Valaisinyritys Astepin perustaja Alessandro Sarfatti haluaa muuttaa maailmaa tekemällä asiat niin hyvin kuin pystyy. Design Stories haastatteli tunnetusta italialaisesta yrittäjäperheestä tulevaa Sarfattia – lue juttu ja tutustu Astepin kiehtoviin valaisimiin!
KUN ALESSANDRO SARFATTI perusti designvalaisinyritys Astepin, hän koki paineita.
”Lanseerasimme ensimmäisenä tuotteena Candela-valaisimen, joka on erittäin monimutkainen, vaikkakin hyvin innovatiivinen valaisin. Melkein kuin tutkimusprojekti. En olisi tuntenut oloani mukavaksi tulla markkinoille pelkällä varjostimella ja valaisimenkannalla”, Sarfatti naurahtaa.
Paineet juontuivat hänen isoisänsä Gino Sarfattin ja isänsä Ricardo Sarfattin henkisestä perinnöstä: molemmat ovat perustaneet suurta arvostusta nauttivat valaisinyritykset, edellinen legendaarisen Artelucen vuonna 1939 ja jälkimmäinen Luceplanin 1978, jotka molemmat on sittemmin myyty uusille omistajille. Sarfatti kertoo paineiden hellittäneen, kun hän ymmärsi, että niin isän, isoisän kuin hänen oma yrityksensä ovat kaikki oman aikansa edustajia.
”Isoisäni Gino keskittyi aikanaan käsityönä valmistettuihin valaisimiin. Isäni oli puolestaan teollisuushenkisempi ja yritti tehdä designia saavutettavammaksi myös luksuksen ulkopuolella. Ajattelen, että minun aikanani on oleellista olla kunniallinen eli vastuullinen tekemisissämme. Meitä yhdistää se, että haluan yrittää jatkaa isäni ja isoisäni taitoa valmistaa ajattomia valaisimia.”
Kolmen suuntaviivan periaate
Alessandro Sarfatti on kotoisin Italiasta, mutta vuonna 2014 perustettu Astep on tanskalainen yritys.
”Syynä on nainen ja hän on tanskalainen”, Sarfatti nauraa. Hän viittaa vaimoonsa, jonka hän tapasi molempien ollessa töissä Sarfattin isän perustamassa Luceplanissa. ”On mielenkiintoista yhdistää yrityksessä italialaista valaisinperintöä ja tanskalaista businessajattelua.”
Astepin toiminnan ytimessä on kolme suuntaviivaa: teknologia, hyvä muotoilu ja vastuullisuus. Sarfatti näkee, että teknologia mahdollistaa erilaiset innovaatiot. Muotoilussa puolestaan korostuu valonlähde ja sen kehystäminen mahdollisimman toimivaksi ja oleelliseksi. Astep haluaa yhdistää mallistossaan Sarfattin perintöä, kuten hänen isoisänsä suunnittelemia valaisimia, sekä uudempaa muotoilua eri suunnittelijoilta kuten Samuel Wilkinsonilta ja Alfredo Häberliltä. Mallistossa on myös Gino Sarfattin kanssa 1950- ja 1960-luvulla yhteistyötä tehneiden arkkitehtien Vittoriano Viganòn ja Franco Albinin valaisimia.
”On mielenkiintoista yhdistää Astepissä italialaista valaisinperintöä ja tanskalaista businessajattelua.”
Vastuullisuudesta puhuttaessa Sarfatti haluaa käyttää mieluummin sanaa kunniallisuus, eli halu toimia sanojensa mukaan. Se on selkeästi Sarfatin sydäntä lähellä ja avainasemassa koko yrityksen toiminnassa, sillä Astepillä on liiketoiminnan sosiaalista ja ympäristöön liittyvää vastuuta arvioiva, vaativa B Corp -sertifikaatti. Sertifikaatti mittaa kokonaisvaltaisesti yrityksen positiivisia vaikutuksia eri alueilla ja sen ydinajatuksena on käyttää yritysten voimaa hyvään niiden kasvun ja menestyksen myötä.
”Olin nuorena idealisti ja halusin muuttaa maailmaa. Lopulta ymmärsin, että tekemällä oman työni laadukkaasti, eettisesti ja parhaalla mahdollisella tavalla ja hyvällä aikomuksella on vähän kuin maailman muuttamista. Siksi halusin Astepille Benefit Corporation -sertifikaatin, koska todella uskon tähän liikkeeseen, joksi sitä kutsun. Se on uusi ja erilainen tapa johtaa yritystä ja asemoida se kapitalistiseen maailmaan. Se antaa järjen tälle kaikelle.”
Eri tavalla sukupolvelta toiselle
Erityislaatuista on, että Sarfattien valaisinsuvussa on ollut kolme sukupolvea, joista jokainen on perustanut uuden designvalaisinyrityksen, sen sijaan, että yksi yritys siirtyisi sukupolvelta toiselle. Alessandro Sarfatti kokee, että jokaisella näistä yrityksistä on omat erityispiirteensä, ja ne ovat kaikki olleet merkityksellisiä juuri omana aikanaan.
”Ajattelen, että Astep kehittyy kuten evoluutioprosessissa”, Sarfatti pohtii. ”Isoisäni ja isäni ovat molemmat antaneet oman panoksensa aikansa valaisinkenttään ja liiketoimintaan, ottaneet askelen eteenpäin, a step forward. Toiveenani on, että myös Astep on kymmenen, kahdenkymmenen vuoden päästä ottanut askeleita eteenpäin jollain tavalla. Se toive vie minuakin eteenpäin.”
Astepin suosikkeja
Katso myös:
• Astepin valaisimet Finnish Design Shopissa >
Teksti: Katri Keihäri Kuvat: Astep