GUBIlla vuodesta 2020 lähtien, ja tänä aikana ainoastaan yksi suomalainen muotoilualan yritys on oma-aloitteisesti lähestynyt meitä yhteistyöehdotuksen merkeissä. Pärjätäkseen designmaailmassa tulee olla nälkäinen, rohkea ja peloton. Kukaan ei tule hakemaan sinua työhuoneelta. Yhdessä on parempi tehdä asioita kuin yksin. Yhden suomalaisen menestys auttaa muita suomalaisia menestymään. Joten puhaltakaa mieluiten yhteen hiileen!”
Katso myös:
• Paavo Tynellin valaisimet Finnish Design Shopissa >
• Kaikki GUBIn tuotteet Finnish Design Shopissa >
Teksti: Mila Pentti Edit: Mira Ahola Kuvat: GUBI
Juttu on julkaistu alun perin Avotakassa.