Vaihtuvista taidenäyttelyistä Mahjong-pöytiin, brooklynilainen Nin Hao kutsuu yllättymään ja viettämään aikaa yhdessä. Finnish Design Shopin projektimyynti oli mukana kuratoimassa uniikin ravintolan kalustusta – kurkista kanssamme kulisseihin ja tutustu tilaan, jossa kulttuuri, yhteisöllisyys ja design kohtaavat!
RAVINTOLA NIN HAO Brooklynin Prospect Heightsissa yhdistää taidokkaasti perinteisen kiinalaisen estetiikan ja kulttuurin moderniin muotoiluun. Luonnonvalo tulvii tilaan lähes viisimetristen, keveästi laskotetuilla verhoilla viimeisteltyjen ikkunoiden ansiosta, ja läpikuultavien materiaalien kekseliäs käyttö muovaa tunnelmaa – vuorokaudenajasta riippuen tila joko kylpee pehmeässä päivänvalossa tai hohtaa hämärässä kuin kutsuva lyhty.
Nin Haon sisustusarkkitehtuurin takana ovat Plan Plan Architecturen Buzz Wei, Yu-Hsiang Lin ja Chung-Wei Lee. Istuimme alas suunnittelija Chung-Wei Leen kanssa kuullaksemme lisää Nin Haon ainutlaatuisen tarinallisesta tilasta.
Hei, Chung-Wei! Avoin tila ja valtavat lasifasadit olivat varmasti kiehtova lähtökohta tälle projektille. Miten onnistuitte silti luomaan ravintolaan niin ihastuttavan intiimin tunnelman?
”Nin Hao sijaitsee uudisrakennuksessa Brooklynissa, New Yorkissa. Lähes viiden metrin huonekorkeus ja täysikorkeat ikkunat, jotka täyttävät tilan luonnonvalolla, loivat perustan suunnitelmallemme ja visiollemme. Kun ensimmäisen kerran vierailimme rakennuksessa, se oli keskeneräinen kuori – täysin vailla karismaa ja luonnetta, kuten uudet kaupunkikehityshankkeet ovat.”
”Huolellisesti kuratoidut pinnat ja materiaalien erityiset ominaisuudet eivät ainoastaan täydennä rakennuksen arkkitehtuuria, vaan myös heijastavat ravintolan ainutlaatuista identiteettiä”
”Toimme istumakorkeuden tuntumaan erilaisia valoa suodattavia ja hajottavia elementtejä, leikitellen luonnonvalolla ja keinovalolla – tämä luo sisätiloihin tasapainoisen ja pehmeän valaistuksen ja tarjoaa kiintoisan visuaalisen elämyksen myös ohikulkijoille.
Keveyden ja huikean huonekorkeuden tasapainoksi toimme tilan alaosaan läpinäkymättömiä, pintatuntumaltaan sileitä materiaaleja lämpimissä harmaan sävyissä sekä paljon tekstuuririkasta puuta luodaksemme vieraille intiimin, yhteyttä ruokkivan tunnelman. Nämä huolellisesti kuratoidut pinnat ja materiaalien erityiset ominaisuudet eivät ainoastaan täydennä rakennuksen arkkitehtuuria, vaan myös heijastavat ravintolan ainutlaatuista identiteettiä.”
Mitkä olivat suurimmat haasteet projektin aikana?
”Tässä projektissa päädyimme epätavanomaiseen materiaalien yhdistelmään – käytimme läpikuultavia verhokankaita, läpinäkyviä polykarbonaattipaneeleita, sementtilaattoja, alumiinipaneeleita ja puuta. Yhdessä nämä materiaalit toimivat siltana laajan, valoa tulvivan tilan ja jokaisen vieraan henkilökohtaisen ruokailukokemuksen välillä.
Vaikka oli haastavaa saumattomasti yhdistää näin erilaisia materiaaleja – niin ulkonäöltään, tekstuuriltaan kuin läpinäkyvyydeltään – oli yhtä lailla palkitsevaa sovittaa ne yhteen ja hioa niiden yksityiskohtia, jotta saimme luotua tilaan huolettoman yhtenäisyyden tunteen.”
Millainen alkuperäinen toimeksianto oli, ja miten lopputulos heijastaa alkuperäistä ideaa?
”Useimmat alkuperäisistä suunnittelukonsepteistamme pystyttiin toteuttamaan menestyksekkäästi, kiitos asiakkaan luottamuksen ja tuen koko prosessin ajan. Eri osioiden mallinnusten avulla pystyimme hienosäätämään materiaalien ja valaisinten sijoittelua, saavuttaaksemme tavoittelemamme laadun ja tunteen.”
Olette valinneet tilaan useita skandihenkisiä kalusteita ja valaisimia. Miten päädyitte tähän kiehtovaan kulttuurien yhdistelmään?
”Löysimme mielenkiintoisen yhtäläisyyden pohjoismaalaisten huonekalujen ja perinteisten aasialaisten kalusteiden välillä. Esimerkiksi Studio Nitzan Cohenin suunnittelema Mattiazzi MC5 Solo -tuoli muistuttaa muodoltaan kiinalaista pyöreäselkäistä nojatuolia (圈椅), jonka pehmeät linjat ja koruton kauneus tekevät siitä vähäeleisyydessään varsin vaikuttavan.
”Meitä kiehtoo kulttuurien välinen yleismaailmallisuus”
Meitä kiehtoo kulttuurien välinen yleismaailmallisuus, joka inspiroi meitä tuomaan erilaisista alkuperää olevat esineet vuoropuheluun keskenään. Esimerkiksi Isamu Noguchin Akari-riippuvalaisimen ja Wästbergin kartionmuotoisen W151-riippuvalaisimen yhdistäminen heijastaa tätä ajattelua.”
Voisitko kertoa meille hieman lisää Plan Planista: keskityttekö pääasiassa ravintola-alaan vai työskentelettekö laajemminkin eri projektien parissa? Mikä teitä motivoi?
“Plan Plan on suhteellisen tuore toimisto, mutta meillä kolmella on yhteensä lähes vuosikymmenen kokemus eri toimistoissa työskentelystä ennen oman studion perustamista. Kiinnostuksemme kattaa laajan kirjon eri mittakaavoja ja typologioita – asuin-, ravintola- ja liikerakennushankkeista instituutio- ja installaatioprojekteihin.
Meitä motivoi syvä uteliaisuus paljastaa jokaisen projektin ainutlaatuinen potentiaali erilaisten näkökulmien, kulttuuristen kontekstien ja tarinoiden kautta. Haluamme luoda merkityksellisiä tiloja, jotka todella puhuttelevat ihmisiä.”
Inspiroidu tyylistä
Katso myös:
• Seuraa Plan Plania Instagramissa >
• Finnish Design Shopin yritys- ja projektimyynti >
• Tee ostoksia Finnish Design Shopissa >
Edit: Mira Ahola Kuvat: Sean Davidson ja Plan Plan