Ruotsalainen designbrändi Hem haluaa työskennellä sellaisten suunnittelijoiden kanssa, joilla on vahva oma suunta. Puhuimme perustaja Petrus Palmérin kanssa onnistuneen yhteistyön salaisuuksista sekä tuotteista, jotka jättävät jälkensä historiaan.
HEM – RUOTSIKSI KOTI – on perustettu vuonna 2014, ja sen valikoimissa on yli 300 tuotetta huonekaluista ja matoista valaisimiin ja piensisustukseen. Hem on tehnyt yhteistyötä monien tämän päivän merkittävimpien suunnittelijoiden kanssa. Heidän joukossaan on muun muassa Max Lamb, Luca Nichetto, Pauline Deltour ja GamFratesi. Toimitusjohtaja ja perustaja Petrus Palmérilla on teollisen muotoilun tutkinto. Ennen Hemiä hän on ollut perustamassa muun muassa ruotsalaista Form Us With Love -muotoilustudiota.
Hei Petrus! Kertoisitko ensimmäiseksi mikä oli visiosi Hemin takana?
”Olen muotoilija itsekin ja viettänyt kalustesuunnittelun parissa koko työurani. Iso osa siitä, mitä Hem edustaa, kumpuaa intohimostamme muotoiluun ja sisustukseen. Haluamme Hemin olevan alusta, jolla voimme tehdä yhteistyötä upeiden luovien ihmisten kanssa ja saada heidän töilleen laajemman yleisön. Ideamme on olla ennemminkin liikkeelle paneva voima designyhteisössä kuin yrittää työntää tuotteita markkinoille.”
”Design on mielestäni nice to have -tyyppinen asia, ei välttämättömyys. Mutta silti, luovuus ja kauneus ovat osa sitä mikä tekee elämästä elämisen arvoista.”
Hem on työskennellyt joidenkin tämän hetken merkittävimpien suunnittelijoiden kanssa. Mikä on ollut salaisuutenne heidän houkuttelemisessaan?
”Uskon, että kiinnostuksemme detaljeihin ja intohimomme alaan näkyy. Meillä on myös alusta asti ollut hyvää vuoropuhelua monien suunnittelijoiden kanssa. Kaikki tapahtuu hyvin luonnostaan: keskustelu voi alkaa tuotteesta, jonka olemme aiemmin tehneet tai projektista, johon olen törmännyt. Saatamme jutella Instagramissa, ja ennen kuin huomaakaan, päädymme jatkamaan keskustelua pari vuotta ja tuloksena syntyy uusi tuote.”
Mikä on kaikille Hemin tuotteille yhteistä?
”Jos ajattelee esteettistä puolta, haluamme työskennellä niiden suunnittelijoiden kanssa, jotka jättävät jälkensä tämän päivän designiin – he ovat seuraavan sukupolven ikoneja. Muotoilija Max Lamb on ollut meille valtava innoituksen lähde: joku joka ei vain seuraa trendejä tai sitä, mitä markkinat haluavat. Tällainen yhteistyö on yleensä menestyksekästä mutta myös kaikkein haastavinta. Sellaista ei synny usein: jokaisessa sukupolvessa on vain muutama tällainen suunnittelija.
”Teemme yhteistyötä sellaisten suunnittelijoiden kanssa, joilla on vahva oma ääni. Heidän tulisi olla uteliaisuuden ajamia ja heillä pitäisi olla rohkeutta kehittää omia, erottuvia ratkaisuja.”
On myös joukko puhtaasti toiminnallisia asioita, kuten että kaikki meidän tuotteemme soveltuvat kovaan kulutukseen. Laatu on äärimmäisen tärkeää, koska meillä on paljon projektiasiakkaita, kuten sisustussuunnittelijoita ja arkkitehtejä. Haluamme tehdä ympäristöä säästäviä tuotteita, jotka kestävät – tuotteita huomispäivän huutokauppakamareihin. Sama pätee koko tuotantoketjuun. Käytämme esimerkiksi vain FSC-sertifioitua puuta ja mahdollisimman vähän synteettisiä materiaaleja, kuten muovia.”
