Artekin ja TAF Studion yhteistyö on saanut jatkoa valaisinten muodossa. Aalto-valaisimista inspiraatiota ammentavan Kori-valaisinkokoelman keskiössä ovat kori, kananmuna ja kierrätysmateriaalit.
ARTEK ON JULKAISSUT pitkän ajan jälkeen uuden valaisinmalliston, joka kantaa nimeä Kori. Tukholman huonekalumessuilla lanseeratun valaisinmalliston takana on tukholmalainen TAF Studio, joka suunnitteli Artekille myös Atelier-tuolin neljä vuotta sitten. Pari vuotta sitten yhteistyö sai jatkoa baarituolin muodossa.
”Koimme TAF Studion Gabriella Lenken ja Mattias Ståhlbomin juuri oikeiksi yhteistyökumppaneiksi tähän projektiin, sillä heillä on laaja kokemus innovatiivisten valaisinratkaisujen suunnittelusta. Heidän suunnittelemissaan valaisimissa yhdistyvät kestävyys, käytännöllisyys ja ilmaisuvoima”, kertoo Artekin toimitusjohtaja Marianne Göbel.
Kaiken keskellä on kori
Kori-mallistoon kuuluu lattia- ja pöytävalaisimen lisäksi kolme riippuvalaisinta, joista yksi on varjostimeton, yksi varustettu kupuvarjostimella ja yksi käänteisellä lautasvarjostimella. Kaikkia valaisimia yhdistää keskiössä oleva rakenne, metallinen ”kori”, joka on samanlainen jokaisessa valaisintyypissä. Kori suodattaa valoa epäsuoraan ja suoraan, mikä pohjautuu Aino ja Alvar Aallon muotoiluperinteeseen.
”Tutkimme hyvin paljon sitä, mitä Aino ja Alvar Aalto olivat tehneet valaistuksen kanssa.”
”Tutkimme hyvin paljon sitä, mitä Aino ja Alvar Aalto olivat tehneet valaistuksen kanssa – kuinka he työstivät epäsuoraa valoa ja kuinka he estivät valon heijastumisen suoraan silmiin. Kaikki alkoi metallikorista, johon lisäsimme erilaisia varjostimia, jotka suuntaavat valoa eri tavoin. Teimme työhuoneellamme useita paperirakennelmia ja yksinkertaisia malleja nähdäksemme, kuinka valo käyttäytyy valaisimessa”, TAF Studion Mattias Ståhlbom kertoo.
Aaltojen muotoiluperintö näkyy myös korielementin toistumisessa mallistossa.
”Artek on perinteisesti osannut hyödyntää yhtä kalusteen komponenttia ja tehdä siitä tietynlaisen järjestelmän, kuten esimerkiksi kuuluisa L-jalka. Myös me halusimme tehdä tuoteperheen, jossa käytettäisiin yhtä osaa samalla modulaarisella tavalla.”
Vaikka valaisimet ovat saaneet inspiraatiota Aaltojen valaisinsuunnittelusta, suunnittelijat halusivat luoda modernin valaisimen, joka näyttää TAF Studiolta ja vuodelta 2023, mutta sulautuu kuitenkin saumattomasti Artekin valaisin- ja huonekalumallistoon.
• Lue juttu: TAF Studio – palkittu ruotsalaisduo Artekin Atelier-tuolin takana >
Oikea määrä valoa
Suunnitteluprosessissa haastavimmaksi vaiheeksi osoittautui korin muotoilu niin, että valo saadaan suodattumaan oikein. Suurin työ oli löytää oikea kaarevuus sekä vertikaalisten pidikkeiden määrä niin, että ne peittävät valonlähdettä sopivasti, mutta eivät liikaa.
”Kokeilimme eri määrää pidikkeitä, yhdestä jopa neljään. Päädyimme lopulta kolmeen, koska silloin valaisimella ei ole oikeaa asentoa, vaan se näyttää hyvältä mihin tahansa suuntaan käännettäessä. Haastavaa oli myös saada pidikkeiden ja koripohjan välinen aukko tiiviiksi, niin ettei valo karkaa sieltä”, Gabriella Lenke kertoo.
Kestävästi kananmunan sävyissä
Artek halusi luoda kestävän valaisimen myös ympäristönäkökulmasta. Toiveissa oli, että valaisin rakennetaan perinteisen E27-kannan ympärille, jolloin siihen sopivat myös uusimmat, energiatehokkaat polttimovaihtoehdot. Valaisimen kori on valettu kierrätetystä alumiinista Italiassa, jossa valaisimen kaikki osat valmistetaan 200 kilometrin säteellä toisistaan.
Valaisimet on jauhemaalattu täysin uudella, erityisen matalla valkoisen sävyllä, joka korostaa valon laatua. Inspiraation supermattaan valkoiseen suunnittelijat saivat kananmunan kuoresta, ja Kori-valaisimissa onkin samaa tuntumaa.
”Keltainen on hyvä väri valaisimiin, sillä se vie valon sävyä lämpimämpään suuntaan.”
”Jokainen on pidellyt kananmunaa kädessään ja tietää miltä se tuntuu. Keltainen värivaihtoehto lattia- ja pöytävalaisimissa tulee puolestaan kananmunan keltuaisesta. Keltainen on muutenkin hyvä väri valaisimiin, sillä se vie valon sävyä lämpimämpään suuntaan kylmän sinisyyden sijaan”, Gabriella pohtii.
Oppimisen kautta
Valaisimen matka viimeisestä toimeksiannosta valmiiksi tuotteeksi vei lopulta noin kolme vuotta. Suunnittelijoiden mielestä oma työskentely kesti hieman pidempään kuin yleensä muun muassa koronapandemian vuoksi. Entä aiheuttiko Aaltojen vahva muotoiluperinne suunnittelijoille paineita?
”Kyllä se vähän aiheutti, mutta niin se aina on, kun on kyseessä niin hieno yritys ja hieno historia. Olemme oppineet prosessissa hurjan paljon: olemme lukeneet kirjoja Artekista, tutkineet Artekin ja Vitran kokoelmia, ja meidät vietiin Aaltojen kotitaloonkin, Mattias kertoo.
”Paineet ovat kuitenkin hyviä paineita. On hyvin inspiroivaa tutkia yrityksen vanhoja tuotteita ja muotoiluperintöä”, Gabriella täydentää.
Omaksi suosikikseen mallistosta Mattias paljastaa riippuvalaisimen ilman varjostinta, koska siinä valaisin on yksinkertaisimmillaan.
Gabriella puolestaan rakastaa valaisimien laatua: ”Pienikin valaisin on painava sen materiaalin vuoksi. Se saa koskemaan valaisinta ja tuntemaan sen laadukkuuden.”
”Se on vähän sama kuin Artekin puisten kalusteiden kanssa: valaisin on erittäin kestävä. Se tulee kestämään pitkän aikaa, mikä on hyvä ominaisuus erityisesti näinä päivinä”, Mattias lisää.
Katso myös:
• Artekin Kori-valaisimet Finnish Design Shopissa >
• Kaikki TAF Studion suunnittelemat tuotteet >
Teksti: Katri Keihäri Kuvat: Artek ja TAF Studio