Espanjalainen Miguel Milá oli muotoilija ja käsityöläinen, jonka Cesta- ja Cestita-valaisimet ja muut taidokkaasti muotoillut tuotteet ovat jättäneet vahvan jäljen eurooppalaisen muotoilun historiaan.
BARCELONASSA VUONNA 1931 syntynyt Miguel Milá oli teollinen muotoilija, sisustusarkkitehti, keksijä ja muotoilun monitoimimies, joka nousi yhdeksi espanjalaisen muotoilun pioneereista jo 1900-luvun puolivälissä. Alun perin Milá päätyi suunnittelemaan omia tuotteitaan sen vuoksi, että hänen nuoruutensa Espanjaa vaivasi pitkään jatkunut resurssipula.
Milá syntyi aristokraattiperheeseen, jolla oli tiiviit yhteydet Barcelonan taidemaailmaan – hänen setänsä Pedro Milá Camps tilasi itse Antoni Gaudín suunnittelemaan kuuluisan Casa Milán, joka tunnetaan myös nimellä La Pedrera. Milá aloitti uransa sisustusarkkitehtina perheensä omistamassa toimistossa yhdessä veljensä Alfonso Milán ja suunnittelija Federico Correan kanssa 1950-luvulla, itsevaltiuden ja jatkuvan kriisin aikana, jolloin harva edes tiesi, mitä teollinen muotoilu ylipäänsä tarkoittaa.
Nuoruuden uteliaisuus johdatti Milán materiaalikokeiluiden maailmaan, ja hänen arkkitehtiopintonsa saivat jäädä sivuun käytännöllisemmän käsityöläisyyden tieltä. Yhdessä arkkitehtiystäviensä Francisco Ribas Barangén ja Eduardo Pérez Ulibarrin kanssa hän perusti huonekalujen suunnitteluun ja valmistukseen keskittyneen yrityksen nimeltä Tramo (lyhenne sanoista Trabajos Molestos, ”ärsyttävät työt”). Niin syntyivät ensimmäiset versiot TMC- (1958) ja TMM-valaisimista (1961), kahdesta ajattomasta klassikosta, jotka kiehtovat myös nykysukupolvia.
1900-luvun puolivälissä Milá osallistui paikallisten arkkitehtien ja muotoilijoiden kanssa tapaamisiin, joissa keskusteltiin modernin Barcelonan esteettisestä ja arkkitehtonisesta luonteesta. Näin sai alkunsa Espanjan ensimmäinen teollisen muotoilun järjestö ADI-FAD, joka on aktiivisesti edistänyt espanjalaisen muotoilun asemaa ulkomailla. Milá toimi järjestön johtajana vuosina 1974–1984.
Esiteollinen muotoilija
Milá määritteli oman luomistyylinsä käsityöprosessiksi, joka perustui ”idean saamiseen ja kaiken ylimääräisen pois karsimiseen”. Tällä tekniikalla hän suunnitteli kuuluisat Cesta- ja Cestita-valaisimet (1962) Santa & Colelle, ja niiden vanavedessä syntyivät myös muun muassa Aluba-pöytävalaisin sekä Globo Cesta -riippuvalaisin.
”Valaisin viettää enemmän aikaa sammutettuna kuin päällä, joten on syytä pitää huolta siitä, että valaisimen muoto todella tuo tilaan jotakin, kiehtovimmalla mahdollisella tavalla”, Milá on todennut.
Vuonna 1987 Milálle myönnettiin Espanjan kansallinen muotoilupalkinto yhdessä André Ricardin kanssa, ja vuonna 2008 hän sai italialaisen ADIn myöntämän Compasso d’Oro -palkinnon ammattilisesta urastaan ja panoksestaan espanjalaisen muotoilun tunnetuksi tekemisessä maailmalla. Hän on myös kuusinkertainen ADI-FAD-palkinnon voittaja, ja vuonna 2016 Espanjan opetus- ja kulttuuriministeriö palkitsi hänet taiteiden kultaisella kunniamitalilla.
2000-luvun alussa Milá perusti oman sisustusarkkitehtitoimistonsa varmistaakseen työskentelyprosessiensa jatkuvuuden ja hioakseen omaa tekniikkaansa entisestään.
”Oikeastaan olen esiteollinen muotoilija. Tunnen oloni kotoisaksi sellaisten työskentelytapojen parissa, jotka antavat mahdollisuuden korjata virheitä, tehdä kokeiluja vielä työskentelyprosessin aikana ja hallita sitä niin hyvin kuin mahdollista. Siitä juontuu myös mieltymykseni jaloihin materiaaleihin, jotka osaavat ikääntyä hyvin”, Milá on pohtinut.
Moneen kertaan palkittu ja koko muotoilumaailman suuresti arvostama Miguel Milá menehtyi 93-vuotiaana elokuussa 2024.
Katso myös:
• Miguel Milán valaisimet >
• Santa & Colen kaikki tuotteet >
Toimitus: Nora Uotila Kuvat: Adria Cañameras, Salva Lopez, Montse Capdevila ja Santa & Cole
Juttu on julkaistu alun perin 5/2021.