Malja tasa-arvoiselle muotoilulle!

Meille suomalaisille design on kuin hyvä ystävä – helposti lähestyttävä ja mutkaton arjen ilostuttaja. Suomalainen design on myös harvinaisen tasa-arvoista. Se ei ole rajatun joukon ylellisyys, vaan sen on tarkoitus olla kaikkien saatavissa ja parantaa meidän jokaisen viihtyvyyttä.

DESIGN ON KULKENUT rinnallamme lapsuudesta alkaen, osallistunut lukemattomille arki-illallisille ja tuikkinut lamppuna kirjaston katossa. Olemme istuneet jo lastentarhassa Artekin tuoleilla ja leikelleet hartaasti lumihiutaleita Fiskarsin oransseilla saksilla, juoneet litroittain kyläkahvia Teema-mukeista ja lusikoineet aamupuuromme Savonia-lusikoilla. Designia voisikin Suomessa kuvailla jopa demokraattiseksi.

Suomessa on ollut otolliset olosuhteet muotoilun tasa-arvoistumiselle. Funktionalistinen tyylisuuntaus alkoi saada jalansijaa Pohjoismaissa 1930-luvulla, ja liikkeen keskeisenä aatteena oli, että rakennuksen tai tuotteen pitää palvella tarkoitustaan mahdollisimman hyvin. Kun tuote on huolellisesti suunniteltu helppokäyttöiseksi ja toimivaksi, se on kaunis ilman ylimääräisiä koristelujakin. Tämä eetos sopi hyvin köyhyyden ja materiaalipulan kanssa kamppailevalle Suomelle.

Samoihin aikoihin Skandinaviassa syntyneen hyvinvointivaltioajattelun ilmapiirissä pyrittiin muotoilemaan tuotteita, joihin mahdollisimman monella olisi varaa, ja jotka parantaisivat mahdollisimman monen elämänlaatua.

Marimekko Unikko
Suomalaisen muotoilun kolme klassikkoa, joihin aika ei ole purrut: Marimekon Unikko, Artekin Domus ja Iittalan Aalto-maljakko.
Artek A201-riippuvalaisin
Alvar Aalto suunnitteli A201-riippuvalaisimen vuonna 1952 valmistuneeseen Säynätsalon kunnantalon kirjastoon. Artek on ottanut valaisimen uudelleen tuotantoon. Iittalan Aalto-maljakko äänestettiin rakastetuimmaksi suomalaiseksi designtuotteeksi vuonna 2017.
Fiskars Classic-yleissakset
Ikoniset Classic-sakset syntyivät Fiskarsin kylässä vuonna 1967. Oranssikahvaisia saksipareja on myyty jo yli miljardi kappaletta.

Suomalaiset arkkitehdit ja muotoilijat ovat hyödyntäneet vuosikymmenien ajan myös vahvaa käsityöläisyyden perinnettä ja niukkuuden sanelemia rajoituksia. Pitkät talvet ja vähäinen luonnonvalo ovat inspiroineet luomaan valoisia, avaria ja käytännöllisiä ympäristöjä. Kotielämästä on haluttu tehdä niin mukavaa kuin mahdollista käyttäen materiaaleja, joita on ollut saatavilla.

Suomen pitkät talvet ja vähäinen luonnonvalo ovat inspiroineet luomaan valoisia, avaria ja käytännöllisiä ympäristöjä.

Funktionalismin mukana Suomeen rantautui myös uusia tapoja käsitellä tuttuja aineksia: esimerkiksi Alvar Aalto hyödynsi L-jalassaan uraauurtavaa tekniikkaa, jolla puusta saatiin taivutettua lujia, kaarevia muotoja, vaikkapa jakkaroiden ja pöytien jalkoja. Ei ole yllättävää, että suuri osa muistakin klassikkotuotteistamme on valmistettu puusta, koivuvanerista tai teräsputkesta. Yleistynyt sarjatuotanto laski huonekalujen hintoja, jolloin yhä useammalla suomalaisperheellä oli mahdollisuus tavoitella kaunista ja viihtyisää kotia. Tuotteet suunniteltiin tavallisille perheille, jotka toivoivat huonekaluhankinnoilta kestävyyttä ja toimivuutta arjessa.

Iittala Teema-aloituspakkaus
Kaj Franck sanoi vuosina 1952–53 myyntiin tulleen Kilta-sarjansa olevan protesti eurooppalaisen etiketin vaatimaa moniosaista pöytäastiastoa vastaan. Arabia valmisti astiastoa vuoteen 1975 asti nimellä Kilta, ja vuonna 1981 se uudelleennimettiin Teemaksi. Aallon jakkarasta vuodelta 1933 on muodostunut yksi muotoiluhistorian tunnetuimmista tuotteista.
Marimekko Unikko-kangas
Maija Isolan Unikko vuodelta 1964 on yksi Marimekon tunnetuimmista kuvioista kautta maailman. Ilmari Tapiovaara suunnitteli Domus-tuolin alun perin opiskelija-asuntolaan.

