Kotimaisen Secto Designin valaisimet ovat maailmankuuluja. Menestyksen varjopuoli on rikollinen kopiointi, jota vastaan taistellessa tarvitaan järeitä otteita ja salapoliisityötä.
NETTIKAUPASSA TULEE VASTAAN houkutteleva designvalaisin. Kuva on tyylikäs ja tuote tuttu, mutta hinta murto-osa siitä, mitä valaisin yleensä maksaa. Pitäisikö hälytyskellojen soida?
Puuvalaisimia tekevä suomalainen Secto Design tietää hyvin, että ulkomaisen nettikaupan huokeus on varma signaali kopiobisneksestä. Yritys haluaa kitkeä tuotteidensa kopiot pois myynnistä niin nopeasti kuin mahdollista. Kun Secto löytää kopion, se ottaa kuvakaappauksen nettikaupan sivusta ja tilaa laittoman valaisimen, jotta saa todistusaineistoa. Sen jälkeen yritys lähettää tiukkasanaisen kirjeen, jossa vaatii kopiotuotteen poistoa.
”Jos lähetämme kirjeen ensin, valmistaja ennättää vetää tuotteen myynnistä ja voi väittää, ettei kopiota ole ollut”, Secto Designin perustaja Tuula Jusélius sanoo.
Kopiotuotteiden jahtaaminen on Sectolle arkipäivää. Tuula Jusélius laskee, että sen tuotteet ovat joutuneet yli 120 kertaa kopiointiyrityksen kohteeksi, tai ainakin niin moneen tapaukseen Secto on puuttunut. Kopiointia on eri asteista, ja joka tapaus on erilainen. Joskus kopioiva yritys esiintyy Sectona ja myy mallistoaan alkuperäisin nimin. Yleistä on myös valmistaa Secton kaltaisia tuotteita ja antaa niille uusi nimi – aivan kuin ne olisivat kopioijan omaa designia ja kehitystyötä.
Syytteen nostamiseen riittää, että valaisimen hahmosta tulee mieleen alkuperäinen tuote. Puolustukseksi ei käy, että tuote on eri materiaalia tai eri kokoinen. Oikeudenkäynneissä Secton pitää kuitenkin osoittaa, että kopiossa on haettu tietoisesti heidän alkuperäisen mallinsa hahmoa. Vaikeaksi asian tekee se, että toisinaan raja kopioinnin ja ”inspiroitumisen” välillä on veteen piirretty viiva. Siihen kopioijat myös vetoavat.
Secto-valaisinten kopioita alkoi ilmaantua markkinoille runsaat kymmenen vuotta sitten.
Muotoilija Seppo Kohon suunnittelemien Secto-valaisinten kopioita alkoi ilmaantua markkinoille runsaat kymmenen vuotta sitten. Jusélius oli onnistunut kasvattamaan vuonna 1995 käynnistetystä yhden naisen valaisinfirmasta kansainvälisen brändin, jonka tuotteita myytiin niin pariisilaisiin ravintoloihin kuin kuwaitilaisiin luksushotelleihin.
”Alkuvuosina meitä ei kopioitu, ja luulin, että olemme turvassa, koska Seppo Kohon valaisinten valmistustekniikka on varsin vaativa. Kopioitsijat heräsivät sitä mukaa, kun tuotteet alkoivat menestyä. Sen jälkeen vastaan on tullut monenkirjavia kopioita.” Tyypillisesti niiden hahmo muistuttaa alkuperäismalleja, mutta materiaalit, valmistustekniikka tai koko on toinen.
Pelkkä tiukkasanainen kirje tai puhelinsoitto ei vielä riitä pysäyttämään kopiotehtailijoita. Avuksi tarvitaan useimmissa tapauksissa järeitä keinoja: juristeja, pitkiä ja kalliita oikeusprosesseja, yhteistyötä eri maiden viranomaisten kanssa, ratsioita tehtaille ja aika usein jopa salapoliiseja.
Pelkkä tiukkasanainen kirje tai puhelinsoitto ei riitä pysäyttämään kopiotehtailijoita.
