Seraxin Feast-astiasto täydentää Yotam Ottolenghin laajaa kulinaarista maailmaa, joka ulottuu aina lontoolaisesta ravintolaketjusta omiin keittokirjoihin ja Masterchef Australia -vierailuihin. Kuten palkitun keittiömestarin reseptit myös Feast-kokoelma edustaa kontrastien ja kerroksellisuuden juhlaa.
ILO, RENTOUS JA YHDESSÄOLO ovat kantavia teemoja Seraxin syksyn 2022 uutuuskokoelmassa Feast. Voimakkailla väreillä ja kontrasteilla leikittelevän kokoelman takaa löytyy brittiläis-israelilainen huippukokki Yotam Ottolenghi, jonka rakastettua ruokafilosofiaa kokoelma heijastelee.
Ottolenghi on monessa liemessä keitetty ravintoloitsija, joka tunnetaan muun muassa seitsemän lontoolaisen deli-ravintolan perustajana, yhdeksän bestseller-keittokirjan kirjoittajana sekä muun muassa Masterchef Australin tuomaristossa vierailleena TV-kasvona. Hän toimii myös Guardian-sanomalehden lauantaikolumnistina sekä The New York Timesin säännöllisenä kirjoittajana.
Ottolenghi-reseptit ovat usein jaettavaksi suunniteltuja ruokia, joista voi löytää vaikutteita kaikkialta maailmasta, etenkin Lähi-idän ja Välimeren alueen keittiöistä. Juuri tällaiset reseptit toimivat kimmokkeena Feast-astiasarjan synnylle: Ottolenghi-ravintoloihin kaivattiin jaettaville ruoille sopivaa astiastoa, jotka mukailisi brändin värikästä estetiikkaa.
Intensiteettiä ja yltäkylläisyyttä
Feast-kokoelman väri- ja kuviomaailman toteutti sisilialainen taiteilija ja Yotam Ottolenghin läheinen ystävä Ivo Bisignano, joka vastaa myös Ottolenghi-brändin visuaalisesta ilmeestä.
”Ivon kanssa työskennellessä oli selvää, että kokoelma tulisi olemaan värien juhlaa, samaan tapaan kuin tarjoilemamme ruoka, joka on aina monikerroksellista ja täynnä kontrasteja. Ei ole olemassa vain yhdenlaista Ottolenghi-reseptiä tai -ruokalajia, ja niinpä Ivon suunnittelemissa lautasissa ei myöskään ole vain yhtä tietynlaista. Punainen lanka on ennemminkin intensiivisyydessä ja yltäkylläisyydessä”, Ottolenghi kuvailee.
Keittiömestari kertoo oman astiasarjan suunnittelun olleen todellinen unelmien täyttymys ja pitkäaikainen haave. Parasta suunnittelutyössä oli kuitenkin sen konkretisoituminen.
”Ruoasta nauttiminen on kokonaisvaltainen elämys, johon osallistuvat kaikki aistit.”
”Oli todella hauska nähdä, kuinka astiat hiljalleen heräsivät eloon sellaisella tavalla, jossa näkyy syvällinen ymmärrys ruokaa ja sen tarjoilua kohtaan. Kun pääsimme ensimmäistä kertaa tarjoilemaan ruokaa näillä astioilla, sain jälleen muistutuksen siitä, minkä olen aina tiennyt: ruoan esillepano on yhtä tärkeää kuin sen maku; ruoasta nauttiminen on kokonaisvaltainen elämys, johon osallistuvat kaikki aistit.”
Jos Feast-kokoelman voisi tiivistää yhdeksi Ottolenghi-reseptiksi, mikä se olisi?
”Se olisi ilman muuta ranskalaiset pavut ja sokeriherneet maustettuna hasselpähkinällä ja appelsiinilla. Kyseinen resepti on ensimmäisessä Ottolenghi-keittokirjassa julkaistu klassikko vuodelta 2008, ja se löytyy edelleen ruokalistoiltamme varsin usein, etenkin syksyisin. Se näyttää yhtä upealta suurelta lautaselta tarjoiltuna kuin pienessä kulhossa muiden kasvisten kumppanina. Tässä ruoassa on jotain todella rehellistä, aivan kuten Ivon suunnittelemissa lautasissakin”, Ottolenghi tiivistää.
Eklektisyyden juhlaa
Belgialaisbrändi Serax valikoitui Feast-kokoelman valmistajaksi ennen kaikkea vuoksi, että sen luova asenne sopi täydellisesti yhteen Ottolenghi-brändin kanssa, kertoo Seraxin Creative Manager Jan Aerts. Pandemia-ajan vuoksi suunnittelutyö hoidettiin pitkälti etäyhteyksien avulla.
”Ehdimme järjestää Seraxilla yhden perinteisen tapaamisen, kunnes korona-aika alkoi. Maaliskuusta 2020 aina syyskuuhun 2021 asti onnistuimme hoitamaan kaiken videopuheluiden avulla ja lähettämällä edestakaisin valtavasti erilaisia malleja ja luonnoksia. Käsittämätöntä, miten hyvin se lopulta toimi. Tavallaan pystyimme jopa keskittymään paremmin näin, sillä lukemattomat videopuhelut vaativat tavallista suurempaa tarkkuutta ja selkeämpää ilmaisua”, Aerts pohtii.
Aertsin mukaan vaikeinta suunnitteluprosessissa oli kokoelman villi, eklektinen luonne: suunnittelijat halusivat kokonaisuuden henkivän samaan aikaan sattumanvaraisten, monenkirjavien kirpputorilöytöjen sekä tyylikkäiden klassikkoastioiden tuntua. Toinen haaste liittyi puolestaan itse valmistusprosessiin.
”Monet painoprosessit tehdään käsin, joten jokainen lautanen näyttää vähän erilaiselta.”
”Oli haastavaa muuntaa vivahteikkaat värit tasalaatuiseksi ja laadukkaaksi lasitteeksi. Pohjavärien päälle leimaustekniikalla toteutetut kuviot olivat myös melkoinen kokeilu. Monet painoprosessit tehdään käsin, joten jokainen lautanen näyttää vähän erilaiselta. Lasitetta ei levitetä suihkuttamalla vaan se maalataan käsin, jolloin saadaan aikaan pieniä epätäydellisyyksiä ja siten elävämpi tuntu.”
Aerts ylistää erityisesti Ivo Bisignanon taitoa yhdistellä keskenään sellaisia värejä ja kuvioita, joiden ei ensi näkemältä kuvittelisi toimivan yhdessä lainkaan.
”Ivo onnistui yhdistelemään eri elementeistä aitoja, voimakkaita kuvia, jotka kääntävät katseet kauniilla tavalla. Onnellisuus, jakaminen ja yhdessäolo ovat koko Ottolenghi-konseptin kantavia teemoja, ja värit ovat todella tärkeä tekijä yhdessäolon tunteen luomisessa.”
Katso myös:
• Seraxin Feast by Ottolenghi -kokoelma >
Teksti: Nora Uotila ja Serax Kuvat: Serax