Jasper Morrison muotoilee mielellään esineitä, joiden avulla luodaan tunnelmia. Samaa hän tavoittelee Iittalan upouudessa Raami-astiasarjassa.
Jasper Morrison, sinua kiinnostavat tunnelmat siinä missä esineet. Ennen kuin kerrot Raami-kokoelman suunnittelusta Iittalalle, olisi hienoa kuulla, millainen tunnelma sinua puhuttelee?
”Kerron muistikuvan lapsuudesta. Koko Lontoo oli silloin, yli 50 vuotta sitten, harmaa savusta. Sen vastapainoksi kodit oli sisustettu täyteen kuoseja, värejä, pehmeitä sohvia, verhoasetelmia ja mattoja. Isoisäni koti oli samanlainen, yhtä huonetta lukuun ottamatta. Hän oli työskennellyt Tanskassa ja sisustanut kokemuksen innoittamana tilan vaalean ja selkeän skandinaaviseksi. Kun menin pienenä tuohon huoneeseen, ymmärsin olennaisen siitä, mikä luo tunnelman – ja millainen tila miellyttää minua.”
”Jokaisella esineellä on oma luonteensa, vaikka se olisi kuinka tavallinen.”
Miten esineet vaikuttavat tunnelmaan?
”Jokaisella esineellä on oma luonteensa, vaikka se olisi kuinka tavallinen. Jos olet tyhjässä huoneessa ja sinne tuodaan pöytä, huoneen luonne muuttuu heti, ja alat tarkastella pöytää osana tilaa ja luoda näkemällesi merkityksiä. Muotoilussa visuaalisuus, se miltä asiat näyttävät, on tärkeää, mutta muotoilu on paljon muutakin. Kun tajusin kaiken tämän, aloin tutkia tiloja niissä olevien esineiden kautta. Aina tilassa olevat esineet eivät luo hyvää tunnelmaa, kaikkea muuta.”
Sinua kiinnostaa myös arki ja toimiminen arjessa. Miten tämä näkyy Raami-sarjassa?
”Kun Iittalan väki otti minuun yhteyttä pari vuotta sitten ja ehdotti yhteistyötä, olin heti valmis muotoilemaan uusia astioita, koska suhde astioihin ja kattaukseen on muuttunut siitä, kun tein Rosenthalille 30 vuotta sitten kokonaisen astiaston – nuorena ja kokemattomana. Sellaisille ei ole tarvetta, koska ne eivät luo tunnelmaa, josta me todella pidämme. Nyt yhdessäolosta nautitaan epämuodollisesti. Raamia varten tutkin suuren määrän kuvia ihmisistä pöydän ääressä ja näin, että minun on luotava kokonaisuus, josta voi poimia vain yhden osan ja yhdistää sen johonkin erityyliseen tai vanhaan osaan.”
”Raamin osien on tarkoitus sulautua eri tilanteisiin ja olla iättömiä.”
Raami on silti, kuten sanoit, kokonaisuus.
”Kyllä, mutta yksi astia tai lasi ei saa toista suurempaa roolia eikä erotu liikaa joukosta, koska Raamin osien on tarkoitus sulautua eri tilanteisiin ja olla tavallaan iättömiä. Yksi tärkeä yhdistävä tekijä on kieltämättä puu eli puiset tarjoiluastiat ja leikkuulaudat. Puuesineillä on aina ruokapöydässä kokoava ja lämpöä tuova merkitys.
Raami-kokoelman hahmottamiseksi sen voi jakaa neljään erilliseen kokonaisuuteen: Puuosien lisäksi tulevat juomalasit, karahvi ja kynttilälyhdyt, sitten viinilasit ja lopuksi keramiikka, jonka kaareva muoto ja pyöristetty reuna luovat oikeanlaiset, miellyttävät kehykset ruoalle.”
Käytät yleensä niukasti värejä. Raamiin kuuluu värilliset juomalasit ja kynttilälyhty.
”Väri on puun lailla tärkeä tunnelmantekijä, mutta väriä käytetään helposti liikaa, niin että se muuttuu kovaksi. Parhaimmillaan väri on silloin, kun sen läpi näkee ja se heijastaa valoa. Värillinen lasi myös rikastaa ateriaelämystä. Raamin lasien sisäpinnan uurrettu muoto tuo ilmettä ja yllättää tuntumallaan, kun esineen ottaa käteen. Aluksi luulin, että saan käyttää laseissa monia värejä, mutta aluksi on tyydyttävä muutamaan.”
”Lasin sisäpinnan uurrettu muoto tuo ilmettä ja yllättää tuntumallaan, kun sen ottaa käteen.”
Miltä oma pöytäsi näyttää, kun katat sen?
”Yhdistelen erityylisiä ja eri-ikäisiä esineitä, siis minäkin. Pöydällä on aina vanha lasinen vesikannu sekä tarjoilualusta, joka muistuttaa mailaa. Alustassa on irrallinen otin, jonka ansiosta se on paitsi erikoinen myös kätevä, toisin sanoen hyvä tunnelmanluoja. Äskettäin ostin myös kullatun teekannun. En käytä kannua, mutta se kiehtoo minua, koska se on niin erilainen kuin muut esineemme.”
Sinulla on kolme suunnittelutoimistoa – Lontoossa, Pariisissa ja Tokiossa. Miksi ihmeessä?
”Haluan mielelläni unohtaa työmurheet. Päivän parhaita hetkiä on se, kun lähtee töistä ja sulkee ulko-oven takanaan ja katoaa kaupungin vilinään. Minä voin unohtaa murheeni kolmessa eri paikassa. Oikeastaan työni vain on laajentunut niin paljon vuosien varrella, että on aiheellista pitää useampi tukikohta.”
Suunnitteletko mieluummin kaiken itse vai annatko tiimisi vaikuttaa paljon lopputulokseen?
”Taidan olla kontrollifriikki, kukapa suunnittelija ei olisi. On aina hyvä käydä keskusteluja, ja kysyn siksi tiimieni mielipidettä, mutta mieluummin haen vahvistusta sille, mitä jo ajattelen.”
Onko Raami nyt valmis, vai saako se lisää osia?
”Olen jo sopinut Iittalan kanssa siitä, että suunnittelen kokoelmaan lisää osia. Mutta millaisia, se on toistaiseksi top secret.”
Kuka: Jasper Morrison
• Syntynyt Lontoossa vuonna 1959, jossa myös asuu nykyisin.
• Valmistunut muotoilijaksi Kingston Polytechnicista 1982 ja jatkoi opintojaan Royal College of Artissa, josta valmistui 1985.
• Perusti vuonna 1986 oman suunnittelutoimiston Lontooseen. Toimistot myös Pariisissa ja Tokiossa.
• Perusti vuonna 2009 Jasper Morrison Shopin studionsa yhteyteen.
• Suunnitellut useille yrityksille kuten Alessi, Vitra, Nikari, Flos, Fredericia ja Iittala.
• Sai vuonna 2001 Royal Designer for Industry -arvonimen.
• Pitänyt useita muotoilunäyttelyitä eri puolilla maailmaa.
Katso myös:
• Iittalan Raami-tuotteet >
• Jasper Morrisonin tuotteet >
Teksti: Kari-Otso Nevaluoma Kuvat: Iittala
Juttu on julkaistu alun perin Avotakassa 12/2018.