Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Teemu Kiiski perusti 15 vuotta sitten verkkokaupan, joka jakaa maailmalle pohjoismaisen designin ilosanomaa.
TURKULAINEN TEEMU KIISKI oli perustamassa Finnish Design Shopia 15 vuotta sitten. Toimintaa pyöritettiin aluksi pienen kaksion kokoisessa tilassa, jossa tuotteet myös pakattiin ja lähetettiin maailmalle. Vuosien saatossa Finnish Design Shop on kasvanut maailman suurimmaksi pohjoismaiseen designiin erikoistuneeksi verkkokaupaksi. Vuonna 2018 jo puolet verkkokaupan myynnistä tuli Suomen ulkopuolelta. Yhtiö toimitti tilauksia yli 80 maahan. Tärkeimpiä vientimaita olivat Yhdysvallat, Australia, Iso-Britannia, Sveitsi, Italia ja Japani. Nykyään pääomistajana on mediatalo A-lehdet, mutta Kiiski jatkaa yhä omistajana ja yrityksen johdossa.
Onko Finnish Design Shopin konsepti muuttunut matkan varrella?
”Aivan alussa kaikki myymämme tuotteet olivat joko suomalaisen suunnittelemia tai suomalaisen valmistajan valmistamia. Noin kaksi vuotta perustamisen jälkeen laajensimme valikoimaamme myös muuhun pohjoismaiseen designiin. Lähtökohtamme on yhä viedä suomalaista muotoilua maailmalle, ja uskomme, että tämä tapahtuu parhaiten esittelemällä se rinta rinnan muun kansainvälisen designin kanssa. Suomalainen muotoiluhan on ollut aina kansainvälistä. Omaan poteroon kaivautumalla ei selvitä.”
Mihin teini-ikäinen Finnish Design Shop on matkalla?
”Itselläni on sellainen tunne, että olemme vasta alussa, aikuisuuden kynnyksellä. Tulossa on siis paljon uutta ja totta kai vanhan kehittämistä. Ja niin kuin teini-ikään kuuluukin, pitää kokeilla uutta ja hakea omia rajojaan. Vain kokeilemalla ja oppimalla voi kasvaa myös tulevaisuudessa.”
Finnish Design Shop toimittaa rakastettuja designtuotteita ja siinä samalla pohjoismaista onnellisuutta yli 180 maahan. Pieces of Nordic Happiness -slogan otettiin käyttöön vuonna 2017.
Miten huikea kansainvälistyminen on tapahtunut ja mistä se kertoo?
”Kansainvälistymisemme perustana on alkujaan ollut usko siihen, ettei tuotteiden myyminen Suomen ulkopuolelle ole niin vaikeaa ja pelottavaa kuin usein luullaan. Tietysti aloittelevana yrittäjänä kuljetussopimusten neuvottelu vaati sinnikkyyttä, ja vastapuolen uskoa omaan konseptiin piti rakentaa kärsivällisesti. Suomalainen ja pohjoismainen design ovat vain kasvattaneet suosiotaan 15 vuoden aikana, eikä hiljenemisen merkkejä ole näkyvissä.”
”Suomalainen ja pohjoismainen design ovat vain kasvattaneet suosiotaan 15 vuoden aikana, eikä hiljenemisen merkkejä ole näkyvissä.”
Millainen design vetoaa eri mantereilla?
”Suuria eroja tuotteissa tai kategorioissa ei ole. Selkeä ero on kuluttajien suhtautuminen väreihin. Suomessa väriksi valitaan joko musta tai valkoinen, ja jos oikein halutaan irrotella, valinta osuu harmaaseen. Eteläisemmässä Euroopassa ja esimerkiksi USA:ssa väriskaala on paljon laajempi.”
Mikä designissa maksaa?
”Design ei ole vain kauniin muodon antamista tuotteelle vaan pitkä tuotekehitysprosessi, johon osallistuu lukuisia eri ammattilaisia itse muotoilijan lisäksi. Tuotekehitysprosessit voivat kestää parhaimmillaan vuosia. Kun vielä käytetään parhaita materiaaleja, joiden on tarkoitus kestää pitkään kovaakin käyttöä, on ymmärrettävää, että designtuotteelle kertyy vähän isompi hintalappu. Toisaalta tuloksena on tuotteita, jotka kestävät käytössä vuosikymmeniä, jopa vuosisatoja.”
Minkä designesineen olet viimeksi hankkinut omaan kotiisi?
”Viimeisin hankintani on pitkään havittelemani Eero Saarisen Tulppaani-pöytä, jonka hankin itselleni juuri syntymäpäivälahjaksi. Se on yksi kauneimmista ja funktionaalisimmista suomalaisen designin helmistä.”
Finnish Design Shopin virstanpylväitä
- 2004: Finnish Design Shop perustetaan ja toimitukset Eurooppaan alkavat
- 2009: USA:n ja Italian maakohtaiset verkkokaupat avataan
- 2012: Pop-up-myymälä Katajanokalla Helsingin World Design Capital -vuonna
- 2014: Design Stories -printtilehti lanseerataan, verkkojulkaisu vuonna 2017
- 2015: Projektimyynti aloittaa toimintansa
- 2016: Ensimmäinen FDS Award -muotoilukilpailu järjestetään. Verkkokaupan toimitusalueeksi koko maailma.
- 2016: 30 työntekijän raja rikkoutuu; 70 työntekijää tulee täyteen vuonna 2019
- 2017: Pieces of Nordic Happiness -slogan otetaan käyttöön
- 2018: Teemu Kiiski EY Entrepreneur of the Year -finalistina
- 2019: Käytetyn designin markkinapaikka Franckly.com lanseerataan
- Valikoimaan otettuja keskeisiä brändejä: Muuto 2007, Menu 2008, Hay 2009, Artek 2010, Vitra 2014
Katso myös:
• Finnish Design Shopin 15-vuotisjuhlakokoelma >
Teksti: Anu Karttunen, Avotakka Kuvat: Pauliina Salonen, Riikka Kantinkoski, Juho Huttunen, Mindre, Finnish Design Shop ja valmistajat