Harva brändi osaa olla yhtä iloinen ja ehdottoman positiivinen kuin Fatboy. Design Stories tapasi hollantilaisyrityksen luovan johtajan Pauline Barendregtin ja jutteli hänen kanssaan Fatboyn värikkäästä olemuksesta, hänen omista suosikkiprojekteistaan ja yhdestä vuoden kiinnostavimmista designyhteistöistä.
VUONNA 2020 USEIMMAT MEISTÄ OVAT VIETTÄNEET ennennäkemättömän paljon aikaa kotona. Tällaisina aikoina henkistä hyvinvointiamme voivat tukea myös aivan arkiset esineet, jotka pystyvät nostamaan hymyn huulille nokkelilla ja odottamattomilla tavoilla. Hollantilainen Fatboy kuuluu ehdottomasti tällaisen hauskan mutta hyödyllisen muotoilun mestareihin. Siksi päätimmekin kysyä Fatboyn visiosta vastaavalta luovalta johtajalta Pauline Barendregtilta yrityksen tuoreimpia kuulumisia ja tulevia suunnitelmia.
Hei Pauline! Mitä Fatboyn luovan johtajan työnkuvaan kuuluu?
”Fatboy on yritys, jolla on niin paljon potentiaalia, että se inspiroi minua tarttumaan lukemattomiin uusiin asioihin. Tehtävääni kuuluu määritellä ja ylläpitää Fatboyn DNA:ta ja välittää sitä kaikkeen, mitä teemme. Päivittäisellä tasolla se tarkoittaa sitä, että palaveeraan tuotekehitystiimimme kanssa uusista innovaatioistamme ja teen sekä suuria että pienempiä päätöksiä esimerkiksi muotoihin, materiaaleihin, kankaisiin, väreihin ja viimeistelyihin liittyen.
Omien suunnittelijoidemme lisäksi Fatboy työskentelee myös talon ulkopuolisten tahojen kanssa, ja minä olen se, joka pitää yhteyttä Fatboyn linjaan sopiviin suunnittelijoihin. Pidän tiivisti yhteyttä myös valokuvaajiin, joiden kanssa pohdimme tapoja visualisoida Fatboyn maailmaa, ja lisäksi työskentelen luovan tiimimme kanssa visuaalisen kommunikaation ja tarinankerronnan parissa. Kokonaiskuvan ja strategian on oltava itselleni täysin selviä, vaikka yksityiskohdat tietenkin ratkaisevat.”
Mitkä ovat olleet tähänastisen Fatboy-urasi kohokohtia?
”Kesällä 2020 teimme uusia lanseerauksia, jotka saivat mainion vastaanoton. Puutarhakalustesarja Toni mukailee klassisia bistrokalusteita modernilla twistillä, ja toinen uutuus on ulkokäyttöön suunniteltu modulaarinen sohvaryhmä Paletti. Nämä olivat suuria projekteja, joiden parissa teimme kovaa työtä, ja olen valtavan ylpeä lopputuloksesta!
Lisäksi on pakko mainita syksyksi 2020 tekemämme tuotekuvausprojekti. Teimme yhteistyötä luovien vaikuttajien kanssa, joiden koteihin loimme kokonaisia Fatboy-maailmoja. Näin pääsimme esittelemään sisäkäyttöön tarkoitettuja tuotteitamme, uusia innovaatioitamme ja vanhoja kokoelmiamme todella henkilökohtaisella ja inspiroivalla tavalla.”
Kuulimme, että tänä syksynä Fatboylta on tulossa kiinnostava uusi lanseeraus. Voisitko valottaa tätä lisää?
”Kyllä vain! Kyseessä on Carole Baijingsin kanssa toteuttamamme yhteistyöprojekti, jossa määrittelimme uudelleen suosikkituotteemme, Original-säkkituolin. Yhteistyö Carolen kanssa tuli mieleeni heti, kun aloitin urani Fatboylla. Fatboy tarkoittaa ennen kaikkea värikästä ja rohkeaa muotoilua, ja Carolella on äärimmäisen kaunis maku värien suhteen. Hänen työnsä on värikästä mutta hienostunutta, ei koskaan vulgaaria. Fatboyn designfilosofia on varsin lähellä Carolen näkemyksiä muotoilusta, joten sovimme yhteen todella hyvin.
Kun otin yhteyttä Caroleen, keskustelimme sellaisen Original-säkkituolin kehittämisestä, jonka me molemmat tahtoisimme omiin olohuoneisiimme. Olemme tunteneet toisemme yli 20 vuoden ajan, mutta emme ole vielä koskaan työskennelleet yhdessä.
Täydellisen kankaan ja viimeistelyn kehittäminen oli suorastaan nautinnollista, ja lopputuloksena syntyi Pop of Colour -kokoelma. Ja kyllä, me molemmat todellakin tahtoisimme Original Pop -säkkituolin olohuoneisiimme, joten saavutimme tavoitteen! Oman suosikkivärin valitseminen kuuden vaihtoehdon joukosta ei kylläkään tule olemaan helppoa. Olen iloinen siitä, että kehitimme myös Pop Pillow -tyynykokoelman samoissa väriyhdistelmissä, sillä ne sopivat upeasti yhteen keskenään.”
