Vitra Campuksen tarina sai alkunsa salamaniskun aiheuttamasta tulipalosta ja vuonna 1981 alkaneesta uudelleenrakennustyöstä. Nyt vehreää miljöötä muovaavat nimekkäiden arkkitehtien työt tuotantorakennuksista museoon ja paloasemasta bussipysäkkeihin.
Vitra Campus
• Mikä? Sveitsiläisen perheyrityksen Vitran yleisölle avoin tehdasalue, joka tunnetaan kokeilevasta arkkitehtuuristaan.
• Missä? Saksassa Weil am Rheinissä, aivan Sveitsin ja Ranskan rajalla. Sveitsin Baselista alueelle pääsee helposti vaikka polkupyörällä. Zürich sijaitsee noin 85 kilometrin päässä, ja matka taittuu nopeasti junalla.
• Ketkä? Vitra Campuksen rakennuksia ovat piirtäneet arkkitehtuurin supertähdet mukaan lukien Frank Gehry, SANAA, Zaha Hadid ja Tadao Ando.
VitraHaus
Herzog & De Meuron, 2010
VITRAHAUS ON VITRAN tehdasalueen sydän: sen kattojen alta löytyvät paitsi yrityksen huonekaluvalikoima myös kahvila, museokauppa ja vastaanottoaula vierailijoille. Vitraa pitkään luotsannut Rolf Fehlbaum pyrki palkkaamaan arkkitehtejä aluksi seudun ulkopuolelta. Hän kuitenkin ystävystyi Baselissa toimivan arkkitehtitoimiston Herzog & De Meuronin perustajien, Jacques Herzogin ja Pierre De Meuronin, kanssa ja pyysi heitä lopulta suunnittelemaan näyttelytilan Vitran tuotteille.
VitraHaus valmistui alueelle 16 vuoden rakennustauon jälkeen. Kiehtova kokonaisuus rakentuu pitkistä harjakattoisista taloista, jotka näyttävät pinoutuneen mielivaltaisesti toistensa päälle. Hiilenmustat elementit ovat sisältä valkoisia, ja valo kulkee niiden läpi lattiasta kattoon ulottuvista päätyikkunoista. Näkymät avautuvat rakennuksesta jokseenkin kaikkiin ilmansuuntiin.
Paloasema
Zaha Hadid, 1993
Kun tehdasalueesta tuhoutui miltei puolet vuoden 1981 tulipalossa, Vitra katsoi aiheelliseksi rakentaa oman paloaseman. Rolf Fehlbaum valitsi tehtävään irakilaisarkkitehti Zaha Hadidin, jolla oli näyttäviä suunnitelmia, muttei vielä käytännön kokemusta rakentamisesta.
Hadid piirsi rakennuksen, jonka sirpalemainen muoto luo jännittävän vastakohdan suorakulmaisille tehdasrakennuksille. Mustan pylväsjoukon kannattelema terävä katos on eräs aseman puhuttelevimmista yksityiskohdista. Teosta on luonnehdittu muun muassa räjähdykseksi ja jäätyneeksi liikkeeksi.
Työhön kului neljä vuotta, mutta valmis rakennus suunnittelijoineen nousi heti maailmanmaineeseen. Myös Hadid on nimennyt sen yhdeksi henkilökohtaiseksi suosikikseen. Paloturvallisuus on sittemmin uskottu Weil am Rheinin kaupungille, ja dynaaminen paloasema on muuntautunut näyttely- ja tapahtumatilaksi.
Kokouspaviljonki
Tadao Ando, 1993
Vitra Campus sai kunnian toimia japanilaisen Tadao Andon ensimmäisenä ulkomaisena rakennuskohteena. Rolf Fehlbaum ja Ando suunnittelivat paikalle aluksi hiljaisuuden paviljonkia, joka olisi toiminut eräänlaisena meditaatiotilana. Vitran tuotantotiloissa oli kuitenkin puutetta neuvotteluhuoneista, joten he päätyivät rakentamaan kokouspaviljongin.
