Alkon Töölöntorin myymälä sai uuden, 1930-luvun tyyliä henkivän ulkoasun yrityksen juhlavuoden kunniaksi. Uniikin nostalgiamyymälän on suunnitellut muotoilutoimisto Kuudes.
KUN ALKO TÄYTTI 85 VUOTTA, yrityksen Helsingin Töölöntorin myymälä uudistettiin perinteisten tiskimyymälöiden hengessä. Työn toteuttajaksi valittiin useita Red Dot Award- ja Vuoden Huiput -palkintoja voittanut muotoilutoimisto Kuudes, joka suunnitteli nostalgiamyymälän sen valaisimia, pakkauksia ja henkilökunnan työasuja myöten. Tuloksena on ainutlaatuinen, rakennuksen 1930-luvun arkkitehtuuria kunnioittava liiketila, joka avasi ovensa asiakkaille syyskuussa 2017.
Projektin pääsuunnittelija, sisustusarkkitehti Juha Koskinen, mitkä olivat Alkon nostalgiamyymälän suunnittelutyön lähtökohdat?
”Olimme hiljattain uudistaneet Alkon myymäläkonseptin ja suunnitelleet sekä toteuttaneet Arkadian lippulaivamyymälän uudistuksen. Onnistuneiden töiden jatkoksi Alko pyysi meitä toteuttamaan myös Töölöntorin uniikin nostalgiamyymälän. Suunnittelutyönä case oli täydellinen!
”Töölöntorin Alkosta haluttiin sellainen, jota ei ole missään muualla.”
Myymälä haluttiin toteuttaa kaksijakoisena, jossa tilan etuosa toimii nostalgiamyymälänä ja takaosa uuden konseptin mukaisena itsepalvelumyymälänä. Tavoitteena oli luoda erilainen ja inspiroiva ostoympäristö, joka tarjoaa kuluttajille poikkeuksellisen ostokokemuksen ja tuo tuotteet esille uudella tavalla. Töölöntorin Alkosta haluttiin sellainen, jota ei ole missään muualla.”
Mikä projektissa oli haasteellisinta?
”Vanha olemassa oleva ympäristö tuo projektiin aina omat haasteensa. Niiden onnistunut ratkaiseminen punnitaan lopputuloksen vaikuttavuutena.
Töölöntorin kohdalla yksi suurista haasteita oli etutilan palauttaminen alkuperäiseen asuun. Vanha myymälä oli täynnä tekniikkaa, joka piti saada siirrettyä, poistettua tai piilotettua. Ajan henkeen kuuluvat puhtaat ja symmetriset linjat, joihin eivät istu koneiden päätelaitteet tai näkyvät sähköhyllyt.
Yhtä lailla tiskistä piti tehdä ergonominen ja nykypäivän tekniikan sisältävä kokonaisuus, joka kuitenkin näyttää uskottavalta 1930-luvun kalusteelta.”
Kertoisitko hieman tilan muotokielestä ja materiaalivalinnoista?
”Tässä projektissa kaikkien designratkaisujen taustalla oli vahvana mielikuva Alkon tiskimyymälän historiasta. Emme kuitenkaan halunneet tehdä toisintoa vanhasta, vaan säilyttää vapauden omaan tulkintaamme referenssien pohjalta.
Aikakaudeksi valikoitui luonnollisesti Alkon alkuajoista 1930-luku. Aikakauden tyyli toimi taustalla kaikissa materiaalivalinnoissa ja yleisesti muotokielessä. Kontrasti nostalgiamyymälän ja itsepalvelumyymälän välillä haluttiin pitää selkeänä ja jopa korostaa rajapintoja.
”Nostalgiamyymälän uniikit valaisimet suunniteltiin varta vasten tilaan.”
Etuosan nostalgiamyymälään suunniteltiin uudet massiivitammiset myymäläkalusteet koristelistoineen, lukuisine yksityiskohtineen ja messinkiosineen – kun taas itsepalvelumyymälässä tammiosat ovat harvemmassa ja pääpaino on mustilla metalliosilla. Lopputuloksen uskottavuuden kannalta koimme erityisen tärkeäksi keskittyä valaistukseen, joka sopii 1930-luvun tunnelmaan. Nostalgiamyymälän uniikit tunnelmavalaisimet suunniteltiin varta vasten tilaan.”
Mikä teki lopputuloksesta onnistuneen?
”Töölöntorin uudistus onnistui erityisen hyvin siksi, että asiakkaalla oli rohkeutta tehdä toisin ja luottaa meidän näkemykseemme. Alkossa uskottiin viimeisen päälle tehdyn myymälän tuottavan aitoa lisäarvoa.”
Alko Töölöntori
Sandelsinkatu 4, 00260 Helsinki
Toimittanut: Laura Hallikainen Kuvat: Juuso Salakka ja Paavo Lehtonen
Lue myös:
• Näin syntyi kaupungin kodikkain toimisto >
• Amos Rex on Helsingin uusi maamerkki >