Muotoiluduo Juslin Maunula suunnitteli Finartelle mattokokoelman, joka leikittelee muodin ja arkkitehtuurin innoittamilla pintakuvioilla, väreillä ja mittasuhteilla. Design Storiesin haastattelussa Laura Juslin ja Lilli Maunula avaavat suunnitteluprosessiaan ja inspiraatiota kokoelman taustalla.
Hei Laura ja Lilli! Mitä kuuluu?
”Kiitos oikein hyvää! Meillä on meneillään innostavia projekteja, minkä lisäksi on ollut tosi kiva palata hieman normaalimpaan arkeen poikkeusajan jälkeen.”
Moni tuntee teidät muodin maailmasta, mutta kenties design- ja sisustuspuolella kaikki eivät – kertoisitteko hieman taustoistanne muotoilijoina? Miten päädyitte perustamaan Juslin Maunulan?
”Juslin Maunula -yrityksemme perustaminen oli oikeastaan onnellista sattumaa; se tapahtui hyvin spontaanisti. Olemme molemmat valmistuneet Aalto-yliopistosta, Lilli arkkitehdiksi ja Laura taiteen maisteriksi muotiosastolta. Monialaisuus ja uudenlaisen kulman löytäminen tekemiseen oli ollut meidän molempien ajatuksissa, ja palat loksahtivat kohdalleen, kun vaihdoimme ajatuksia ja päätimme kokeilla yhteistyötä.
Meille oli alusta saakka selvää, että Juslin Maunula ei olisi vain vaatteita tuottava ja myyvä yritys – halusimme luoda taianomaisia kokemuksia, jotka muodostuvat vaatteen ja sen ympärille rakentuvan tilan yhteydestä. Tekemisellämme haluamme luoda muodin ja arkkitehtuurin välille vahvan yhteyden. Tämä pohja on työmme punainen lanka edelleen.”
Miten kuvailisitte Juslin Maunulan tyyliä?
”Olemme luoneet Juslin Maunulalle visuaalisen maailman, joka koostuu yllättävistä väriyhdistelmistä, tekstuureista ja puhtaasta muotokielestä. Tätä maailmaa sovellamme tekemiseemme, olipa kyse sitten tuotesuunnittelusta tai konseptoinnista.
Meitä kiinnostavat oivaltavat ja ehkä hieman epäsovinnaisetkin väriyhdistelmät sekä värien välinen vuorovaikutus. Mikä tahansa väri voi näyttää kauniilta, kun sen rinnalle tuo oikean väriparin tai -paletin ja kun värit ovat oikeassa mittasuhteessa toisiinsa nähden.”
”Mikä tahansa väri voi näyttää kauniilta, kun sen rinnalle tuo oikean väriparin tai -paletin.”
Kuinka yhteistyönne toimii käytännössä? Jaatteko tehtävät jotenkin vai teettekö kaiken yhdessä?
”Yhteistyömme on alusta saakka ollut saumatonta ja se on ajan saatossa hioutunut entisestään: alussa luonteeltaan eriävät työnkuvamme ovat soljuneet yhteen emmekä enää juuri erottele osaamisalueitamme vaan tartumme kaikkiin projekteihin ja haasteisiin yhdessä. Jaamme saman taiteellisen vision, joten yhteistyö on helppoa.”
Hiljattain suunnittelitte mattokokoelman kotimaiselle Finartelle. Miten päädyitte yhteistyöhön brändin kanssa?
”Olemme ajautuneet tekemään yritysyhteistöitä ja erilaisia projekteja hyvin orgaanisesti, mikä hyvä on osoitus siitä, että sekä arkkitehdin että muodinkoulutuksen tarjoamalla kokemuksella ja koulutuksella voi pärjätä monissa toimenkuvissa.
Finarteen olimme yhteydessä hieman toisenlaisen yhteistyön tiimoilta, mutta mikä mainiointa, keskustelut johtivatkin siihen, että lähdimme suunnittelemaan heidän kanssaan mattoja.”
Mistä mattojen suunnitteluprosessi alkoi?
”Mattojen suunnittelussa ajatus lähti pintastruktuurista. Olimme kehittäneet tavan leikata karvaisen, pehmeän materiaalin pintaa vaatteen pliseerausta tai arkkitehtuurista tuttua reflaa muistuttavaan muotoon. Halusimme tuoda mattoon, luonteeltaan staattiseen elementtiin, eloa. Pliseeratussa pinnassa valo elää ja tuo siihen liikettä.”
Pintastruktuurin lisäksi matoissa huomio kiinnittyy vahvoihin väreihin. Miten väriyhdistelmät on valittu?
”Mattoja suunnitellessamme työmme keskiössä olivat kaksiulotteisten väriasetelmien väliset mittasuhteet sekä värien asettelu suhteessa pintastruktuuriin. Haimme innoitusta esimerkiksi taidemaalari ja väriteoreetikko Josef Albersin töistä, joissa meitä viehättävät erityisesti väriyhdistelmien ja mittasuhteiden synnyttämät illuusiot.
”Mattojen pliseeratussa pinnassa valo elää ja tuo liikettä luonteeltaan staattiseen elementtiin.”
Meitä kiehtoi myös modernismin ajan tila- ja kalustesuunnittelu: kuinka se otti maalaustaiteen abstraktista, geometrisestä värisommittelusta inspiraatiota ja käytti värejä esimerkiksi ohjaamaan liikkumista tilassa tai nosti esiin kalusteiden osia tai rakenteita. Matoissa olemme värein korostaneet pliseerattujen alueiden suuntia.”
Mikä mattojen suunnittelussa oli haastavinta? Entä antoisinta?
”Antoisinta on lähestulkoon kaikessa konseptointivaihe ja värien valinta. Annamme sille aina runsaasti aikaa. Kun konsepti on vahva, tuotteiden suunnittelu soljuu helposti.
Haastavinta, mutta samalla palkitsevaa, taisi olla lopullisten värien valitseminen pienten lankatupsujen perusteella. Vietimme useamman tunnin värimallien kimpussa.”
Voitteko jo paljastaa, missä kädenjälkeänne voi seuraavaksi ihailla?
”Tänä keväänä avaamme Artekin kanssa Juslin Maunula pop up -kaupan, jonne tulee myyntiin tarkkaan kuratoitu kokonaisuus. Odotamme innolla, että saamme samalla lanseerata myös tekemämme kehitystyön kestävän ajattelun ja muotoilun parissa.
Ennen sitä työtämme voi käydä kurkistamassa esimerkiksi Designmuseossa Intiimin kosketus -näyttelyssä. Siellä on esillä vaatetta ja tilaa yhdistävä installaatiomme, joka on kudottu tekstiiliylijäämästä.”
Katso myös:
• Juslin Maunulan suunnittelemat tuotteet >
• Kaikki Finarten matot >
Teksti: Emmi Ratilainen Kuvat: Carl Bergman, Otto Virtanen ja Juho Kuva