Käytetyn designin markkinapaikka Francklyn tiimiä ohjaa aito kiinnostus vintagea ja vastuullista kuluttamista kohtaan. Design Stories haastatteli Francklyn myyntipäällikkö Lotta Kuuteria, joka on löytänyt oman unelmatyönsä second hand -aarteiden parissa.
SYKSYLLÄ 2019 Finnish Design Shop lanseerasi vintagedesigniin keskittyneen verkkopalvelun, Francklyn, joka on parin vuoden aikana vakiinnuttanut asemansa käytetyn designin myyjiä ja ostajia yhdistävänä kansainvälisenä kauppapaikkana. Design Storiesin haastattelussa Francklyn myyntipäällikkö Lotta Kuuteri kertoo, millaista on työskennellä kovaa vauhtia kasvavassa palvelussa ja kiertotaloutta edistävässä yhteisössä.
Hei Lotta! Kertoisitko vähän omasta työnkuvastasi ja urastasi Francklyllä?
”Kiertotalous ja kestävä kehitys ovat sydämen asioita minulle ja koko tiimille. Olen toiminut designin parissa jo pidempään, mutta Francklyn myötä olen päässyt toteuttamaan omia arvojani vastuullisemman kuluttamisen puolella. Arvojeni mukainen työ kiinnostavien tuotteiden kanssa on mahtavaa – teenkin nyt unelmatyötäni.
Myyntipäällikkönä vastaan Francklystä, myynnistä ja kehityksestä. Työnkuvani on todella monipuolinen, ja saan olla mukana tekemässä ihan joka tasolla aina kuvauksista asiakaskohtaamisiin. Tykkään vaihtelusta ja muutoksesta työssäni, ja sitä Franckly kyllä tarjoaa. Kyseessä on vielä tuore palvelu, joten mahdollisuuksia riittää!”
”Kaikkien tiimiläisten työtehtävät ovat joustavia, ja omiin tehtäviin pääsee vaikuttamaan paljon itse.”
Millainen tiimi Francklyssä työskentelee?
”Franckly on Finnish Design Shopin sisällä toimiva pieni ja monialainen tiimi, jossa työskentelee markkinointiviestinnän, tuotehallinnan ja logistiikan ammattilaisia. Kaikkien tiimiläisten työtehtävät ovat joustavia, ja omiin tehtäviin pääsee vaikuttamaan paljon itse.
Sivuston valikoima ja sen ylläpitäminen ovat tuotetiimimme vastuulla, ja ylläpitomme vastaa asiakassuhteista sekä yhteistyössä asiakaspalvelun kanssa myös asiakastyytyväisyydestä. Kaikista näkyvin osamme on markkinointi, ja siihen liittyy tietysti orgaanisen ja maksetun mainonnan sekä PR:n lisäksi yhteistyökumppaniverkoston kasvattaminen.
Toimimme Finnish Design Shopin sisällä matriisiorganisaationa, joka tarkoittaa sitä, että tukenamme on iso joukko verkkokaupan ja designalan asiantuntijoita, ja teemme tiivistä yhteistyötä eri tiimien kanssa. Esimerkiksi viime vuonna toteutimme yhdessä Finnish Design Shopin projektimyynnin kanssa helsinkiläisen huoneistohotellin Bob W:n sisustuksen ja hankimme hotelliin 120 käytettyä Artekin tuolia.”
Millainen asiakaskunta Francklyllä on?
”Franckly toimii tällä hetkellä 23 eurooppalaisessa maassa, ja asiakaskuntamme muodostuu myyjistä ja ostajista niin yksityis- kuin yrityssektorilla. Yrityspuolella meillä on myyjinä niin isompia designtaloja kuin vintageliikkeitäkin. Toimimme turvallisena paikkana arvokkaampienkin aarteiden myynnissä välittämällä maksut ja tarjoamalla tukea ongelmatilanteissa. Autamme asiakkaita myös esimerkiksi tuotteiden tunnistamisessa.”
Yksi Francklyn vahvuuksista on asiantuntemus käytettyyn designiin liittyen. Kertoisitko lisää valikoimastanne ja siitä, miten vintagetietämystä pääsee Francklyssä hyödyntämään?