Omien oikeuksien puolustaminen on vaatinut Sectolta satojen tuhansien eurojen kulut. Kahdeksan miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävässä yrityksessä yhden työntekijän koko työaika menee kopiointitapausten setvimiseen.
Kopiotehtaiden jäljittäminen vaatii lujahermoista ja sitkeää selvitystyötä. ”Pääsimme yhden kopiotehtaan jäljille Kiinassa, kun yhdistelimme tiedonmurusia eri viranomaisrekistereistä. Palkkasimme kiinaa puhuvan apurin, joka soitti löytämäämme puhelinnumeroon ja esiintyi ostajana”, Tuula Jusélius kertoo.
Seurasi joukko omituisia ohjeita. Ensin annettiin tuntematon osoite kaupungin laidalle, jonne ostajan piti tulla yksin taksilla. Siellä häntä ”kuulusteltiin” ja vasta tämän jälkeen hän pääsi sisään tehtaaseen. Siellä hänelle esiteltiin avoimesti Secton valaisimien kopioita ja luvattiin valmistaa mitä tahansa mallia. Seuraavana päivänä, kun valeostaja palasi tehtaalle viranomaisten kanssa, kaikki hänelle kerrottu kiistettiin.
Kopiotehtaan paljastaminen ei ole riskitöntä. Toisinaan Kiinassa viranomaisten kanssa tehdyissä tehdasratsioissa tilanne on kiristynyt Juséliuksen mukaan niin uhkaavaksi, että Secton paikallisen edustajan on pitänyt poistua paikalta oman turvallisuutensa vuoksi.
Tuotekopioinnissa ei ole kyse pikkurahasta. Laittomien kopioiden valmistaminen on laajaa ja ammattimaista hämäräbisnestä, jossa liikkuvat miljardit eurot.
Tällä hetkellä laittomien tuotekopioiden kauppa on yksi maailman suurimmista rikollisuuden lajeista huume- ja ihmiskaupan jälkeen. Isoimmat summat liikkuvat elektroniikassa ja muodissa. Liki kaikkea kopioidaan: lääkkeitä, luksuskäsilaukkuja, puhelimia, urheiluvälineitä – sekä suomalaista designia. Eniten designkopioita Eurooppaan virtaa juuri Kiinasta. Pelkkä vilkaisu suomalaistenkin kuluttajien käyttämälle Alibaba-sivustolle nostaa esiin kymmenittäin Suomi-designin kopioita: Eero Aarnion Pallotuoleja, Yrjö Kukkapuron Karuselli-tuoleja, Artekin huonekaluja ja Harri Koskisen Block-valaisimia.
Liki kaikkea kopioidaan: lääkkeitä, luksuskäsilaukkuja, puhelimia, urheiluvälineitä – sekä suomalaista designia.
”Kiinalaisessa kulttuurissa arvostetaan hyvän kopion tekemistä. Eräillä messuilla saimme kiinalaisyritykseltä kutsun tulla katsomaan sen messuosastolle, miten hyviä kopioita he tekevät meidän valaisimistamme. He olivat niin ylpeitä saavutuksestaan”, Tuula Jusélius sanoo.
Sectolaiset eivät menneet vaan lähettivät paikalle juristin. Kiinan lisäksi kopioita tulee tällä hetkellä myös erityisesti Itä-Euroopasta, Itävallasta ja Espanjasta.
Kopiot ovat rantautuneet Suomeen asti. Kun Helsingin seudulla avattiin uusi ravintola, monet tuttavat onnittelivat Tuula Juséliusta siitä, että ravintolaan oli valittu Secton valaisimet. Juseliuksen hälytyskellot alkoivat soida, kun hän näki ravintolasalista kuvia sosiaalisessa mediassa. Valaisimet eivät olleetkaan Secton valaisimia vaan niiden kopioita. Ravintoloitsija oli tilannut valaisimet edullisesti nettikaupan kautta ja luullut ostavansa aidot tuotteet.
”Moni ei tiedä syyllistyvänsä rikokseen, jos pitää julkisesti esillä laittomia kopiotuotteita. Ei auttanut muu kuin pyytää ravintolaa poistamaan valaisimet. Se oli tietysti harmillista ravintoloitsijan kannalta, joka oli hyväuskoisesti maksanut heikkolaatuisista kopioista.”
