Mitä saadaan, kun suomalainen psykologi ja englantilainen kuvanveistäjä alkavat suunnitella yhdessä huonekaluja? Kepeitä ja leikkisiä &New-merkin tuotteita, jotka ovat nyt kansainvälisen läpimurron kynnyksellä.
KAHDEKSAN VUOTTA sitten Mirka Gröhn ja Jo Wilton törmäsivät toisiinsa Leicesterissä päiväkodin pihalla. Pienten lasten äidit ystävystyivät ja huomasivat pian pitävänsä samoista asioista: sisustuksesta ja vintagehuonekaluista. Sitten naiset saivat idean, jota eivät voineet olla toteuttamatta – Mirka ja Jo päättivät perustaa vintagekalusteita myyvän nettikaupan.
”Kiersimme huutokauppoja ja etsimme myyntiin tuotteita, joista itsekin pidimme. 1950-luvun kalusteet ovat laadukkaita ja niissä on nähtävissä tietynlainen sodan jälkeiseen aikaan liittyvä toivo ja hauskuus”, Mirka sanoo.
Nettikaupasta tuli kokopäivätyö ja muutaman vuoden jälkeen kaksikko alkoi miettiä seuraavaa askelta: entä jos he suunnittelisivatkin omia tuotteitaan? Kotona ajatukseen suhtauduttiin kannustavasti ja esteeksi ei noussut edes se, ettei kummallakaan ollut designkoulutusta: Mirka oli opiskellut psykologiksi, Jo kuvanveistäjäksi.
”Perinteisen designtaustan puuttuminen oli jollain tavalla vapauttavaa. Saatoimme kokeilla erilaisia tekotapoja ja miettiä, mikä näyttää hyvältä”, Jo sanoo. Niinpä kaksikko perusti &New-merkin tammikuussa 2014.
”Oman yrityksen aloittaminen perustui siihen, että saimme sovittaa työnteon lasten rytmiin. Viemme lapset aamulla kouluun ja haemme pois iltapäivällä. Työpäivät studiolla ovat siis lyhyitä, mutta teemme töitä kaikki illat lasten nukkumaanmenon jälkeen”, Mirka kertoo.
Suunnitteluprosessi alkaa juttelemalla ideoista, ja prototyyppi teetetään metallipajalla varhaisessa vaiheessa, jotta mahdolliset virheet voidaan korjata heti. Kaikki &Newn tuotteet valmistetaan Leicesterissa, joka on yksi Iso-Britannian vanhoista teollisuuskaupungeista. Leicesterissä on edelleen paljon pieniä yrityksiä, kuten kutomoita ja metallipajoja. Mirka kertoo, että paikallisten, tuttujen tekijöiden käyttäminen on tietoinen valinta. &New ei halua lähteä massatuotantoon mukaan, vaan tuotteita tehdään pienissä erissä ja kädenjälki saa näkyä. Jopa pahviset pakkauslaatikot valmistetaan paikallisessa perheyrityksessä. Töitä riittää, koska toistaiseksi yritystä pyöritetään sisukkaasti kahdestaan.
”Teemme molemmat ihan kaikkea – minä tosin joudun aina autokuskiksi koska Jolla ei ole ajokorttia”, Mirka sanoo ja nauraa.
&Newn tuotevalikoimassa on tällä hetkellä muun muassa pöytiä, kirjahyllyjä ja laatikostoja, joiden muotokieli on modernia ja leikkisää. Jo kertoo, että myös värit on valittu tarkkaan.
”Mietimme paljon, mikä sävy sopii millekin huonekalulle. Valkoinen on suosituin värimme, mutta pinkki on viime aikoina myynyt hyvin. Sävy aiheutti taannoin maalaamolla hilpeää kummastelua: maalarit eivät millään ymmärtäneet, että joku voisi haluta pinkin pöydän.”
Yhteistyö paikallisten hitsareiden ja maalareiden kanssa onkin ollut mielenkiintoista, he kun ovat tottuneet tekemään osia teollisuuden käyttöön. Alussa tuotantoon liittyi kommelluksia.
”Painotin maalaamossa, että jauhemaalauksen jälkeen tuote pitää suojata eikä maalipintaan saa tulla mitään jälkiä. Kun sitten menin katsomaan, pöytä oli kyllä maalattu siististi, mutta se oli kuivumassa ylösalaisin betonilattialla ja pinta oli totta kai naarmuilla. Sanoin tästä ja maalari ihmetteli: ’Niin, siis mikä osa tämä on?’ Hän ei ollut tajunnut, että kyseessä on pöytä!” Mirka nauraa nyt.
Tehty työ poiki hedelmää vuoden 2014 syyskuussa. &New sai huiman lähdön London Design Festivalin aikana järjestetyillä Super Brands London -messuilta.
”Elle Decoration oli ensimmäinen sisustuslehti, joka otti meihin yhteyttä. Plank-pöytämme nostettiin näyttävästi esille”, Mirka kertoo. Sittemmin &New voittikin Elle Decoration -lehden muotoilukilpailun ”Best Furniture Design” -kategorian vuonna 2015 ja Elle Decoration International Design Awards -kilpailun "Young Designer Talent" -kategorian vuotta myöhemmin.
Vakiomallistoa on tarkoitus kasvattaa harkitusti ja kaikessa rauhassa. ”Yrjö Kukkapuro on todennut eräässä haastattelussa, että hän kerää designia, jota ei ole massatuotettu. Olisi hienoa, jos tuotteitamme olisi joskus jonkun keräilykokoelmassa.”
Juuret Suomessa
Ranskalaisten ja englantilaisten sisustustoimittajien suosikiksi nousseella &New-merkillä on juuret vahvasti Suomessa. Turusta kotoisin oleva Mirka Gröhn kertoo, että on saanut monet parhaista ideoistaan mökillä Kokemäellä.
”Lomailu Suomessa on aika kaukana Englannin arjesta. Kesäpaikkamme on 1930-luvun maalaistalo, jonka hankimme mieheni kanssa muutama vuosi sitten.” Esimerkiksi idea seinälle kiinnitettävästä Twigs-naulakosta syntyi kävelyllä metsässä.
Katso myös:
Teksti: Mikko Vaija Kuvat: James Corbett
Juttu on julkaistu alun perin Design Storiesin numerossa 3.