Brittimuotoilija John Treen kädenjälki näkyy HAYn, Muuton ja Ninen mallistoissa – ja pian myös suomalaisen Vaarniin kokoelmassa. Hänen mukaansa muotoilu on ongelmanratkaisua, jossa ideat löytävät lopulta oman tiensä. Lue John Treen haastattelu Design Storiesista!
JOHN TREEN MUOTOILEMISSA huonekaluissa ja valaisimissa on piirteitä, jotka yleensä liitetään pohjoismaiseen designiin: yksinkertaisuutta, käytännöllisyyttä ja pehmeyttä. Ehkä juuri siksi hänen muotoilemiaan tuotteita löytyy niin monen skandibrändin mallistosta.
Tree on suunnitellut esimerkiksi Muutolle kokopuisen Earnest-pöydän, HAYlle kaksi näppärää valaisinsarjaa ja Ninelle Skinny-tuolin. Tree on aloittanut yhteistyön myös kotimaisen Vaarnii-brändin kanssa: tulossa on pöytävalaisin nimeltä 018 Hoop Table Lamp.
”Pidän pohjoismaisista designyrityksistä, sillä niissä on avoin asenne uusia tuoteideoita kohtaan ja mukana on usein nuorta ja energistä porukkaa. Tanskalaisyritysten lisäksi minulla on meneillään projekteja ruotsalaisen, norjalaisen ja uusimpana myös suomalaisen brändin kanssa: Vaarniille suunnittelemani pöytävalaisin julkaistaan vuoden 2025 puolella”, John Tree kertoo Design Storiesille.
Ideoita Tree tuntuu ammentavan usein vanhoista, anonyymeistä ja arjessa hioutuneista huonekaluista ja valaisimista, joille hän suunnittelee hienostuneemman, tähän aikaan sopivan muodon.
Yksi tällainen on suosittu Apex-valaisin tanskalaiselle HAYlle.
”Apexin idea lähti siitä, että halusin tuoda perinteiseen nipistinvalaisimeen muunneltavuutta. Siksi suunnittelin yksinkertaisen, talon harjakattoa muistuttavan varjostimen, jota voi säätää eri asentoihin ja samalla suunnata valoa eri suuntiin. Varjostimiin valittiin voimakkaat värisävyt, jotta Apex olisi kiinnostava graafinen elementti tilassa silloinkin, kun valo ei ole päällä.”
Toinen esimerkki Treen viimeaikaisista projekteista on Nine-brändille tehty, kahvilatuolia mukaileva Skinny.
”Kahviloissa käytetään paljon puisia tuoleja, joiden kaareva selkänoja liitetään runkoon näkyvällä ruuviliitoksella. Suunnittelin modernin version kahvilatuolista, jossa tuo yksityiskohta on ratkaistu viimeistellysti. Skinnyssä selkänojan tukirakenteet työntyvät kaaren sisään, jolloin ruuveja ei tarvita. Tuolin muotoon hain kahvilatuolin kepeyttä ja kiinnitin huomiota ergonomiaan, sillä ruokapöydän tuoli toimii usein myös etätyöpisteen tuolina.”
OMAN MUOTOILUTOIMISTON Tree perusti vuonna 2016. Päätoimisesti hän on työskennellyt omassa toimistossaan kuitenkin vasta vuodesta 2024 lähtien. Tree on ennättänyt tehdä pitkän uran tuotemuotoilijana. Hän aloitti 1990-luvulla teollisena muotoilijana muun muassa Sonylla suunnitellen hi-tech-laitteita yrityksen Lontoon ja San Franciscon toimistoilla.
Sonyn yhteistyöprojektin kautta hän tutustui brittimuotoilija Jasper Morrisoniin ja siirtyi 2000-luvun alussa työskentelemään tämän toimistoon. Siellä hän ehti suunnitella parinkymmenen vuoden ajan tuotteita käyttöastioista huonekaluihin.