”Moni ei tiedä syyllistyvänsä rikokseen, jos pitää julkisesti esillä laittomia kopiotuotteita.”
Kodinsisustajakin löytää yllättävän helposti tiensä kopiokauppaan. Osa sivustoista on tehty hyvin uskottavan näköisiksi.
”Usein huijarifirmat käyttävät myynti-ilmoituksessaan meidän alkuperäisiä lehdistökuviamme, mutta lähettävät asiakkaalle kehnon kopion. Sivuilta on turha haeskella yhteystietoja, jonne tuotteet voisi palauttaa. Asiakas jää nuolemaan näppejään – ellei hän ole tietoisesti syyllistynyt kopiotuotteen hankkimiseen. Ehkä vielä huolestuttavampaa on puutteet kopiovalaisinten sähköturvallisuudessa”, Tuula Jusélius sanoo.
Juséliuksen mukaan jopa isot ketjuliikkeet ovat haksahtaneet huijarisivustoihin. Esimerkiksi yhden suomalaisen tavarataloketjun hyllyille päätyi taannoin kymmenittäin Secto-kopioita. Kun tilanne havaittiin, valaisimet päätyivät murskaimeen.
Aina suuret toimijat tai ostajat eivät ole viattomia ja saattavat jopa tukea kopiointia omalla toiminnallaan. Iso kansainvälinen hotelliketju pyysi Sectolta tarjouksen valaisimista uuteen hotelliinsa Wieniin. Yritys, joka hoiti aliurakoitsijana hotellin puolesta kalustehankintoja, halusi säästää kustannuksissa ja tilasi Secton sijasta kopiot itävaltalaiselta tehtaalta. Tapausta ratkottiin monta vuotta oikeudessa, kunnes Secto voitti sen.
Viime kesänä Norjan tulli pysäytti 80 Octo-valaisimen erän, joka oli matkalla paikallisen lomahotellin sisustukseen. Sectoon otti yhteyttä virkailija, joka oli havainnut, että saapuneiden lamppujen koot sekä valmistusmateriaali erosivat aidoista. Myös alkuperä vaikutti kummalliselta, koska valaisimet tulivat valmistusmaa Suomen sijasta Kiinasta. Kun valaisimet havaittiin kopioiksi, ne hävitettiin. Secto on tehnyt sittemmin sopimuksen eurooppalaisten tulliviranomaisten kanssa, jonka mukaan heidän tuotteitaan valvotaan entistä tarkemmin.
Nettikauppa avaa koko ajan uudenlaisia mahdollisuuksia kopiotuotteiden kaupalle. Samaan aikaan se tuo alkuperäiset designtuotteet helpommin kaikkien saataville. Tuula Juséliuksen arvion mukaan kopioiminen on viime vuosina yleistynyt entisestään. Uudet mallit päätyvät yhä nopeammin kopioitavaksi.
”Ruotsalaisen designfirman tuolin kopio oli jo samalla viikolla myynnissä kiinalaisessa nettikaupassa, kun se esiteltiin Tukholman muotoilumessuilla!”
Tilaamalla kopion saa todennäköisesti huonolaatuisen ja pahimmassa tapauksessa vaarallisen tuotteen.
Nettikauppojen huokeat hinnat saattavat houkuttaa ostamaan edullisia designtuotteiden kopioita, mutta tilaamalla kopion saa todennäköisesti huonolaatuisen ja pahimmassa tapauksessa vaarallisen tuotteen.
”Kopiobisnes houkuttelee hämärämiehiä. Niin tavallisten kuluttajien kuin muidenkin kannattaa muistaa, että kaikki kopioihin laitetut rahat päätyvät lopulta rikollisten taskuihin”, Tuula Jusélius sanoo.
Katso lisää:
• Kaikki Secto Designin valaisimet Finnish Design Shopissa >
Teksti: Anna-Kaisa Huusko Kuvat: Timo Villanen, Uzi Varon ja by Løth
Juttu on julkaistu alun perin Avotakassa.