Asianajotoimisto Dottir ei ole, eikä yritäkään olla, kuten muut. Sen huomaa myös KOKO3:n suunnittelemasta toimistosta, jonka pelkistetyn rohkea ja nykytaidetta täynnä oleva sisustus muistuttaa enemmän taidegalleriaa kuin perinteistä asianajotoimistoa.

JO ETUOVELTA KÄY selväksi, että Dottirin toimisto rikkoo kaikki juridiikkaan liittyvät tilalliset stereotypiat. Ensivaikutelma synnyttää mielenkiintoisen ristiriidan: olenko saapunut asianajotoimistoon vai sittenkin nykytaiteen galleriaan? Tämä rohkea, rajoja ravisteleva asenne on ollut osa Dottirin DNA:ta alusta asti.
Dottir on yksi viime vuosikymmenen nopeimmin kasvaneista liikejuridiikkaan erikoistuneista asianajotoimistoista Suomessa. Vuonna 2016 perustettu Dottir tunnetaan muun muassa teknologia- ja kasvuyritysten neuvonantajana sekä liikejuridiikan käytäntöjä tuulettavana alan uudistajana. Vajaassa kymmenessä vuodessa yritys on kasvanut pienen perustajaporukan toimistosta yli 50 liikejuridiikan ammattilaisen tiimiksi.
Muotoilutoimisto KOKO3:n kanssa uudistetut tilat Helsingin Pohjoisesplanadilla ovat yksi näkyvä panostus Dottirin uniikkiin ja inspiroivaan yrityskulttuuriin sekä toimintatapoihin.

Taide osana työympäristöä
Taidetta on Dottirilla tosiaan kaikkialla. Kun Suomen kansainvälisesti tunnetuin graffititaiteilija EGS valtaa yhden neuvotteluhuoneen, ottavat Riiko Sakkisen provokatiiviset teokset haltuunsa toisen. Seinille, ikkunalaudoille ja sivupöydille levittäytyvä laaja kokoelma kokoaa yhteen kotimaisen nykytaiteen kärkinimet ja nuoremman polven talentit. Dottirilla taide ei ole pelkkä koriste – se on kantaa ottava tulkitsija ja ennen kaikkea monen mielenkiintoisen keskustelun avaaja. Esillä olevat teokset kuuluvat yhden toimiston perustajaosakkaan, Jaakko Lindgrenin yksityiseen kokoelmaan.
Uudistettu tila on hioutunut nykymallilleen kokemuksen kautta: nimettyjä työpisteitä ei ole, mutta tilassa on riittävästi erityyppisiä työskentelytiloja. Muunneltavuus on ollut keskeinen osa suunnittelua – suuri osa kalusteista liikkuu pyörillä, jotta tila voi tarpeen tullen muuntautua nopeasti tapahtuma-alueeksi, seminaaritilaksi tai vaikkapa Flow-festareiden etkoiksi.
Kasvuyrityksessä tilakysymykset nousevat johdon agendalle säännöllisesti. Dottirin tiloihin liittyvä kokemus on vuosien saatossa kehittynyt näkemykseksi, ja lopputulos osoittaa selkeästi, kuinka taitavasti fyysinen tila tukee Dottirin brändiä, asiakastyötä sekä ennen kaikkea henkilöstöä.
”Muutoksen myötä kaikki tuntuu olevan nyt paikallaan, eikä mitään ole liikaa”, toteaa Dottirin toimitila-asioista vastaava perustajaosakas, asianajaja Jukka Pello.