Idea omasta muotoilutoimistosta alkoi muhia tuttavien kyselyiden kautta.
”Muotoilijatuttuni perustivat omia huonekalubrändejä ja he kysyivät, voisinko suunnitella heille jotain. Muotoilin huonekaluja aluksi enemmänkin harrastuspohjalta ja siksi, että se oli yksinkertaisesti hauskaa. Huonekalujen muotoilu oli tuttua, sillä olen kasvanut puuseppäisäni verstaalla.
Muutamien projektien jälkeen kyselyjä alkoi tulla lisää. Jaoin pitkään aikani Morrisonin toimiston ja omien projektieni kesken, kunnes lopulta siirryin työskentelemään kokonaan omaan toimistooni. Asiakkaita on tällä hetkellä Pohjoismaiden lisäksi niin Britanniasta, Uudesta-Seelannista kuin Yhdysvalloistakin”, hän sanoo.
SUUNNITTELUSSAAN JOHN TREE keskittyy pääosin huonekaluihin ja valaisimiin. Pitkä kokemus teollisen muotoilun parissa vaikuttaa väistämättä myös siihen, miten hän lähestyy tuotteiden suunnittelua.
”Haluan ymmärtää valmistusprosessia, eli mietin aina tuotannon sujuvuutta ja tehokkuutta. Keskityn työssäni teollisesti sarjavalmistettuihin tuotteisiin, niin sanottuun ”demokraattiseen designiin”. Mielestäni on paljon haastavampaa suunnitella toimiva, kestävä, kohtuuhintainen pöytä kuin kallis uniikkipöytä”, hän sanoo.
Muotoilu onkin Treen mukaan ongelmanratkaisua. Hän aloittaa uuden projektin luonnostelemalla ja kokeilemalla – rennolla asenteella.
John Treen mukaan tuotantoon asti edennyt idea lähtee tavallaan matkalle, jossa se vielä jalostuu ja muuttuu.
”Teen aika pian pienoismalleja tai kolmiulotteisia malleja. Mielestäni on hyvä elää hetki näiden keskellä, sillä vasta ajan kanssa raakileet oppii tuntemaan: ohi kävellessä voi huomata asioita, joita voisi vielä parannella.”
Suunnitteluprosessin aikana ideoita pallotellaan edestakaisin moneen kertaan. Työn luonne kuitenkin muuttuu ratkaisevasti, kun idea hyväksytään tuotantoon.
”Silloin idea lähtee uudelle matkalle, jonka aikana selviää, mitä pystytään toteuttamaan. Jokainen tuote muuttuu tämän matkan varrella, mutta mielestäni niistä tulee tuotannon sanelemien muutosten jälkeen aina entistä parempia ja mielenkiintoisempia. Pyrin tekemään yhteistyötä tuotantoon osallistuvien kanssa ja vierailen aina tehtaalla, jos se suinkin on mahdollista.”
MUOTOILUSTA TREE ei pääse eroon vapaa-ajallakaan – paitsi hypätessään pyörän selkään.
”Pidän tosiaan pyöräilystä! Taloprojektimme parissa riittää myös edelleen työtä: rakensimme valokuvaajavaimoni kanssa oman talon keskelle vanhaa Walthamstown teollisuusaluetta Lontoossa. Talo on samalla studiomme ja kotimme.
Olen kuitenkin siinä mielessä onnekas, että saan tehdä työkseni asioita, joista nautin. Vapaa-aikanakin tulee usein luonnosteltua. Matkailen mielelläni myös. Tämäkin kyllä linkittyy suunnittelutyöhön: matkustaessa voi nähdä asioita, joista keksii ratkaisun mielessä pyörivään ongelmaan.”
John Treen tuotteita
Katso myös:
• Kaikki John Treen muotoilemat tuotteet >
Teksti: Anna-Kaisa Huusko Kuvat: Valmistajat