”Valikoimamme Francklyssä on tarkkaan kuratoitu kattaus arvostettuja brändejä ja tuotteita vuosien varrelta. Suosituimpiin tuotteisiimme kuuluvat tuolit, pöydät, valaisimet ja kattaustuotteet, ja myydyimpiä brändejämme ovat olleet Artek, HAY, Marimekko, Arabia, Iittala sekä Vitra. Uuden kodin meidän kauttamme ovat viime aikoina löytäneet esimerkiksi Oiva Toikan Korpikäki-vuosilintu sekä Aalto-klassikot tarjoiluvaunu 900 ja Tankki-nojatuoli.
Vintagetietous ja tuotetuntemus ovat avainasemassa meillä oikeastaan kaikissa tehtävissä. Asiakkaiden myyntiin ehdottamat tuotteet arvioidaan etukäteen ja niille luodaan omat tuotekortit – haluamme tarjota ostajille mahdollisuuden tutustua tuotteen taustaan, valmistajaan, suunnittelijaan sekä kertoa tuotteen tarkat tekniset tiedot, jotta aarteille löytyisi uusi koti mahdollisimman vaivattomasti. Myös ymmärrys tuotteiden haluttavuudesta ja arvosta on tarpeen houkuttelevan markkinoinnin kannalta.”
• Lue myös: Kansainvälinen käytetyn designin ystävien yhteisö – paljon onnea 2-vuotias Franckly! >
Millaisia asioita itse olet oppinut Francklyssä työskennellessäsi?
”Aloittaessani tehtävässä verkkokaupan maailma oli minulle uusi, mutta olen saanut tukea sekä Finnish Design Shopin pitkän linjan osaajilta sekä omalta tiimiltäni. Tällä hetkellä vastaan myynnin lisäksi myös Franckly-palvelun kehityksistä verkkokaupassa. Työtehtävien uudistuminen onkin ehdottomasti yksi parhaista asioista Francklyssä, ja kovan kasvuvauhdin ansiosta kaikille tiimiläisille on tarjolla laajoja kehitysmahdollisuuksia.”
”On helppo tehdä, kun tekeminen on mieluisaa ja vastaa omia arvoja.”
Francklyssä vaikuttaa vallitsevan kerrassaan mainio meininki! Mikä on tiimihenkenne salaisuus?
”Vaikutelma osuu ainakin omasta mielestäni oikeaan! Teemme tiimin kesken mahdollisimman paljon yhteistyötä ja luotamme toisiimme, ja siten tekeminen on rentoa. Meillä ei myöskään ole liikaa jumiuduttu oman tittelin taakse, vaan toisia autetaan aina tarpeen mukaan. Olemme kaikki toki myös innostuneita palvelustamme ja uskomme sen tulevaisuuteen vahvasti. On helppo tehdä, kun tekeminen on mieluisaa ja vastaa omia arvoja.”
Entä miltä näyttää Francklyn tulevaisuus?
”Kunnianhimoisena tavoitteenamme on tehdä käytetyn designin myymisestä ja ostamisesta helppoa, turvallista ja hauskaa – maailmanlaajuisesti! Uskon, että tällaiselle luotettavalle markkinapaikalle on kysyntää varsinkin nyt, kun kestävän kehityksen näkökulmaa nostetaan yhä useammissa suunnissa kärkitavoitteeksi. Kasvava tunnettuus näkyy meillä valikoiman kasvussa, ja se avaa taas uusia mahdollisuuksia.
Jotta hurjat tavoitteemme saavutetaan, tiimiläisten into ja harrastuneisuus on must! Parhaimmillaan meidän porukassamme pärjää sopivasti uhkarohkea, luova ja intohimoinen tyyppi.”
Katso myös:
• Finnish Design Shopin avoimet työpaikat >
• Uusimmat designaarteet Francklyssä >
• Seuraa Francklyä Instagramissa >
Teksti: Nora Uotila Kuvat: Jose Jompero, Johanna Kinnari, Antti Vettenranta ja Jukka-Pekka Virtanen