Millainen olisi unelmiesi yhteistyöprojekti, jonka tahtoisit toteuttaa Fatboylle?
”Jos unelmointi sallitaan – ihailen valtavasti Jonathan Ivea, Applen pääsuunnittelijaa. Olen ilokseni tavannut hänet muutamaan otteeseen, ja hän on paitsi uraauurtava suunnittelija myös todella ystävällinen persoona. Olisi kunnia työskennellä hänen kanssaan vielä joskus.”
”Fatboy on brändi, joka edistää hyvää elämää kotiympäristössä sellaisella tavalla, joka tuo hymyn huulille.”
Maailma on muuttunut paljon vuonna 2020. Millaisia muutoksia olet havainnut siinä, mitä tuotteita ihmiset valitsevat koteihinsa nykyisin?
”Näinä epävarmoina aikoina ihmiset näyttävät arvostavan entistä enemmän sitä, mitä heillä on. Vietämme entistä enemmän aikaa kodeissamme ja puutarhoissamme, ja jokainen tahtoo tehdä niistä mukavia turvasatamia. Fatboy on brändi, joka edistää hyvää elämää kotiympäristössä sellaisella tavalla, joka tuo hymyn huulille. Olemme kiitollisia siitä, että myös monet uudet asiakkaat ovat löytäneet meidät näinä epävarmoina aikoina.”
Mitkä tuotteet ovat omia Fatboy-suosikkejasi?
”Vaikea valinta! Puutarhassani se olisi Paletti-sohva, joka on samaan aikaan hauska, todella mukava ja samalla hienostunut. Olohuoneessani se olisi uusi Original Pop, jonka kehitimme yhdessä Carole Baijingsin kanssa.”
Millaiselta omassa kodissasi näyttää?
”Asun mieheni ja lasteni kanssa klassisessa kanaalitalossa Amsterdamin keskustassa. Olen keräilijäluonne, joten kotini on oikea aarrearkku täynnä vintage-muotoilua, modernia designia, taidetta sekä villejä kuriositeetteja.”
Mitä teet silloin, kun et ole töissä?
”Rakastan viettää aikaa pienessä merenrantatalossani Wijk aan Zeen kylässä. Meren ja pilvien tuijottaminen on rentouttavinta, mitä tiedän, ja samalla loputon inspiraationlähde. Saan aina parhaimmat ideani joko pienessä rantatalossani tai suihkussa!”
Fatboy on brändi, joka kehittyy jatkuvasti. Missä näkisit sen viiden vuoden kuluttua?
”Tulemme ehdottomasti jatkamaan kestävän kehityksen ohjelmaamme, ja tavoitteenamme on ottaa kaikki tarvittavat askeleet ekologisen jalanjälkemme pienentämiseksi. Toivon myös, että uusista tuotteistamme on ehtinyt tulla todistettuja designklassikoita. Fatboy-brändissä on niin paljon potentiaalia, ja toivonkin, että tänä aikoina olemme pystyneet täyttämään lupauksemme ja esitelleet useita uusia, totutusta poikkeavia designvisioita.
Viiden vuoden päästä meillä tulee olemaan suuri valikoima innovatiivisia ulkotuotteita, inspiroivia yhteistöitä muotoilijoiden kanssa sekä vahva sisätilojen mallisto. Toivon myös, että olemme pitäneet paljon hauskaa näiden projektien parissa ja että olemme onnistuneet hurmaamaan monia uusia asiakkaita niiden avulla!”
”Fatboy on positiivinen brändi, joka katsoo asioita yllättävästä näkökulmasta.”
Lopuksi, miten määrittelisit Fatboyn perimmäisen olemuksen?
”Fatboy on positiivinen brändi, joka katsoo asioita yllättävästä näkökulmasta ja inspiroi ihmisiä elämään hyvää elämää. Laadun ja kestävyyden lisäksi Fatboy tarkoittaa myös rohkeaa, epätavanomaista ja ikonista muotoilua. Tuotteemme näyttävät usein yksinkertaisilta, mutta niissä on paljon piilevää erityisyyttä, jonka voi kokea vain niitä käyttämällä. Fatboy tuo hymyä elämään.”
Fatboyn suosikkeja
Mikä: Fatboy
• Fatboy Original -säkkituoli on alkujaan suomalaisen Jukka Setälän käsialaa vuodelta 1998.
• Hollantilaisen Fatboy-brändin perusti Alex Bergman vuonna 2002.
• Erikoistunut sekä sisä- että ulkotilojen huonekaluihin, valaisimiin ja sisustusesineisiin.
• Nykyisin Fatboy-tuotteita myydään yli 50 maassa ja kaikissa maanosissa.
Katso myös:
• Fatboyn Pop of Colour -kokoelma >
• Lisää Fatboy-tuotteita >
Teksti: Irene de Mas Castanyer Kuvat: Inga Powilleit ja Fatboy