Suomalainen muotoiluosaaminen on tuonut kenialaiset korit koteihin ympäri maailmaa. Mifukon Kiondo-korit pitävät yllä paikallista käsityöperinnettä ja toimivat pienviljelijöiden lisätulon lähteenä. Yrityksen perustaneet Minna Impiö ja Mari Martikainen haluavat muuttaa maailmaa design edellä.
RUNSAAT KYMMENEN VUOTTA sitten tekstiilitaiteilija Minna Impiö kiersi toreja uudessa kotikaupungissaan Nairobissa, Keniassa. Paikallinen käsityöosaaminen teki häneen vaikutuksen, mutta joka kojulla tuntui olevan myynnissä samoja tuotteita: puukulhoja, ottimia, koriste-esineitä.
”Käsityöläiset saattoivat kopioida toisensa ideoita. Kun yksi keksi jotain uutta, kaikki alkoivat tehdä samaa. Heräsi ajatus, että muotoilun avulla käsityöläisten tuotteille voisi kenties löytyä uusia markkinoita.”
Impiö otti yhteyttä ystäväänsä ja suunnittelijakollegaansa Mari Martikaiseen, jonka kanssa oli tehnyt yhteistyöprojekteja jo opiskeluaikoina Taideteollisessa korkeakoulussa Helsingissä.
Näin syntyi Mifuko; yritys joka yhdistää afrikkalaisen käsityötaidon ja pohjoismaisen muotoiluosaamisen. Mifukon Kiondo-koreja valmistavat käsityöläiset ovat kenialaisia pienviljelijöitä, joille korien punominen tuo lisätienestiä. Tulojen turvin lapset pääsevät kouluun ja perheet voivat jatkaa asumista maaseudulla, eikä heidän tarvitse lähteä leivän perässä kaupunkiin, pahimmassa tapauksessa slummeihin.
Impiölle ja Martikaiselle on tärkeää, että he voivat kääntää saamansa koulutuksen ja osaamisen myös muiden hyödyksi. ”Työllä on niin valtava merkitys ihmiselle: voi kuulua yhteisöön ja elättää itsensä omalla osaamisellaan”, Martikainen sanoo.
Swahilin kielen sana mifuko tarkoittaa taskua. Käsityöläiset työskentelevät ryhmissä, joissa jokainen laittaa omasta palkastaan rahaa yhteiseen pottiin. ”Jokainen saa vuorotellen isomman summan, jolla voi ostaa kanoja tai vuohen, joka tuottaa sitten enemmän rahaa”, Martikainen kertoo.
Käsityöryhmillä on myös tärkeä sosiaalinen ulottuvuus. Ryhmissä vaihdetaan kuulumisia ja jaetaan tietoa ja taitoa. Usein kylän vanhimmatkin haluavat olla mukana, vaikka vain hoitamassa lapsia. Jos jollekulle sattuu jotain, yhteisö auttaa.
Mifukolle on tärkeää tehdä yhteistyötä suoraan käsityöläisten kanssa, ilman välikäsiä.
”Äskettäin erästä naista puri jalkaan mustamamba. Ryhmä oli heti tukena ja lainasi rahat sairaalahoitoon”, Impiö sanoo. Tällaiset asiat kantautuvat Impiön ja Martikaisen korviin nopeasti, sillä he ovat tiiviisti yhteydessä tekijöihin. Heille on tärkeää tehdä yhteistyötä suoraan käsityöläisten kanssa, ilman välikäsiä.
”Tietotaidon siirtyminen ja vuorovaikutus ovat molemminpuolista. Emme vain tilaa tekijöiltä tuotteita, vaan suunnittelemme mallistoa yhdessä”, Impiö sanoo.
Mifuko on yksi harvoista muotoiluyrityksistä, jolla on Reilun kaupan sertifikaatti. Se tarkoittaa, että työntekijät saavat työstään reilun korvauksen ja heitä kuullaan päätöksenteossa ja toiminnan suunnittelussa.