Funktion vaihdoksesta huolimatta rakennuksessa on rauhoittava, seesteinen tunnelma. Kirsikkapuut, seinien karuus ja muurin viertä kulkeva koruton polku muistuttavat Andon kotimaasta. Kokouspaviljonki koostuu upotetusta sisäpihasta ja linjakkaista suorakaiteen muotoisista siivistä.
Itseoppineen arkkitehdin sisätilat leikittelevät valolla, kapeilla käytävillä ja avoimilla tiloilla. Tadao Andon tavoitteena on luoda arkisesta betonista uniikkia arkkitehtuuria ja kunnioittaa materiaalivalinnallaan japanilaisia historiallisia rakennuksia.
Vitra Design Museum
Frank Gehry, 1989
Kun Vitran johtaja Rolf Fehlbaum tapasi arkkitehti Frank Gehryn, he keskustelivat huonekaluista ja Fehlbaumin mittavasta kalustekokoelmasta. Syntyi idea tilasta, johon kokoelman voisi asettaa näytteille. Vuonna 1989 valmistunut Vitra Design Museum oli Vitra Campuksen ensimmäinen julkinen rakennus sekä Gehryn ensimmäinen työ Euroopassa.
Museo oli myös tärkeä askel kohti monimuotoista Campusta – Fehlbaum oli alun perin kaavaillut alueesta arkkitehtonisesti yhtenäistä.
Vitra Design Museumista on kasvanut yksi maailman suosituimmista alan museoista, jonka toimintaan kuuluvat muun muassa lukuisat näyttelyt, julkaisut, luennot ja seminaarit. Museon kokoelma käsittää nykyään tuhansia huonekaluja ja valaisimia.
Gehryn rakennus kiinnittää katseen jo kaukaa: se on taidokas sommitelma kolmiulotteisia geometrisiä muotoja. Sinkkikatto ja veistoksellinen ulkomuoto sulkevat sisäänsä rauhallisen sisätilan, jota hallitsevat suorat kulmat. Muotokieli on nähtävissä myös Gehryn myöhemmissä töissä, Bilbaon Guggenheim-museossa ja Walt Disney Concert Hallissa Los Angelesissa.
Vitra Campuksen alueelta löytyvät myös seuraavat rakennukset:
• Tehdasrakennukset, Nicholas Grimshaw, 1981 ja 1983
• Tehdasrakennus, Frank Gehry, 1989
• Tehdasrakennus, Álvaro Siza, 1994
• Huoltoasema, Jean Prouvé, 1953/2003
• Bussipysäkit, Jasper Morrison, 2006
• Tehdasrakennus, SANAA, 2012
• Vitra Slide Tower, Carsten Höller, 2014
• Vitra Schaudepot, Hergoz & de Meuron, 2016
Vitran alkulähteillä
VITRAN PERUSTIVAT Willi ja Erika Fehlbaum vuonna 1950 Sveitsin Baselissa. Alussa yritys valmisti myymäläkalusteita, ja huonekalujen tuotanto aloitettiin vuonna 1957. Valikoima koostui aluksi amerikkalaisten George Nelsonin sekä Charles ja Ray Eamesin suunnittelemista kalustemalleista, joihin Vitra hankki valmistuslisenssit Herman Milleriltä.
Fehlbaumien poika Rolf tutustui Eameseihin, Nelsoniin ja Alexander Girardiin jo 19-vuotiaana toimiessaan vanhempiensa tulkkina Amerikassa. Vitran johtoon hän astui 17 vuotta myöhemmin. Nykyään Vitran tunnetuimpia klassikkotuotteita ovat juuri Eamesien tuolit sekä Nelsonin seinäkellot.
Katso myös:
• Vitran tuotteet >
Teksti: Laura Hallikainen Kuvat: Vitra