Mieluummin kolkkoa kuin kodikasta
Tilojen uudistuksesta vastasi KOKO3. ”Saimme yhden hienoimmista briefeistä ikinä”, toteaa KOKO3:n osakas Mari Relander. ”Jukka Pellon selkeyttä lainatakseni: Jos valinta on kolkon tai kodikkuuden välillä, Dottir taipuu kolkkoon”, nauraa Relander.
Lopputulos on tarkkaan harkittu yhdistelmä kylmiä sävyjä, kohdennettua valoa ja metallisia yksityiskohtia sekä rakennushistoriallisesta kontekstista poimittua tummaa punaista. Tämä kokonaisuus muodostaa Dottirin uudistuneen ilmeen ytimen, jättäen tilaa sekä ihmisille että taiteelle.
”Pakko myös sanoa, että vaikka lopputulos on himmeän hieno, ihan ykkösellä ei maaliin päästy”, Relander paljastaa. ”Riittävän kylmät maalisävyt löytyivät vasta parin kierroksen jälkeen. Esimerkiksi neuvottelutilojen sinkinharmaa on A.S. Helsingön Milieu-värikartasta.”
Kun sisustus liikkuu näin hienovaraisella tasolla, jokainen valinta korostuu. Kohteeseen suunnitelluissa kiintokalusteissa – kuten neuvottelupöydissä, penkeissä, kirjahyllyissä, naulakoissa ja keittiön kaapistoissa – yhdistyvät visuaalinen tiukkuus ja voima.
Toimiston galleriamaisuus nostaa upean taidekokoelman pääosaan. Vastuu teosten ripustuksesta annettiin ammattilaisille. ”Kun kyseessä on näin laaja ja sisällöltään kiinnostava nykytaiteen kokoelma, on selvää, että taiteen ripustuksesta ja sisältöjen sovittamisesta vastaavat ammattilaiset – Dottirin tapauksessa Veikko Halmetoja sekä Galerie Forsblom”, Relander kertoo. ”Taideteokset käyvät tilassa ensisijaisesti vuoropuhelua keskenään, vaikka tottakai ne myös muodostavat hienoja pareja sisustuksen kanssa. Lopputulos oli meillekin tavallaan yllätys, sillä ripustus muuttui, kun tila valmistui. Valaistusta parannettiin vielä lisäämällä kohdennettua valoa, ne toimitti Saas Instruments.”


Ei kiitos itsestäänselvyyksille
Irtokalusteissa luotettiin pohjoismaisen designin kolmisointuun: Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta. Finnish Design Shopin projektimyynti toimitti suuren osan toimiston istuimista ja kalusteista. Mukana on tuotteita muun muassa Montana Furniturelta, HAYltä, Pedralilta, Form & Refinelta ja Blå Stationilta.
”Kaikissa kalustevalinnoissa pyrimme ennen kaikkea välttämään itsestäänselvyyksiä”, Mari Relander toteaa. ”Valinnat herättivät myös aitoa debattia Dottirin tiimin ja KOKO3:n kesken, mikä oli mielestäni superhienoa!”
Kalustukseen on valittu kiehtova sekoitus aivan uutta ja vähän vanhempaa designia. ”Esimerkiksi Blå Stationin Able-tuolin näin ensimmäisen kerran Tukholman huonekalumessuilla vuonna 2024 – ja joskus asioihin vain rakastuu heti. Able-tuolissa yhdistyvät visuaalinen rentous sekä hienot yksityiskohdat, ja se on myös 100 % kierrätettävä”, KOKO3:n Relander sanoo. ”HAYn valikoimasta löytyvässä Rey-baarijakkarassa taas limittyvät hienolla tavalla kaksiulotteisuus ja kolmiulotteisuus. Bruno Reyn jo 1970-luvulla suunnittelema tuoli on tavallaan kuin lapsen piirtämä, täysin flätti. Ja puutuoliksi myös profiililtaan epätavallisen ohut. Siinä on selvästi klassikkotuolin kaikki ainekset, siksi Rey.”
KOKO3:n tiimin suosikki on kuitenkin kotimainen, Yrjö Wiherheimon ja Simo Heikkilän suunnittelema pyörällinen Visio-tuoli vuodelta 1980. ”Soitimme jopa Viverolle [tuolin valmistajalle] varmistaaksemme, ettei tämä universumin ehkä coolein nojatuoli ikinä poistu mallistosta”, kertoo Relander. ”Ei poistu”, kuului vastaus.
Dottirin uudistuneen toimiston lopputulos on omaleimaisen kirkas ja kiertää kaukaa kaikki asianajotoimistojen perinteiset stereotypiat. Ne Dottir jättää mielellään muille.
Katso myös:
• Finnish Design Shopin projektimyynti >
Toimitus: Design Stories Kuvat: Riikka Kantinkoski