Mitkä ovat menestystuotteitanne?
”Meillä on muutama ikoninen tuote, kuten Max Lambin Last-jakkara. Se on simppeli emalijakkara, joka näyttää väärin päin käännetylle ämpärille. Sen universaali muoto ja uniikit ominaisuudet puhuttelevat. Sama pätee Luca Nichetton suunnittelemaan Hai-tuoliin: kuka tahansa ymmärtää sen nähdessään, miksi se on mukava ja kaunis. Samoin Staffan Holmin Udon-tuolissa on universaalia kauneutta, mutta sen toteutus on innovatiivinen.”
Mikä tekee designtuotteesta ikonisen?
”Todella ikonisia tuotteita on vain harvalla yrityksellä. Jos katsoo esimerkkejä historiasta, toki iso merkitys on sillä, että näillä tuotteilla on yleismaailmallista arvoa. Mutta yhtä paljon ne ovat oman aikansa tuotteita. On helppo ymmärtää, miksi ne on tehty. Esimerkiksi Eamesien teollisesti taivutetut tuolit ovat modernistisia tuotteita. Ne heijastavat kulttuurista muutosta ja ihmisten muuttoa maalta kaupunkiin.”
Lisää suosikkeja Hemiltä
Mikä tämän hetken trendeistä on sinusta kiinnostavin?
”Maailma on ollut myllerryksessä viime vuosina, ja ihmiset hakevat nyt rauhaa ja turvaa. Tämä näkyy tekstiileissä, huonekalujen koossa, muodoissa. Monet meidän tuotteistamme ovat kodin ja toimiston välimaastossa. Jo ennen koronaepidemiaa moni ihminen pystyi työskentelemään teknologian ansiosta melkein mistä käsin tahansa, ja toimistot alkoivat näyttää yhä enemmän kodeilta. Meidän näkökulmamme on ollut tehdä kalusteita, jotka tuntuvat luonnollisilta. Olemme muun muassa valmistaneet paljon tuotteita puusta, ilman synteettisiä materiaaleja.”
Mikä on oma suosikkisi kaikista Hemin tähänastisista tuotteista?
”Uusimmat tuotteet ovat aina kaikkein rakkaimpia. Udon-tuoli on yksi. Samoin Zig Zag -hylly on ollut hyvin menestyksekäs, koska se on linjassa sen kanssa, kuinka ihmiset tänä päivänä asuvat ja työskentelevät. Hylly ei ole ihanteellinen sen suhteen, kuinka paljon tavaraa siinä voi säilyttää, mutta kaunis esineiden esillepanoon. Enää ei ole tarvetta suurille kirjamäärille, mutta ihmiset haluavat silti laittaa esineitä esille. On perustarve saada ympärilleen kauneutta.”
Mikä on koti, hem, sinulle?
”Itse asiassa olen koditon tällä hetkellä! Meillä oli kaunis talo Tukholman keskustassa, ja se oli täydellinen lasten ollessa pieniä. Nyt lapset ovat aloittaneet koulun ja muutamme pois. Remontoimme 1960-luvun betonitaloa, joka on tällä hetkellä raa’alla betonipinnalla. Uskon, että kodistamme tulee tällä kertaa hieman värikkäämpi. Luonnollisestikin siellä tulee olemaan paljon Hemin kalusteita. Olen pannut merkille, että olemme kehittyneet hyvin värikkääksi yritykseksi. Se on jotain, mitä kaipaan itselleni – enemmän väriä ja iloa.”
Katso myös:
• Kaikki Hemin tuotteet Finnish Design Shopissa >
Teksti: Taina Ahtela Kuvat: Hem ja Erik Lefvander