Pohjoismainen estetiikka, Scandi chic, viehättää suomalaisia vielä tänäkin päivänä: suosimme käytännöllisiä, puhtaita ja yksinkertaisia muotoja, jotka kestävät aikaa ja arkikäyttöä. Monet kymmeniä vuosia sitten suunnitellut huonekalut, valaisimet, astiat ja tekstiilit ovat edelleen ilonamme. Esimerkiksi Ilmari Tapiovaaran opiskelija-asuntolaan piirtämä Domus-tuoli pysyy vuodesta toiseen himoituimpien tuotteiden listalla, ja Annika Rimalan 1960-luvulla suunnittelema, tasa-arvoa julistanut Tasaraita-kuosi on valloittanut makuuhuoneet pussilakanoina ja tyynyliinoina. Tapio Wirkkalan Ultima Thule -lasisto lepäsi välillä isovanhempien kaapeissa, hyppäsi yhden sukupolven yli ja ilahduttaa nyt nuoria designin ystäviä.

Myös suomalaisten rakkaus luontoon näkyy muotoilussa paitsi materiaalien käytössä myös inspiraation aiheissa: Oiva Toikan lasiset linnut ovat rakastettuja lahjoja ja keräilyaarteita, Marimekon tuttu Unikko näyttää edelleen raikkaalta, ja esimerkiksi Ultima Thulen uusi tuleminenkin saattaa johtua siitä, että lasien muodot ja kuviot vievät ajatuksemme sulavaan kevätjäähän.

Suomalaisten rakkaus luontoon näkyy muotoilussa paitsi materiaalien käytössä myös inspiraation aiheissa.

Perinteisesti naismuotoilijat ovat jääneet mieskollegoidensa varjoon, mutta me voimme ylpeillä esimerkiksi Aino Aallon, Maija Isolan ja Armi Ratian kädenjäljellä. Suomalaisen designin demokraattisuus näkyy myös siinä, että meiltä on ponnistanut kuuluisuuteen monia naissuunnittelijoita.

Iittala Aino Aalto
Iittalan Aino Aalto -juomalasit ja lautaset hurmaavat yksinkertaisella muotokielellään, jonka suunnittelun lähtökohtina ovat toimineet monikäyttöisyys ja pinottavuus. Alun perin nimellä Bölgeblick tunnetun lasiston kuviointi jäljittelee veteen heitetystä kivestä syntyviä renkaita.
Marimekko Tasaraita-tyynynpäällinen
Annika Rimalan vuonna 1968 suunnittelema Tasaraita-kuosi symboloi tasa-arvoa. Ajattomat raidat rytmittävät niin Marimekon trikoovaatteita, pussilakanoita kuin tyynynpäällisiä.

Ikonisten suomalaismuotoilijoiden perintö siis elää ja voi hyvin, ja tuttujen tekijöiden rinnalle nousee jatkuvasti uusia kykyjä, jotka vaalivat samaa jaetun hyvinvoinnin periaatetta. Usein sanotaan, että taide ja design kuvastavat yhteiskuntaa, johon ne kuuluvat. Suomessa hyvä muotoilu ei ole rajatulle joukolle varattua ylellisyyttä vaan edistää aivan jokaisen viihtyvyyttä ja hyvinvointia. Juuri niin kuin ystävä tekee.

Itsenäisyyspäivänä voisimmekin nostaa maljan muotoilulle – vaikkapa mukavasti käteen solahtavalla, lempeän sinisellä ja käytännöllisen konepestävällä Kartio-lasilla!

Tutustu klassikoihin

Marimekko
Pieni Unikko -tyynynpäällinen
Iittala
Teema-muki
Artek
A331-riippuvalaisin
Artek
Domus-tuoli
Iittala
Aalto-maljakko
Artek
Tuoli 66
Hackman
Savonia-aterimet
Iittala
Aili-lasilintu
Artek
Jakkara E60
Iittala
Ultima Thule -karahvi
Marimekko
Tiiliskivi-tyynyliina
Fiskars
Classic-yleissakset

Katso myös:

Kaikki Iittalan tuotteet >
Kaikki Artekin tuotteet >
Kaikki Marimekon tuotteet >

Teksti: Kaisa Mikkola Kuvat: Johanna Myllymäki Tyyli: Hanna-Katariina Mononen

Edellinen juttu
Seuraava juttu




Tilaa Finnish Design Shopin uutiskirje, niin kuulet heti uusista Design Stories -jutuista!

Tilaa uutiskirje

Rakkaudesta hyvään muotoiluun

Design Stories on Finnish Design Shopin oma nettijulkaisu, joka esittelee skandinaavisia koteja, klassikoita ja ajankohtaisia uutuuksia. Tervetuloa viihtymään seurassamme!

Siirry Design Storiesin etusivulle

Osta pohjoismaista muotoilua

Design Storiesin tarjoaa Finnish Design Shop, maailman suurin pohjoismaisen muotoilun verkkokauppa.

Siirry ostoksille Finnish Design Shopiin

Osta ja myy vintageaarteita

Franckly.com on Finnish Design Shopin ylläpitämä ja kuratoima käytettyjen designtuotteiden osto- ja myyntipaikka.

Tutustu Francklyn valikoimaan