Ranskalaissuunnittelija Jean Prouvé oli muotoilun moniosaaja, jonka merkitys on oivallettu vasta viime vuosikymmeninä. Design Stories matkusti Prouvén kotikaupunkiin Nancyyn tapaamaan hänen tyttärensä Catherinen, jolle isän muotoiluperinnön säilyttäminen on sydämenasia.
VEHREÄN MÄEN PÄÄLTÄ aukeavat henkeäsalpaavan kauniit maisemat Nancyn kaupungin ylle. Samaa näkymää katseli aikoinaan ranskalaismuotoilija Jean Prouvé (1901–1984), jonka kotitaloa olemme saapuneet katsomaan designbrändi Vitran kutsumina.
’Muotoilija’ on kyllä melkoinen yksinkertaistus: Prouvé oli myös metalliartesaani, insinööri, itseoppinut arkkitehti – itse hän käytti kaikkia näitä yhdistelevää nimitystä constructeur. Uransa aikana Prouvé suunnittelikin oikeastaan kaikkea, mitä vain voi teollisin menetelmin valmistaa aina paperiveitsestä nojatuoleihin, saranoista valmistaloihin, ikkunoista kokonaisiin teollisuusrakennuksiin.
Prouvén työstä ja hänen merkityksestään meille on saapunut kertomaan lisää hänen nuorin tyttärensä Catherine Prouvé, joka on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana tehnyt kaikkensa isänsä muotoiluperinnön säilyttämiseksi ja sen tuomiseksi ihmisten tietoisuuteen. Tästä hyvä esimerkki on 2000-luvun alussa alkanut yhteistyö Vitran kanssa ja Prouvén ikonisimpien töiden uustuotanto sen myötä.
Jyrkkään rinteeseen rakennettu Prouvén kotitalo, ranskaksi Maison de Jean Prouvé, kohosi Koillis-Ranskassa sijaitsevaan Nancyyn vuonna 1954.
”Talo rakennettiin yhdessä kesässä perheemme ja muutaman perhetutun voimin”, kertoo Catherine.
Jean Prouvé tunnetaan parhaiten sarjavalmistuksen edelläkävijänä ja metallikalusteiden suunnittelijana, mutta myös elementtiarkkitehtuurin kehittäjänä. Kotitalokin kasattiin valmiista elementeistä: puupaneeleista, metallipalkeista ja Prouvélle tyypillisillä pikkuikkunoilla koristelluista alumiiniovista. Useiden niistä kerrotaan olevan ylijäämää Prouvén aiemmista projekteista.
Jean Prouvén kädenjälki näkyy yhä kaikkialla talossa – niin arkkitehtuurissa kuin yksityiskohdissa.
Talon arkkitehtuurissa ja sisustuksessa tiivistyvätkin Prouvén suunnittelutyötä ohjanneet periaatteet: saavutettavuus, tiukka funktionaalisuus ja mahdollisimman taloudellinen materiaalienkäyttö.
”Isäni kädenjälki näkyy kaikkialla talossa”, Catherine toteaa. ”Myös kaikki kalusteemme olivat isäni suunnittelemia prototyyppejä. Jopa edelleen paikallaan oleva takka on isäni suunnittelema ja tekemä!”
Yksikerroksisen talon pohjapiirros on hauskan pitkulainen: toisessa päässä sijaitsevat yhteiset tilat, eli olohuone ja keittiö, ja toisessa makuuhuoneet. Talon takaseinässä ei ole ainoatakaan ikkunaa, vaan koko seinä on säilytystilaa; makuuhuoneisiin johtava käytävä on täynnä suuria kaappeja, ja olohuoneessa takaseinää reunustaa kirjahylly. Talon etuosassa sen sijaan koko olohuoneen seinä on ikkunaa, ja tilasta avautuu näkymä kaupunkiin.
”Isäni oli luonteeltaan todella huomaavainen ja avulias.”
Olohuoneeseen liittyen Catherine kertoo hauskan ja kuvaavan anekdootin isästään:
”Isäni oli luonteeltaan todella huomaavainen ja avulias. Hän oli töissä Pariisissa, mutta tuli kotiin aina viikonlopuiksi, ja kun lauantaiaamuna heräsimme ja menimme tervehtimään yön aikana kotiin palannutta isää, saattoi olohuoneessa olla vastassa liftareita torkkumassa isäni suunnittelemissa nojatuoleissa.”
• Lue myös: Jean Prouvé oli muotoilun kokeilijaluonne, jonka kädenjälki näkyy niin huonekaluissa kuin rakennuksissa >
TÄNÄ PÄIVÄNÄ Prouvén tuolit ja muut kalusteet ovat keräilijöiden suosiossa, mutta Catherine ei ole aivan varma, mitä mieltä hänen isänsä olisi siitä.
”Hän olisi takuulla hämmästynyt. Isä olisi varmasti yllättynyt huonekalujensa arvosta ja kalusteiden hinnoista huutokaupoissa”, toteaa Catherine. ”Isäni suunnitteli kalusteita ja taloja nimenomaan kaikkien saataville – esimerkiksi sodasta palaaville ja muille avun tarpeessa oleville. Mutta keräilijöiden kiinnostus tietysti vain osoittaa, että hänen työtään pidetään arvossa!”
Jean Prouvén töistä saadaan nykyään nauttia myös uustuotantona Vitra-yhteistyön myötä.
Alkuperäisten keräilykappaleiden ohella Prouvén töistä saadaan nykyään nauttia myös uustuotantona Vitra-yhteistyön myötä.
Prouvé toimi aikanaan itse omien kalusteidensa valmistajana, mutta Ateliers Jean Prouvé -tehtaan sulkeuduttua kului vuosikymmeniä ennen kuin ajattomat luomukset saatiin takaisin tuotantoon. Catherinelle yhteistyö Vitran kanssa tuntuu erityisen tärkeältä, sillä sen myötä hänen isänsä muotoilusta saavat nauttia kaikki designin ystävät, eivätkä vain keräilijät.
”Kaikki Vitran uudelleenjulkaisut suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä perheemme kanssa”, Catherine kertoo. ”Käymme jokaisen yksityiskohdan ja materiaali- tai värivalinnan läpi tunnollisesti ja tarkasti. Olemme todella, todella tyytyväisiä yhteistyöhön ja siihen, että isäni muotoiluperintö säilyy.”
Jean Prouvén tuotteita
Katso myös:
• Jean Prouvén suunnittelemat tuotteet >
• Kaikki Vitran valmistamat tuotteet >
Teksti: Emmi Ratilainen Kuvat: Vitra