Keraaminen Warm-teeastiasto oli sekä muotoilija Brian Keaneyn lopputyö että turkulaisen Tonfisk Designin avain menestykseen. Jo kahden vuosikymmenen ajan Tonfisk Designia luotsannut Keaney kurkistaa Design Storiesin haastattelussa palkitun keramiikkayrityksen historiaan ja tulevaan.
TONFISK DESIGN on piristänyt kotimaisen keramiikkamuotoilun kenttää jo yli 20 vuoden ajan. Sen lippulaivatuote on alkumetreiltä asti ollut teeastiasarja Warm, jonka Wallpaper*-lehti listasi sivuillaan 2010-luvun parhaan muotoilun kaartiin. Design Stories sai kunnian haastatella Tonfisk Designin perustajaa ja sen päällikkönä edelleen toimivaa Brian Keaneyta.
Hei Brian! Miten olet voinut tänä poikkeuksellisena vuonna?
”Täällä on kaikki kunnossa. Minä ja perheeni olemme voineet toistaiseksi hyvin, mikä on kaikista tärkeintä. Ja onneksi Tonfisk Designille on tullut tilauksia entiseen malliin. Ehkä suurin ero on siinä, että lapseni ovat olleet mukanani töissä tekemässä omia koulutöitään, ja he myös auttelevat mielellään silloin kun ehtivät.”
Voitko kertoa hieman omasta taustastasi ja siitä, miten päädyit perustamaan Tonfisk Designin?
”Olen alun perin irlantilainen ja tulin ensimmäisen kerran Suomeen vuonna 1994 vaihto-opiskelijana. Sain muutamia oikein hyviä ystäviä ja palasin takaisin suorittamaan maisterin tutkintoa Taideteolliseen korkeakouluun eli nykyiseen Aalto-yliopistoon 1996. Valmistuin vuonna 1998, ja Warm-kokoelma oli lopputyöni, ja siinä vaiheessa oli helpompi pysyä Suomessa, sillä kaikki designkontaktini olivat täällä. Samaan aikaan ryhdyin suunnittelemaan opiskelukaverini kanssa yhteisen studion perustamista, ja vähitellen idea konkretisoitui Tonfisk Designiksi, jonka perustimme vuonna 1999.”
Miten määrittelisit Tonfisk Designin perusolemuksen; mikä tekee siitä ainutlaatuisen?
”Yritämme yhdistää uniikin muodon ja funktion, ja myös sloganimme kertoo siitä: 'Muoto seuraa funktiota' ei tarkoita sitä, että kaiken tulisi näyttää samalta.”
” 'Muoto seuraa funktiota' ei tarkoita sitä, että kaiken tulisi näyttää samalta.”
Mistä ammennat inspiraatiota omiin töihisi?
”Monista eri lähtökohdista. Warm-kokoelma oli yhdistelmä erilaisia ideoita. Ensinnäkin juomme Irlannissa paljon teetä, joten tahdoin suunnitella teeastiaston. Itse pidän kahvattomista mukeista, mutta isäni ei, sillä ne polttavat hänen sormiaan. Siksi tahdoin suunnitella mukin, jota isäni käyttäisi. Eräs ystäväni oli valmistanut mukin, jonka ympärille oli kiedottu narua kädensijaksi, ja toinen ystäväni oli puolestaan kurssilla, jossa opeteltiin laminoitujen viilutuotteiden tekoa, ja lopulta nämä asiat yhdistyivät keskenään.”
Mikä on Tonfiskin parhaiten myyvä tuote tällä hetkellä, ja onko sinulla omaa suosikkia?
”Warm-sarja on parhaiten myyvä tuotteemme, ollut koko yrityksen 20-vuotisen olemassaolon ajan. Se on myös oma suosikkini, sillä se on pysynyt ajattomana, mikä on ollut onnekasta.”
Joitakin vuosia sitten Tonfisk Design siirsi tuotantonsa Kiinaan ja palasi sittemmin takaisin Turkuun. Miksi Turku oli lopulta parempi valinta?
”Olen lukenut kertomuksia muista yrityksistä, jotka ovat kokeilleet samaa, ja meidän tarinamme on samanlainen. Me muutimme – vuoden 2008 finanssikriisi loi ympäristön, jossa kaikki asiakkaamme, sekä tukut että kuluttajat, halusivat halvempia hintoja. Meille tarjoutui mahdollisuus siirtää tuotantomme ja luoda samalla kilpailukykyisempiä hintoja, ja niin jälleenmyyjäverkostomme kasvoi. Mutta yhdistelmä strategisia virheitä ja kaukana sijaitsevien tuotantotilojen aiheuttamia logistisia vaikeuksia johti lopulta päätökseen ryhtyä valmistamaan tuotteita taas omassa tehtaassamme.
Tuotannon siirtäminen takaisin antoi meille lisää liikkumavaraa tuotannon ja tuotekehityksen suhteen, ja saimme sen myötä myös enemmän sisältöä sosiaalisen markkinoinnin näkökulmasta, joka on tärkeää nykyisin. Mutta bisnestä ei voi tehdä ilman virheitä – tärkeintä on oppia niistä.”
Viime vuonna Tonfisk Design vietti 20-vuotisjuhlavuottaan. Mitkä ovat olleet kahden viime vuosikymmenen kohokohtia?
”Kohokohtia on ollut paljon, ja mukaan mahtuu toki myös vähemmän positiviisia hetkiä. Mutta Wallpaper*-lehden Design of the Decade -maininta oli ehdottomasti yksi positiivisimmista. Olen saanut myös kunnian esiintyä erään suomalaisen lehden Viikon mies -palstalla. Kotonadesign-brändin lisääminen tuoteperheeseemme oli myös tärkeä saavutus. Mutta parasta on aina ollut se, kun asiakas lähettää sähköpostia ja kertoo, miten paljon hän pitää tuotteestamme. Joskus sellaiset sähköpostit saapuvat kesken vaikeiden aikojen, ja niistä on ollut paljon apua. Eli suuret kiitokset kaikille teille, jotka olette vuosien varrella olleet yhteydessä meihin!”
Mitä sinulla on työn alla tällä hetkellä, ja miltä Tonfisk Designin tulevaisuus näyttää?
”Tällä hetkellä etsimme tapoja laajentaa yritystä niin, että itse voisin keskittyä enemmän suunnittelutyöhön ja viettää vähemmän aikaa tuotannon sekä pakkaamisen, myynnin, markkinoinnin, laskutuksen ja siivouksen parissa. Nopeampi tuotekehitys on avain, joka mahdollistaa yrityksen kasvattamisen seuraavan 20 vuoden aikana.”
Tonfisk Designin suosikkeja
Katso myös:
• Kaikki Tonfisk Designin tuotteet >
• Brian Keaneyn suunnittelemat tuotteet >
Teksti: Nora Uotila Kuvat: Suvi Kesäläinen ja Tonfisk Design