Kiondo-korit valmistetaan perinteisellä punontatekniikalla. Mifuko on kehitellyt niitä eri ko’oissa, väreissä ja materiaaleissa. Perinteisesti korit ovat olleen hyvin värikkäitä ja kuviollisia, mutta suomalaiset muotoilijat ovat yksinkertaistaneet kuoseja sopimaan selkeään ja vaaleaan pohjoismaiseen sisustustyyliin.
”Joskus tekijät ihmettelevät, että miten tylsäksi voikin mennä: teillä olisi käytettävissä kaikki maailman värit, ja haluatte vain näitä mustia ja valkoisia!” Impiö nauraa.
Korit on tehty perinteisesti kokonaan sisalista, joka on hyvin ekologinen ja kestävä, paikallisesti tuotettava kasvi. Mifukon koreissa käytetään myös kierrätettyä muovia, sekä uutuutena paperinarua. ”Muovi-sisal-yhdistelmä on aivan ylivertainen kestävyydessään. Sitä voi käyttää vuosikymmeniä ilman, että värit haalistuvat, ja se kestää ulkokäytössäkin”, Impiö sanoo.
Osta Mifukon koreja
Vuonna 2012 Impiö ja Martikainen perustivat Mifuko Trustin, joka tekee erilaisia hyväntekeväisyysprojekteja koko yhteisön arjen parantamiseksi. Se on muun muassa hankkinut kyliin sadevesitankkeja, vuohia sekä ekologisia kuivakäymälöitä. Puiden istuttaminen puolestaan vähentää hiilijalanjälkeä ja estää maan eroosiota.
Mifuko Trustin kautta tehdään hyväntekeväisyyttä, mutta muuten Mifukossa on kyse yritystoiminnasta kahden tasa-arvoisen kumppanin välillä. Käsityöläisten ryhmät ovat pieniä yrityksiä.
”Mifukon koko lähtökohta on, että me teemme bisnestä ja he tekevät bisnestä. Muuten tämä ei onnistuisikaan. Vaadimme hyvää laatua, josta sitten maksetaan asiallisesti. Samalla tämä kasvattaa käsityöläisten omanarvontuntoa ja itsenäisyyttä.”
Kymmenessä vuodessa Mifukosta on kasvanut menestyksekäs yritys, jonka tuotteita myydään yli 20 maassa, ja joka tuo tuloa yli 700 artesaanille. Neljä kertaa vuodessa Keniasta lähtee merirahtina Kiondo-koreja Suomeen, josta ne jatkavat eteenpäin muun muassa Saksaan, Italiaan ja Yhdysvaltoihin.
Impiö ja Martikainen haluavat muuttaa maailmaa muotoilu edellä. Ajatus on, että korit ovat niin hyvännäköisiä, että se itsessään herättää ihmisten kiinnostuksen. Ostos hyödyttää korin tekijää riippumatta siitä, onko ostajalla ekologiset tai eettiset arvot.
Kymmenessä vuodessa Mifukosta on kasvanut menestyksekäs yritys, joka tuo tuloa yli 700 artesaanille.
”Olemme iloisia, että olemme saaneet olla pioneereja siinä, että sisustustuotteet voivat olla muutakin kuin tehdastyötä, jonka alkuperää ei tiedä”, Martikainen sanoo.
Impiö ja Martikainen kertovat saaneensa vastikään viestin japanilaiselta asiakkaalta, joka oli ostanut Kiondo-korin ja tutustunut tuotteen taustaan. Viestissä nainen kertoi istuneensa kotonaan Tokiossa ja tajunneensa, että hänkin on osa tätä ketjua, osa tarinaa.
Martikaisen mukaan tuotteiden hienous on, että niitä ei vedetä pakasta. ”Jokaisessa korissa on mukana tekijäänsä, Kenian valoa ja tarinaa.”
Mifuko-kampanja:
Kun tilaat Mifukon Kiondo-koreja kampanjamme aikana, saat ne 20 %:n alennuksella! Korit ovat paitsi kauniita, kestäviä ja monikäyttöisiä, myös uniikkeja – jokainen niistä on tekijänsä signeeraama. Etu on voimassa 7.–20.8.2020. Siirry ostoksille >
Katso myös:
Teksti: Taina Ahtela Kuvat: Mifuko